Duster als caravantrekker

  • JannesPostma

    Beste Daciasten,

    ik sta op het punt om een Dacia Duster 1.6 4x2 benzine/LPG te kopen. Die moet een Beyerland Vitesse 400-2 met een totaalgewicht van max. 1000kg trekken. Op dit moment heb ik een Mitsubishi Outlander met een 2.0 liter motor wat heel goed rijdt.

    Ik zie dat de Duster 4x4 diesel een prima trekauto is, maar hoe zit dat met de 4x2 benzine (gas) uitvoering?

    Kan iemand mij helpen?

    Grt-Jannes Postma

  • Gerrit D

    Hallo Jannes,

    Ik ben nu zo'n 14 maanden in het bezit van een Duster 4X4 met LPG en ik moet zeggen naar volle tevredenheid we zijn net terug uit Kroatië met een Hobby 400 SF met een totaal gewicht van 1100 kg.

    En dit voorjaar ben ik met deze zelfde combi naar de Franse alpen geweest ook zonder problemen

    Verder had ik in de auto nog een rubberboot met buitenboord motor en de rest van alle accessoires van de boot.

    Op de website www.caravantrekker.nl kun je de gegevens invoeren van de combinatie en kun je lezen hoe dat presteert en kun je vergelijken hoe zich dat verhoud met je huidige combinatie.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

    Groet Gerrit

  • JannesPostma

    Hoi, dank,

    heb je speciaal voor een 4x4 gekozen vanwege het gebruik als caravantrekker?

    grt-Jannes

  • Gerrit D

    Hoi,

    Het is combinatie van dingen kijk de auto ziet er uit als een SUV en dan vind ik dat 4X4 er bij hoort, daar komt dan nog bij dat je met een 4X4 een extra versnelling hebt 6 in totaal.

    De extra laag gekozen 1e versnelling is erg makkelijk vooral met manoeuvreren bv op een camping en vlot wegrijden in het gewone verkeer.

    4X4 is ook praktisch als je zo als ik op een camping staat die op een helling ligt en de paden voorzien zijn van een laag grind het weg rijden op zo'n grindpad met 4X4 geactiveerd gaat dan probleemloos.

    Het zelfde geld voor een camping in ons kikkerlandje als je een periode met regen hebt gehad en je wilt je caravan van de camping aftrekken is 4X4 fijn.

    Verder gaan wij ieder jaar op wintersport en ook dan is 4X4 super met winterbanden er op kun je de sneeuwkettingen bijna thuis laten meestal is het inschakelen van de 4X4 voldoende om je weg op verantwoorde wijze te kunnen vervolgen.

    Groet Gerrit

  • JannesPostma

    Hoi Gerrit,

    dat klinkt zeker goed en ik zou deze combinatie 4x4 met LPG eigenlijk ook best wel willen.

    Maar, de 4x4 wordt niet standaard vanaf fabriek met LPG uitgevoerd, en dus moet ik via de dealer een gasinstallatie laten inbouwen. Dat is 1000€ meer dan de fabrieksinbouw. De 4x4 kost 1400€ meer dan de 4x2 en je komtook nog eens in een hogere belastingklasse, weer 150€ per jaar meer.

    En ik zou juist LPG willen vanwege de lagere km-kosten..

    Vandaar mijn twijfel over de keuze: 4x4 of 4x2…

    Grt-Jannes.

  • Gerrit D

    Hoi Jannes,

    Ik snap je dilemma ik kan natuurlijk niet beoordelen of je een extra investering min of meer terug verdiend in het gebruik.

    Veel succes met het maken van je keuze.

  • duster jasper

    ik zou hier zowie zo voor de 4x4 gaan heeft alleen maar voordelen is ook stabieler als de 4x2 versie wegens een aparte ophanging van achter + groot voordeel je mag meer gewicht trekken de gewonen 4x2 uitvoer mag 1200kg trekken en dacht als je er een lpg vanaf fabriek bij pakt dat hij zelfs maar 1100kg mag trekken en met de 4x4 versie mag je dan 1500kg trekken groot voor deel vindt ik zelf trek er zelf een caravan mee van max gewicht 1200kg en een paarden trailer gewicht van 1400kg gaat perfect dus zou ik zelf voor de 4x4 versie gaan groeten jasper

  • DerRudy

    @Grt-Johannes,

    Voor de volledigheid (over het trekgewicht icm een LPG-installatie af-fabriek) zie informatie op onderstaande link:

    http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,15191833,15221551#msg-15221551

  • JannesPostma

    Jasper, dank,

    klinkt toch wel overtuigend.

    Ik zal morgen weer naar de dealer om een nieuwe offerte, nu van de 4x4 dus.

    Overigens heeft deze mij de 4x2 aangeraden, weing verschil met de 4x4 volgens hem.

    Wat ik dus niet vertrouw, vandaar deze oproep hier op dit forum.

    Mijn overweging voor de 4x2 is puur kostentechnisch: 500€ meer voor de aankoop, iets meer wegenbelasting, maar je rijdt voor 75 ct per liter.

    Ik twijfel inderdaad over de rij-eigenschappen als trekauto, en met name door wat je zegt de andere ophanging en de aandrijving uiteraard.

    Mijn dank,

    ik zal het vervolg laten weten,

    Grt-Jannes

  • peter stupers

    Hoi Jannes, ik heb zelf ook een Duster 4x2 1.6 benzine-uitvoering en onze caravan weegt max. 1096 kg (het is een sprite alpine.).

    Dit jaar ben ik er al diverse keren mee weggeweest en ik vind onze Duster er goed mee weg komen, vanwege zijn korte kont vind ik hem ook stabieler

    rijden dan onze ex-Fiat Marea weekend en als je dan de kogeldruk niet zwaarder maakt als de opgegeven 50 kg loopt hij als een tierelier, ik moet wel wat sneller

    terug naar zijn vierde versnelling dan de Fiat die kon in zijn 5 meer hebben, zelfs in de Ardennen en in Luxemburg.

    Natuurlijk zal de 4x4 diesel Duster soepeler en sterker zijn maar voor ons was de afweging de kosten omtrent de veel hogere wegenbelasting en de km-ers

    die we er mee rijden, als ik nu de 10000 per jaar haal dan is dat al veel.

    Gr. Peter.