Gestrand

  • Macia

    Zijn we potverdriedubbetjes toch afgelopen donderdagavond gestrand op de A3 van Nürnberg richting Würzburg met onze MCV 1.6 16v (april 2011, 29000km) met gasinstallatie (Eurogas).

    We reden rustig 90 km/u met een aanhanger. Hij hield er gewoon helemaal mee op.

    Geen storinglampjes op het dashbord. Wel waren alle lampjes op de “gasknop” opeens uit.

    We konden daardoor ook niet meer overschakelen naar benzine (maar bij het opnieuw starten zou ie sowieso eerst op benzine moeten draaien).

    De (inleen) Adac monteur die na een uur aankwam kon er niks mee en dus is onze Daas met een bergingswagen naar een Renault garage gebracht.

    Volgende dag weer naar de garage waar ze op zoek gingen naar de oorzaak.

    - Motormanagement uitgelezen (geen storing)

    - Zekering 25A in motorcompartiment bleek kapot (dit had onze “Adacmonteur” niet gezien)

    - Vervanging hiervan leverde stroom op de “gasknop” bij het starten, waardoor het mogelijk werd om de schakelaar te gebruiken en op benzine over te schakelen, maar de motor bleef levenloos.

    - De voorlopige diagnose is een kapotte brandstofpomp….

    Wij zijn inmiddels met vervangend vervoer terug in Nederland. De Daas komt volgende week deze kant op en wordt dan naar de dealer gebracht om te worden gerepareerd.

    Zijn er bij jullie soortelijke storingen voorgevallen?

    UPDATE:

    De daas werd precies een week later afgeleverd bij de Dealer.

    Daar bleek dat het inderdaad de brandstofpomp was.

    Deze was niet voorradig in België en moest uit Frankrijk komen. Werd vrijdag besteld en de week daarop pas op donderdag geleverd.

    We zijn de auto dus 13 dagen kwijt geweest, maar zijn blij dat ie er weer is.

    De reparatie is vanzelfsprekend onder garantie uitgevoerd.

    Groeten Marco

  • Louis Dörr

    Ik heb altijd geleerd: ‘gas is om op te koken’ >:D<

  • thei

    Louis….dan heb je toch minimaal 1 les zitten slapen :D

  • Barrabas

    De reacties zijn weer relevant!

    Hou ons op de hoogte van die brandstofpomp (te weinig gebruikt) ?

  • DerRudy

    Ik denk dat de ‘voorlopige diagnose’ de juiste is, maar wat ik niet goed begrijp is dat ze de Benzine brandstofpomp niet ‘even’ vervangen.

    De LPG-installatie is van het principe Master/Slave waarbij de LPG-installatie de zg Slave is en dus de Benzine-motor dient te volgen, maar bij een serieus defect aan het Benzine systeem is het ook over met de zg Slave (LPG-installatie).

    Die brandstofpompen liggen toch gewoon op voorraad (ook in Duitsland) en kosten misschien rond de € 300,-, maar dat weegt toch niet op tegen de kosten die nu gemaakt gaan worden om de auto naar Nederland te transporteren.

    Soms begrijp ik sommige beslissingen niet van garages, maar dat zal wel aan mij liggen:(.

    Succes en probeer ons op de hoogte te houden.

    Mgr.

    Ruud

  • Avaka

    Deze stranding heeft inderdaad ‘hoogstwaarschijnlijk’ niets met LPG of ‘gas om op te koken’ te maken.

    Het defect ligt voor 99% zeker ergens anders. Dat een ADAC monteur een defecte zekering over het hoofd ziet snap ik al helemaal niet.

    Wat Der Rudy zegt lijkt me zeer aannemelijk. Er is ergens een storing in het benzine systeem maar waar? Even een standaard pomp vervangen kan iedereen. Had sowieso geprobeerd moeten worden.

  • Macia

    Bedankt voor de serieuze reacties!

    De “Adac” monteur is eigenlijk een lokaal garagebedrijf dat “im auftrag” van de ADAC werkt. De auto is geel, en er staat ADAC op, maar het is niet een monteur die elke dag langs de weg zit met allerhande typen auto's.

    Tja, zo vlak voor het weekend was ik blij dat men heeft gekozen voor vervangend vervoer waardoor wij naar huis konden en niet het risico liepen dat reparatie voor het weekend niet lukt en wij nog t/m maandag in Duitsland vast zouden zitten.

    En zo'n VW Multivan rijdt ook best lekker hoor!

    groeten Macia