Hehe, eindelijk iemand die een beetje opgelet heeft. Wij hadden binnen 2 jaar a 3 hele rijen lamellen uit de condensor liggen en verder ontbraken er stukjes van steeds een paar centimeter over het gehele oppervlak. Natuurlijk gemeld bij de dealer, maar die zei meteen:“Is hij stuk? Pas dan is het of garantie, of schade” Nou, de airco deed het wel. Dus kon ik naar een passende oplossing fluiten. Natuurlijk meteen geschreven met Dacia Nederland, maar die stelde de garage in het gelijk. Toch liet ik het er niet bij zitten en de condensor werd na veelvuldig aandringen toch kosteloos vervangen.
Slim is het wel wat de dealer zegt want in 95% of meer van de gevallen betreft een stukke condensor een schadegeval en zijn de kosten voor de klant. De garage wilde mij hier in eerste instantie op laten wachten.
Ik zag al vaker dat de lamellen uit de condensor vallen. Wat is het probleem? Vliegjes/steentjes, of toch de productie? Nou, de productie volgens mij. Ik heb inmiddels al heel wat condensoren gezien, ik bekijk ze meteen als ik een Dacia zie en vaak hebben ze van nieuw af aan al losse lamellen. Natuurlijk wordt dat er niet beter op door de loop der tijd, ze hebben snel last van aluminiumrot, eerst oppervlakkig, daarna steeds erger. Enfin. Ik heb me laten informeren dat vervangen van onze condensor 860 euro kost. Alleen de condensor kost namelijk al bijna 600 euro, 140 euro voor het vullen en 120 euro voor het vervagen grofweg. Logisch dus dat je garage deze rekening graag doorschuift naar de klant. Die betaald immers de volle mep, de garantie niet, dat meldde ik in het verleden al eens.
Sinds de vervanging van onze condensor blijven alle lamellen mooi zitten en zitten ze nergens los. Nog een reden waarom ik de productie als boosdoener zie. Nu is daar schijnbaar iets in aangepast of we hebben mazzel met de condensor die we kregen.
Helaas is nu een steentje tegen de condensor gekomen waardoor hij lek is. = Schade dus kosten klant. Zodoende weet ik de prijs voor vervanging. Oorzaak zijn de grote gaten in de grille. Die heb ik nu dichtgemaakt met een plaat geperforeerd aluminium. Nu zal er geen steentje meer doorvliegen. Zelf vervangen van de condensor was goed te doen. Bestellen niet zo, hiervoor was de derde pas de juiste, maar kosten voor een imitatie 150 euro + 100 euro voor het vullen. Nog steeds erg prijzig, maar altijd beter dan 860 euro. Dat heb ik niet zo maar klaarliggen voor de auto.
Coulance? Nou, Coulance, daar hoef je niet op te rekenen vanuit Dacia, de auto is allang uit de garantie en het gaat niet om een veiligheidssysteem. Het klopt, je hebt recht op een deugdelijk product, maar hee, het was een gebruikte wagen en die komen nou eenmaal niet altijd zonder gebreken. Je kan ook niet klagen over remblokken die half op zijn. Daarnaast werkt de airco wel, dus daarover kan je niet klagen. Je zou kunnen vragen of de verkopende partij een voorstel wil doen, ze geven je misschien een korting, of misschien doen ze er niets mee, maar het is en blijft dat je wist dat de auto gebruikt was. Dat veel vaker de lamellen uit de condensor vallen maakt bijna dat dit een “produkteigenschap” is en dat woord is in dit forum al eerder gevallen.
Johan, we horen natuurlijk graag hoe dit verder loopt. Ik hoop oprecht dat ik ongelijk heb mbt dat je er niet veel mee kan. Hopelijk heb je toch veel plezier van je Dacia, want hoe'n traktor het ook mag zijn. We houden er toch van.