inbouwdiepte speakers

• Luuk

Na een paar draadjes over vervanging van de speakers in de logan MCV vraag ik me nog steeds af wat de maximale inbouwdiepte is van de speakers in de vóórportieren. Officieel is het 45 mm, maar ik las bij Reginald P dat er bij hem veel diepere speakers in pasten. Vandaar dus mijn vraag: gaat bijvoorbeeld 55mm ook nog wel? en gaat een diameter van 16 cm ook?

• Reginald P.

Hoi Luuk,

Ik reageer zelden meer binnen dit forum maar nu ik je mij specifiek zie noemen wil ik je wel even op weg helpen. :-)

Even tussendoor: zodra de eerste Sandero- en Logan-II modellen op de weg gaan komen, zal men op dit forum voortaan duidelijk onderscheid moeten gaan maken tussen de Sandero/Logan-I en de Sandero/Logan-II; laat ik daar dan vast maar mee beginnen… ;-)

Mijn eerste vraag is dan vervolgens: heb jij een Logan-I Phase-1 of 2 en -zo ja 2 - zit er het zgn. Sandero-dashboard in..? Dat is het nieuwere, ‘rondere’ dashboard met bijpassende portierpanelen, zoals dat in elke Sandero-I zit. De Logan-I Phase-2 MCV in Basis- en Ambiance-uitvoering hadden/hebben nog het oorspronkelijke, ‘vierkantere’ dashboard; de MCV Lauréate vanaf Phase-2 meteen het nieuwe. Hoe het met de Anniversare- en andere uitvoeringen zit heb ik niet meer zo gevolgd. Ga dat dus voor jouw exemplaar c.q. versie i.i.g. eerst even na..!

Daaruit volgend zijn er verschillende mogelijkheden:

- mijn MCV (april 2008, nu 83.000km) is een Phase-1 ‘Basis’, dus met het ‘oude’ interieur, en (vanwege de ‘uitgeklede aankleding’) zonder speakervoorbereiding in welke van de portieren dan ook. Dat betekent dat ook de voorgevormde kunststof houder - die er standaard in de Phase-1 Ambiance en Lauréate, tussen portierbekleding aan interieurzijde en het binnenplaatwerk van het portier, zit - ontbreekt. Deze houder is geschikt voor 13cm luidsprekers tot een zekere diepte, en na montage van die luidsprekers past aan interieurzijde het oorspronkelijke (en standaard bij de Ambiance en Lauréate aan de voorportieren meegeleverde) Dacia-luidsprekerdeksel daar altijd overheen. Dezelfde wijze van montage is ook op de achterportieren toepasbaar, al zit daar niet bij elke uitvoering reeds standaard een luidsprekerhouder, -deksel en -bedrading. Die zul je echter vast nog bij kunnen bestellen. Dat is de eerste mogelijkheid.

- Dan: bij mijn MCV (Phase-1) waren dus niet alleen de luidsprekergaten en -deksels afwezig, maar ook die houders. De ruimte die ‘houder + 13cm-luidspreker’ in kunnen nemen, is bij mijn MCV (zowel in de voor- als achterportieren..!) gevuld met een 16cm Focal-luidspreker, die direct aan het binnenportier gemonteerd is. Het gat in het portier is op maat gezaagd (daarover zit een ‘custom’ 16cm Focal-luidsprekerrooster, dus niet het ‘factory’ Daciarooster..!), en de montage van de luidspreker erin is vanzelfsprekend trillingsgevoeliger dan die in de standaard houder, die immers voor een vaste verbinding tussen portierbekleding en het plaatwerken binnenportier zorgt. Als je bij montage e.e.a. echter secuur vastzet hoeft dat geen probleem te zijn qua lostrillen van bv. luidsprekerroosters bij dichtslaan van portieren en het klepperen van bedrading of scheidingsfilters (er zitten bij mij ook nog extra tweetertjes naast de pookjes voor de handmatige spiegelbediening). Denk na over het gebruik van stevig tweezijdig tape en wat schuimrubber her en der. Dat soort zaken. Geen haastklus..! Bij mij functioneert alles al 4 en 'n 1/2 jaar storingsvrij. Tweede mogelijkheid.

