benzine verbruik bij lpg installatie

• maartenvandenbosch

aangezien ik problemen heb gehad met mijn lpg installatie en nu pas echt kan kijken wat mijn benzine verbruik is ben ik benieuwd wat jullie verbruik is van de benzine bij een lpg installatie

alles staat en valt natuurlijk met de afstanden die je met de auto rijdt , dat begrijp ik

ik gebruik de dacia mcv voor zowel korte afstanden als lange (+/- 100km enkel)

voor mijn gevoel tank ik 1 benzine tank op 8 lpg tanken

• DerRudy

Het Benzine verbruik is voornamelijk afhankelijk van de temperatuur, daar de LPG-installatie een bedrijfstemperatuur dient te hebben van rond de 45 C (om te schakelen van Benzine naar LPG).

Maar ga er maar vanuit dat je ca 1 of 1,5 Benzine tank per jaar nodig zult hebben.

Mgr

Ruud

• MCV

Mijn MCV 1.6 16V had per 15000 kilometer een verbruik van ongeveer een halve benzinetank.

Met 1 lpg tankbeurt kwam ik max. 400 kilometer ver.

• som

Ik denk dat wij ongeveer 15.000km rijden op één volle benzinetank en de rest natuurlijk op lpg. Dus één benzinetank op 8 lpg tanken lijkt mij erg veel. Wij rijden trouwens een sandero 1.2

• EricNL

Ook hier gaat de benzine tank ongeveer leeg op 10 keer LPG tanken. Zoals gezegd is het erg afhankelijk van de buitentemperatuur. Onze MCV schakeld in de zomer al over op LPG voordat we de wijk uit zijn. In de winter kan dat in het stadsverkeer soms pas na 8 kilometer zijn. Omdat de motor eerst warmdraait op benzine en dan pas overschakeld op LPG is niet zozeer het aantal kilometers per jaar maar het aantal kilometers per rit van belang. Wanneer je steeds afstanden onder de 3 kilometer rijdt zal je hoofdzakelijk benzine verbruiken en komt de verhouding LPG/Benzine misschien wel uit op 1 op 1.

Volgens mij verbruikt de auto bij het rijden op LPG ook wat benzine. Misschien niet door inspuiting maar door de benzinedampafzuiging zeker wel. In welke verhouding, dat is voor mij ook een vraag maar ik denk dat een volle benzinetank minder benzinedamp produceert dan een halfvolle tank. Dat zegt mijn gevoel, want als het eerste lampje uit is van de benzinetankmeter dan gaan de volgende lampjes steeds sneller uit.

Ook na een rit van hier naar Zwitserland hadden wij, deze zomer, ondanks we de hele rit op LPG reden en wegreden met 2 volle tanks het eerste benzine-meterlampje uit toen we daar aankwaman.

@ Thei;

Ja, Dacia is de traktor waar we allemaal zo trots op zijn toch..

• schoth

Op de duitse site “spritmonitor” kun je jouw model Dacia vergelijken met andere…

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/113-Dacia/944-Logan_MCV.html?fueltype=3&vehicletype=1&constyear_s=2006&constyear_e=2010&power_s=72&power_e=82&gearing=1

• thei

LPG en Benzine tegelijk als brandstof merk je meteen,dan loopt hij als een tractor.

• Morris

Ook ik heb een Duster met G3 installatie. Ik heb qua omschakelpunt van LPG naar benzine ook dat dit ik dit (te)laat vind plaatsvinden. In de zomer na ongeveer 1,5 km en in de winter na ongeveer 3 km. Erg laat vind ik zelf.

Mijn schoonzuster rijdt in een Nissan Primera met een Vialle G3 installatie. Deze schakelt na een paar honderd meter al over op LPG. Het kan dus wel maar zal met de instellingen te maken hebben. Binnenkort moet ik voor vervanging van het LPG-filter (na 30.000 km) de inbouwer. Ik zal dan eens navragen of dit ook gewijzigd kan worden.

Nu nog over het benzineverbruik.

