@ Morris,
Ik herrinner me uit een grijs verleden dat Vialle ook vloeibare LPG injectie uitvoeringen leverde. Zonder verdamper zou het inderdaad weleens kunnen dat de motor niet helemaal warm hoeft te zijn om over te schakelen op LPG. Ik begrijp dat naast de vettige smering van benzine in de opwarmfase, hoofdzakelijk de koelvloeistof temperatuur van belang is om te zorgen dat de verdamper voldoende LPG kan verdampen met de warmte van de koelvloeistof. Bij een koude temperatuur zou een verdamper kunnen bevriezen en eventueel stukvriezen. Ik heb vroeger weleens zoiets gehad. Voordat die verdamper uit zichzelf ontdooit kan wel even duren, dus liever voorkomen dan genezen denk ik dan maar. Overigens las ik dat er wel een noodprocedure bestaat waarbij je met een lege benzinetank toch op LPG kan starten. Handig dat daar toch aan gedacht is.
Onze MCV schakelde eerst ook al over op LPG voordat we onze (korte) straat uit waren. De oorzaak was een koelvloeistof-temperatuursensor die niet juist aangesloten was. Mocht je bij je onderhoud iets aan het omschakelpunt kunnen wijzigen, dan horen we dat graag.
Dat verbruik erg hoog is bij stationair warmdraaien dat klopt. Toch zou ik niet van je metertje uit gaan. Omdat je auto bij stationair lopen stilstaat is het verbruik oneindig hoog per 100km. Je kan je tank in principe helemaal gebruiken om je motor stationair te laten draaien tot je tank leeg is. De boardcomputer registreert wel verbruik maar geen rijafstand. Heb je niet gereden dan zou dat dus neerkomen op 60 liter op 0 (kilo)meter als je tank leeg is. Toch heb je wel gelijk. Voor korte ritjes heeft LPG eigenlijk geen zin. En zeker als je de auto stationair laat warmlopen. Wie dat doet heeft vast een goedgevulde portemonnee. Wij doen dit nooit.
Heb je een berekend verbruik dat boven het maximale ligt wat weer te geven is? Dan moet je inderdaad een eindje rijden om dit te compenseren voordat je verbruik in de display zal dalen. Het gaat (neem ik aan) om een gemiddeld verbruik. Actueel verbruik zou sneller moeten dalen.