- Mijn moeder heeft een Sandero-I (november 2008, nu zo'n 20.000km) en hetzelfde Becker Radio/CD-navigatiesysteem als ik. Alle Sandero's-I hebben echter dat nieuwere, ‘rondere’ dashboard, en de portierpanelen die daarbij horen hebben voor en/of achter (afhankelijk van uitvoering) ‘verdiepte’ en uit vrij hard kunststof voorgevormde, standaard plekken voor 13cm luidsprekers, die (alles kan natuurlijk, maar…) naar mijn idee niet of i.i.g. veel lastiger aan te passen zijn naar montage voor 16cm luidsprekers. Ook de Logan-I Phase-2 heeft als Lauréate (en wellicht dus sommige andere uitvoeringen) dat dashboard en die binnenportieren. Naar ik me herinner ontbreekt bij dit type portieren die aparte ‘montage-ring’ waar ik het over had, en is deze ring als het ware geïntegreerd in het portierbekledingspaneel zelf, dat daarmee strak tegen het binnenplaatwerk van het portier aangemonteerd zit. ‘Anybody correct me if I’m wrong', maar dat maakt naar mijn herinnering aanpassing naar en montage van grotere 16cm luidsprekers behoorlijk complexer. Wellicht dat dat in de achterportieren nog wat minder moeilijk is, omdat daar misschien wat meer ‘speelruimte’ zit. Zo zou je dan bv. vóór 2 x 13cm met aparte tweetertjes (t.h.v. de buitenspiegels) kunnen monteren, en dan wellicht achter wél bv. 2 x 16cm met ingebouwde tweeter. Derde mogelijkheid.

Mijn eigen ervaring met de 4 x 16cm luidsprekers is fantastisch, ook na 4 en ‘n 1/2 jaar. Naast dat formaat heeft dat natuurlijk ook te maken met de kwaliteit van Focal-luidsprekers, gecombineerd met het loepzuivere geluid dat de Becker radio/CD aanlevert. Alles bij elkaar een genot. Moeders 4 x 13cm Focal-luidsprekers geven i.c.m. een identiek apparaat (en ook met losse tweeters vóór) een eveneens loepzuiver, maar duidelijk minder ’vol' geluid. Maar alles heeft z'n prijs; ook dat weegt mee.

Succes met je eigen keuze..! Ik merk ‘t wel. En als ik ’t mis heb qua alternatieve 16cm-toepassingen voor dat model: graag ervaringen van MCV Phase-2 rijders..! Ik ben benieuwd.

Groet,

Reginald

• Luuk

He, da's nog eens een uitgebreid antwoord…

Ik heb een Logan MCV Phase I (nov. 2008) en wilde gewoon een iets betere speaker voor weinig geld. Eén speaker deed het even niet, en doordat ik daar even naar heb gekeken (bleek slechts een gecorrodeerd contact) kwam ik op het idee eens naar vervangers te gaan zoeken. Uiteindelijk vond ik op de site van Ger (die ik voordat hij uit de lucht ging volledig heb gedownload) een 13 cm 2-weg speaker van Pioneer (met ook nog eens hetzelfde stekkertje, althans volgens de beschrijving); die heb ik inmiddels besteld. Hij moet zó in de kunststof behuizing passen. Ik had eerst ook goedkopere gevonden, maar die hadden een grotere inbouwdiepte. Ik vermoedde al wel dat die ook wel zouden passen, evt. met aanpassing van die kunststof behuizing. De Pioneer werd echter als een behoorlijke verbetering beschreven, dus heb ik die nu besteld.

Nogmaals dank, en groet

Luuk

• Reginald P.

Veel succes met (de montage van) je nieuwe luidsprekers..! :-)

Sowieso: alles beter dan de papieren exemplaren die van fabriekswege gemonteerd werden.

En wellicht dat toekomstige vragenstellers nog wat hebben aan mijn alternatieve suggesties… ;-)

Reginald

• Luuk

Dan nu mijn bevindingen met betrekking tot de inbouw van de Pioneers TS-1302i speakerset. De inbouw was een fluitje van een cent. Hoe het moet wordt ook hier getoond. De set kostte bij Coolsound 49,95 inclusief verzending.

Eerlijk gezegd ben ik wel wat teleurgesteld over het resultaat. Veel verschil is er namelijk niet hoorbaar. Ik heb nog niet geluisterd in een rijdende auto, maar als bij stilstand al nauwelijks effect merkbaar is zal dat in een rijdende auto niet beter zijn. De vraag is natuurlijk of er nog verbetering mogelijk is door de originele Blaupunkt radio te vervangen. Ikzelf heb het idee dat apart gemonteerde tweeters voor een veel beter effect zullen zorgen. Of heeft iemand anders andere ervaringen? Misschien kan ik beter de oplossing ven Reginald navolgen, en dan de Pioneers naar de achterdeuren verplaatsen…?

