Daas op slot, Of toch niet?
Twee keer kwam ik bij mijn Daas (MCV uit 2008) en bleek dat de auto niet op slot zat.
Begon eerst aan mijzelf te twijfelen (tja de Daas wordt ouder, maar de eigenaar ook !), had ik toch de auto vergeten op slot te doen?.
Maar na enige twijfel werd het mij duidelijk, ik wist pertinent zeker dat ik de auto met de afstandbediening op slot had gedaan.
Wat is hier aan de hand: alle deuren zaten keurig op slot maar de bestuurdersdeur stond open (niet op slot) !.
Het was mij wel eens opgevallen dat als de auto een paar dagen niet gebruikt was en ik instapte soms de servo-motor voor de bestuurder-deur hoorde (een zacht piepend geluid voor een paar seconden).
Vorige week de situatie eens goed bekeken , bleek dat de platic knop in de zijkant van de deur mechanisch tegengehouden werd (zie slijtage plek op onderstaande foto).
https://dl.dropbox.com/u/46979932/Centrale%20deurvergrendeling%20MCV/2012-09-29%2012.24.46.jpg
De passagierszijde had dit fenomeen ook, zie onderstaande foto:
https://dl.dropbox.com/u/46979932/Centrale%20deurvergrendeling%20MCV/2012-09-29%2012.25.13.jpg
Op bovenstaande foto,s is duidelijk te zien dat de zg plastic stiften mechanisch ergens ‘wrijven’ tegen andere kunststof delen.
Ik had geen trek (lees: geen zin) om de (deur) bekleding te verwijderen, immers de centrale deur vergrendeling had toch ook ruim 4 jaar zijn werk naar behoren gedaan.
Ik heb vorige week met Siliconen-spray (ben hier in een auto eigenlijk geen voorstander van) voorzichtig de kunststof-delen ingespoten.
https://dl.dropbox.com/u/46979932/Centrale%20deurvergrendeling%20MCV/2012-09-29%2012.26.25.jpg
https://dl.dropbox.com/u/46979932/Centrale%20deurvergrendeling%20MCV/2012-09-29%2012.27.56.jpg
Het viel me direct op dat de centrale deur vergrendeling makkelijker zijn werk kon doen, met een duidelijk ‘steviger’ klik gingen de deuren op slot.
Ik denk dat dit voor alle Daasjes (met centrale deurvergrendeling) een onderhoudspuntje (= makkelijk zelf uit te voeren) is.
Succes en met vriendelijke groeten,
Ruud