Minder toeren in Duster door nieuwe 5

  • sanderje

    Mijn Duster4x2 1.6, model 2010 is een prachtauto. Enig irritatiepunt blijft/bleef altijd wel de toeren welke de motor maakt bij hogere snelheden; 3800t bij 120kmpu, 2500t bij 80kmpu.

    Afgelopen week de knoop doorgehakt; heb mijn 5e versnelling laten aanpassen, waardoor de motor nu zo'n 350t minder draait bij 120kmpu.

    Het resultaat is goed merkbaar en de motor gedraagt zich super op de autosnelwegen. Feitelijk zelfs zo goed dat ik graag de toeren verder omlaag breng in de 5e versnelling naar plm 3000t/120kmpu.

    Heeft iemand ook ervaring met een dergelijke aanpassing? Zo ja, hoe en wat is het resultaat?

  • Gerrit D

    Hoi Sander,

    Je hebt een leuk projectje onder handen ik ben heel nieuwsgierig hoe je dit hebt gedaan en wat je bevindingen zijn.

    Zelf heb ik een 4X4 1.6 model 2011 en die is al iets stiller door dat er een 6 bak inzit maar ben benieuwd of het beter kan.

    Hoe heb je de 5e versnelling omgebouwd heb je de 6e versnelling uit een 4X4 bak gehaald?

    Verder ben ik ook erg benieuwd wat dit gaat betekenen voor je brandstof verbruik.

    Sorry dat ik je niet kan helpen maar ben wel erg geïnteresseerd in de afloop.

    Groet Gerrit

  • Luuk

    Interessant. Waar laat je zoiets doen? En is de aanpassing ook mogelijk bij een Logan MCV 1.6 benzine? En wat zijn de kosten van een dergelijke aanpassing? Ik ben verder in het geheel niet nieuwsgierig…

  • atienwouter

    Ik blijf ook graag op de hoogte, want wij hebben eenzelfde Dustertje.

    Wij hebben hier eigenlijk nooit op gelet, want dat scheelt toch extra geluid en verbruik?

    Wat is het verschil in trekkracht.

  • RonG

    Vind dit ook erg interessant.

    Als ik zo vrij mag zijn hoe heb je dit opgelost en wat zijn de kosten hiervoor?

    Ik irriteer me ook mateloos aan de hoge toeren die de motor maakt.

    Gr. Ron

  • Morris

    Het vrij hoge toerental van de motor is een ook een van de bezwaren die ik heb bij mijn Duster. Verder vind ik het een SUPER auto. Ruim, confortabel en hoge zit.

    Ik kan mij uit vroeger tijden nog herinneren dat tegen meerprijs een vijfbak leverbaar was i.p.v. de standaard vierbak. Ik vraag mij dan ook af waarom dit heden ten dage ook niet wordt gedaan. Voor mij had de keuze dan niet moeiljk zijn geweest en had dan gekozen voor de zesbak.

    Vreemd vind ik het dan ook waarom deze wel op de 4x4 leverbaar is. Het kan geen reden zijn deze dan ook onder de 4x2 te kunnen monteren.

  • Barrabas

    De diesel 4x2 heeft toch 6 versnellingen.

  • Morris

    Maar waarom is de 1.6 16V dan niet met een zesbak te krijgen?

  • Barrabas

    Is me ook een zeer groot vraagteken.Even de zesbak van een diesel 4x2 eronder moet toch passen,dealer vraag ?Of zit er een afdekplaatje op de cardan naar achter.

  • Gerrit D

    Hallo allemaal,

    Ik weet waarom er bij de 4X4 wel een 6 bak is gemonteerd bij Dacia hebben ze voor weinig geld de 4X4 eigenschappen van de Duster 1.6 16V verbeterd.

    De 1e versnelling is bij een 4X4 namelijk heel erg kort waardoor de eigenschappen in het terrein een stuk beter zijn geworden.

    Bij een “echte” terreinauto word er een tussen bak geplaatst die er voor zorgt dat je een reeks lage versnellingen hebt.

    Bij een Duster dus niet neemt niet weg dat deze kleine 1e versnelling wel super handig is met manoeuvreren bijvoorbeeld met een aanhanger of bij het beklimmen van een helling met een zware aanhanger.

    Volgens het instructieboekje mag je ook als de auto niet te zwaar belast is in de 2e versnelling weg rijden.

    In de eerste versnelling rijd je 5,75 km/u bij 1000 rpm

    Ik heb nog even wat gezocht naar gedetailleerde gegevens van de 6-bak maar die kon ik niet vinden, ik heb in test verslagen wel gevonden dat het toerental in de 6e versnelling lager ligt als bij de 4X2.

    Groet Gerrit