Reginald, toch nog even een vraagje: zouden die 16 cm speakers met weglating van de kunsstof speakershouders zonder al teveel aanpassingen inderdaad in de voorportieren van de phase 1 passen? - (het is een Laureate, alles is wel voorbereid en ook achter zitten er al speakers in).

groet, Luuk

• Reginald P.

Hoi Luuk,

Ik ken de specificaties van die originele Dacia-Blaupunkt niet, maar ik kan me niet voorstellen dat het top-of-the-line is; je vervangende Pioneer-speakers kunnen ongetwijfeld meer vermogen en bovendien een veel verfijnder geluidsbeeld aan, maar wat er niet bij aan komt, zal er inderdaad ook niet uit komen, zoals je zelf zegt. (1)

Aparte tweeters vóór zijn zeker een goed idee, vooral omdat je die dan op een plek kunt monteren waar die hoge tonen (al dan niet reflecterend tegen het vensterglas) beter tot hun recht komen / je oren beter kunnen bereiken. (2a) Ik zou ze echter niet monteren zónder ook een alternatieve ‘radio/CD’, want dáár eveneens: wat er niet bij aan komt, zal er ook niet uit komen. (2b)

-> Overigens denk ik in jouw geval dat bij montage van 16cm luidsprekers (met al dan niet aparte tweeters) vóór, je die 13cm exemplaren áchter met de ‘fader’ dusdanig sterk ‘bij’ zult moeten draaien, dat je vervolgens een omgekeerd effect bereikt: prima geluid van voren dat overstemd wordt door over hun top werkende luidsprekers van achteren. ‘Rondom’ hetzelfde formaat (of dat nou 10, 13 of 16cm is) lijkt mij i.h.a. het devies, en als je dan toch moet afwijken, liever áchter groter dan vóór. In jouw geval wat lastiger, want als je ze laat zitten lijkt me aparte montage van tweeters vervolgens wat lastiger, want die zitten al in die nieuwe Pioneers. Echter: misschien kan dat wél; ik ben verre van een ‘car-audio-expert’…

Dan ‘(3)’: er is maar één verschil qua uitgangspunt bij montage van 16cm ‘rondom’ in jouw Dacia, in vergelijking met de mijne. Zoals je hier…

…kunt zien laat demontage van de bewuste ring zogezegd nogal een gat over. Montagepunten van andere, grotere luidsprekers zullen (zonder verdere aanpassingen) vanzelfsprekend en i.i.g. altijd daarbuiten moeten vallen. Verder is er - mits je de zorgvuldigheid betracht die ik in mijn eerste reactie benadrukte..! - geen enkel bezwaar de ring achterwege te laten, in vóór noch achterportier. Mijn MCV is daar al 4 en 'n 1/2 jaar en ruim 80.000km het storingsvrije bewijs van.

-> Mijn Focals zijn overigens 16,5cm, en ik weet eigenlijk niet of niet alle als 16cm geadverteerde speakers dat stiekem niet zijn. Je zou 's kunnen kijken of je bij wat winkels de montagepunt-diameters van diverse speakers kunt opmeten, en die vervolgens vergelijken met het gat in het portier. Wat ik me ook kan voorstellen is dat daar (mocht het gat te groot zijn) kant en klare pasringen voor zijn, of dat een handige jongen (jijzelf..?) die niet vrij eenvoudig uit kunststof of MDF o.i.d. kan maken. Die zou je dan wellicht eenvoudig en als overbrugging aan de binnenkant van de portierbekleding kunnen kitten; als het materiaal niet te dik is, is daar zeker plaats voor, en het zou de boel zelfs nog wel eens extra trillingsvrij kunnen maken, omdat je zelf als het ware een alternatieve montagering creëert, die weliswaar niet vast zit aan het plaatwerken binnenportier, maar wel een extra stevigheid verzorgt aan het oppervlak waarbinnen de speaker vast moet blijven zitten. Als ik kijk naar de montagepunten van mijn Focals zou jij zoiets i.i.g. qua afmeting wel eens nodig kunnen hebben, waarbij de speakerbehuizing als geheel het gat uiteindelijk wel compleet zou vullen. Eén en ander vereist natuurlijk wel demontage van de portierbekleding.

Al met al nog heel wat om over na te denken..!

Ik hoor graag hoe het loopt. Succes. ;-)

Reginald