Duster + LED

• REGIS

Hallo iedereen,

Ik bezit een Belgische Duster met standaard lampen en als ik mijn (NL) paardentrailer met LED lampen aankoppel, raken die LED's helemaal in de war. bv. richtingaanwijzers gaan allebei, mistlicht knippert mee met richtingaanwijzers, etc. De wagen alleen geeft geen problemen, de trailer ook niet en ook niet als ik mijn aanhangwagen (met standaard lampen) aankoppel. Heeft iemand tips?

Alvast bedankt.

Mvg,

REGIS

• motorboom

Massa niet goed ???

• duster jasper

dit is niet de massa test je duster op een andere trailer als het daar wel klopt licht het niet aan je duster maar aan de bekabeling van de trailer en zal je moeten gaan zoeken maar de juiste draad combinatie kan je gwn op internet vinden omdat deze normaal standaart is combinatie van de trailer wagen kan niet kloppen omdat de trailer aan een andere wagen heeft gehangen met verkeerde bekabeling en daarop is afgesteld zeker en makkelijk gecontroloreerd want daar zit 99% kans de fout groeten jasper

• roberke

Misschien heeft je trailer geen directe massaaansluiting (via stekker) en als de binnenkant van je klauw wat geoxideerd is dan krijg je dit verschijnsel.Goeie massa is eerste vereiste.Groeten uit Belgie.

• Barrabas

Indien je een fietsdrager op trekhaak hebt kan je hem ook daarmee testen of met 12V lampje op je Duster stekker. B)

• noormanman

Dit kan (zoals duster_Jasper ook opmerkt) niet de massa zijn. Led lampen werken met led's, lichtgevenden dioden. En een diode geleid stroom maar in 1 richting. Als de massa niet is aangesloten dan zal geen enkele led branden. Bij normale lampen zal de stroom via de andere lampen uiteindelijk wel naar massa vloeien waardoor er meerdere lampen tegelijk gaan branden.

Leds hebben echter een andere eigenschap: ze zijn heel zuinig en gaan al branden bij heel weinig stroom. Als er vocht en rommel in de stekkerdoos zit (of in de bekabeling onder de trailer) zal hier sluiting in kunnen zitten waardoor meerdere lampen gaan branden. Bij normale lampen merk je dan niets omdat de stroom te laag is, ze zullen hooguit gaan gloeien.

Test bij de duster: zet je knipperlicht aan en meet met een voltmeter op de stekkerdoos of op de andere knipperlicht aansluiting een spanning komt.

Bij de trailer: meet met een weerstandsmeter of er sluiting zit tussen de twee knipperlicht aansluitingen. Deze weerstand zou dan zo'n 600 ohm of minder kunnen zijn.

• oscar54

Bij de MCV met trekhaak kwamen vergelijkbare klachten voor.

Bleek toen vaak te zitten in de aansluiting van de kabels van de stekkerdoos aan de bekabeling van de achterlichten.

Kijken of de aansluitingen allemaal goed contact maken.

Ook kwam het voor dat de stekkers in de achterlichtunits niet goed vast zaten.

De stekkers aandrukken was vaak de oplossing.

Groeten,

Oscar.