compressor sandero 1.6

  • johan.aarsen

    hallo mede Dacia rijders,

    wij zijn sinds een week in het bezit van een (2de hands) Sandero Laureate 1.6. Gekocht bij Srokman in Alkmaar

    rijdt prima, ziet er goed ui dus zover geen klagen.

    maar bij een inspectie rondje, je weet wel wat zit waar, olie, remolie, krik enz viel mij het volgende op,

    als ik aan de voorkant door de grill het motor compartiment inkijk zie ik een “radiator”, is geloof ik de comprossor van de airco, echter zeker 3 kwart van de lammellen zijn weg!!??

    bij navraag bij een collega Renault dealer weg gecorrodeerd, steentjes enz. verder eigenlijk geen verhaal.

    de auto is 5 jaar oud, voorzover te zien geen lekkage. Is dit ook de ervaring van iemand anders?? en is dit nu een garatie geval?

    mvg Johan

  • Mensen

    Johan, als ik jou was zou ik even informeren bij een auto airco specialist. Als drie kwart van de lamellen compleet zijn verdwenen heeft dit natuurlijk een ongunstig effect op het koelend vermogen. Vaak zijn de lamellen niet verdwenen maar verbogen door b.v. steenslag.

    Ps veel plezier met je Sandero!

  • LED-Lightning

    Ik zou met de dealer overleggen. Ook al is de garantie termijn verlopen, je hebt nog altijd recht op een deugdelijk product dat aan bepaalde eisen moet voldoen, en dat lijkt me bij deze niet het geval. Op z'n minst zou coulance bij vervanging moeten gelden lijkt mij

  • EricNL

    Hehe, eindelijk iemand die een beetje opgelet heeft. Wij hadden binnen 2 jaar a 3 hele rijen lamellen uit de condensor liggen en verder ontbraken er stukjes van steeds een paar centimeter over het gehele oppervlak. Natuurlijk gemeld bij de dealer, maar die zei meteen:“Is hij stuk? Pas dan is het of garantie, of schade” Nou, de airco deed het wel. Dus kon ik naar een passende oplossing fluiten. Natuurlijk meteen geschreven met Dacia Nederland, maar die stelde de garage in het gelijk. Toch liet ik het er niet bij zitten en de condensor werd na veelvuldig aandringen toch kosteloos vervangen.

    Slim is het wel wat de dealer zegt want in 95% of meer van de gevallen betreft een stukke condensor een schadegeval en zijn de kosten voor de klant. De garage wilde mij hier in eerste instantie op laten wachten.

    Ik zag al vaker dat de lamellen uit de condensor vallen. Wat is het probleem? Vliegjes/steentjes, of toch de productie? Nou, de productie volgens mij. Ik heb inmiddels al heel wat condensoren gezien, ik bekijk ze meteen als ik een Dacia zie en vaak hebben ze van nieuw af aan al losse lamellen. Natuurlijk wordt dat er niet beter op door de loop der tijd, ze hebben snel last van aluminiumrot, eerst oppervlakkig, daarna steeds erger. Enfin. Ik heb me laten informeren dat vervangen van onze condensor 860 euro kost. Alleen de condensor kost namelijk al bijna 600 euro, 140 euro voor het vullen en 120 euro voor het vervagen grofweg. Logisch dus dat je garage deze rekening graag doorschuift naar de klant. Die betaald immers de volle mep, de garantie niet, dat meldde ik in het verleden al eens.

    Sinds de vervanging van onze condensor blijven alle lamellen mooi zitten en zitten ze nergens los. Nog een reden waarom ik de productie als boosdoener zie. Nu is daar schijnbaar iets in aangepast of we hebben mazzel met de condensor die we kregen.

    Helaas is nu een steentje tegen de condensor gekomen waardoor hij lek is. = Schade dus kosten klant. Zodoende weet ik de prijs voor vervanging. Oorzaak zijn de grote gaten in de grille. Die heb ik nu dichtgemaakt met een plaat geperforeerd aluminium. Nu zal er geen steentje meer doorvliegen. Zelf vervangen van de condensor was goed te doen. Bestellen niet zo, hiervoor was de derde pas de juiste, maar kosten voor een imitatie 150 euro + 100 euro voor het vullen. Nog steeds erg prijzig, maar altijd beter dan 860 euro. Dat heb ik niet zo maar klaarliggen voor de auto.

    Coulance? Nou, Coulance, daar hoef je niet op te rekenen vanuit Dacia, de auto is allang uit de garantie en het gaat niet om een veiligheidssysteem. Het klopt, je hebt recht op een deugdelijk product, maar hee, het was een gebruikte wagen en die komen nou eenmaal niet altijd zonder gebreken. Je kan ook niet klagen over remblokken die half op zijn. Daarnaast werkt de airco wel, dus daarover kan je niet klagen. Je zou kunnen vragen of de verkopende partij een voorstel wil doen, ze geven je misschien een korting, of misschien doen ze er niets mee, maar het is en blijft dat je wist dat de auto gebruikt was. Dat veel vaker de lamellen uit de condensor vallen maakt bijna dat dit een “produkteigenschap” is en dat woord is in dit forum al eerder gevallen.

    Johan, we horen natuurlijk graag hoe dit verder loopt. Ik hoop oprecht dat ik ongelijk heb mbt dat je er niet veel mee kan. Hopelijk heb je toch veel plezier van je Dacia, want hoe'n traktor het ook mag zijn. We houden er toch van.

  • johan.aarsen

    vandaag antwoordt gehad van de dealer, het gebreuikelijk valt wel mee verhaal maar dan,“wij stelllen voor om de garantie van de condensor met 18mnden te verlengen. Gaat hij binnen die tijd kapot vervangen wij hem kosteloos.”

    opzich lijkt mij dit een goed aanbod. Dus nu even de vraag doen?? of niet??

    johan

  • Avaka

    Da's anderhalf jaar toch? Ik zeg DOEN!

  • EricNL

    Hoi Johan,

    Dat is een nette oplossing van de dealer. Maar zoals ik al zei gaat een condensor in meer dan 95% van de gavellan stuk door schade. Dat wordt meestal niet gedekt onder garantie. Daarnaast zou het kunnen zijn dat je airco niet optimaal functioneert in de situatie zoals je die nu hebt.

    Toch, hij werkt, en het voorstel is in mijn ogen wel een oprecht en reele oplossing. Pas op het moment dat de condensoren met bosjes vervangen worden zullen hier wel berichten verschijnen. Maar vertrouw me, je bent niet de enige, dus het zal nog wel een hot item worden op dit forum.

    Zie hier de foto van onze condensor binnen 2 jaar,