Een koude motor -zeker in de winter- gebruikt erg veel benzine tijdens de opwarmfase. Je moet gedurende de eerste kilometers dan al snel denken aan een verbruik van 15 lt/100 km of wel 1:6. Ook onze ‘normale’Duster. Voorheen had ik een Toyota Corolla waarbij op het display het actuele verbruik kon worden weergeven. Als je dit toonde direct na de koude start, dan slaan de rillingen langs je rug. Het MAXIMALE verbruik wat kon worden weergegeven was 25 lt/100 km. Gedurende de eerste 100 meter zag je dit getal dan ook op de display staan. Het werkkelijke verbruik lag daar dus nog boven!!!

Ergo: Rij zo min mogelijk korte stukjes!

• EricNL

@ Morris,

Ik herrinner me uit een grijs verleden dat Vialle ook vloeibare LPG injectie uitvoeringen leverde. Zonder verdamper zou het inderdaad weleens kunnen dat de motor niet helemaal warm hoeft te zijn om over te schakelen op LPG. Ik begrijp dat naast de vettige smering van benzine in de opwarmfase, hoofdzakelijk de koelvloeistof temperatuur van belang is om te zorgen dat de verdamper voldoende LPG kan verdampen met de warmte van de koelvloeistof. Bij een koude temperatuur zou een verdamper kunnen bevriezen en eventueel stukvriezen. Ik heb vroeger weleens zoiets gehad. Voordat die verdamper uit zichzelf ontdooit kan wel even duren, dus liever voorkomen dan genezen denk ik dan maar. Overigens las ik dat er wel een noodprocedure bestaat waarbij je met een lege benzinetank toch op LPG kan starten. Handig dat daar toch aan gedacht is.

Onze MCV schakelde eerst ook al over op LPG voordat we onze (korte) straat uit waren. De oorzaak was een koelvloeistof-temperatuursensor die niet juist aangesloten was. Mocht je bij je onderhoud iets aan het omschakelpunt kunnen wijzigen, dan horen we dat graag.

Dat verbruik erg hoog is bij stationair warmdraaien dat klopt. Toch zou ik niet van je metertje uit gaan. Omdat je auto bij stationair lopen stilstaat is het verbruik oneindig hoog per 100km. Je kan je tank in principe helemaal gebruiken om je motor stationair te laten draaien tot je tank leeg is. De boardcomputer registreert wel verbruik maar geen rijafstand. Heb je niet gereden dan zou dat dus neerkomen op 60 liter op 0 (kilo)meter als je tank leeg is. Toch heb je wel gelijk. Voor korte ritjes heeft LPG eigenlijk geen zin. En zeker als je de auto stationair laat warmlopen. Wie dat doet heeft vast een goedgevulde portemonnee. Wij doen dit nooit.

Heb je een berekend verbruik dat boven het maximale ligt wat weer te geven is? Dan moet je inderdaad een eindje rijden om dit te compenseren voordat je verbruik in de display zal dalen. Het gaat (neem ik aan) om een gemiddeld verbruik. Actueel verbruik zou sneller moeten dalen.

• Morris

@Eric

Zelf heb ik niet voor LPG van Eurogas gekozen. In gesprek met de inbouwer heb ik gekozen voor de beste prijs/kwaliteit verhouding. Voor dezelfde prijs als de Eurogas installatie, heb ik toen gekozen voor het merk BRC.

BRC werkt net als de Vialle Lpi, met directe (vloebare) injectoren. Een verdamper is niet aanwezig.Het werkt perfect en in ruim 2 jaar tijd is er nog geen enkele storing opgetreden.

Benzineverbruik.

Hetgeen ik beschreven had m.b.t. het benzineverbruik, betrof de situatie; starten en wegrijden. Dus niet stationair (warmdraaien).

Aangezien de Dacia's geen actueel verbruik kunnen weergeven -doch slechts het gemiddeld verbruik- is dit dus niet te vergelijken zoals bij mijn vorige auto.

NB. Het totaal verbruik ligt overigens op 8.4 lt op benzine en 9.6 lt op LPG.