Winterbanden wanneer eindelijk verplicht??

• Martin en Richard de Goeij

Wie heeft er ook winterbanden op zijn Daas?

Ik vind dat het eigenlijk verplicht hoort te zijn .Ook in ons land.

Zag vanochtend bij het boodschappen doen een meneer met grote SUV de bocht omkomen,slipte

en ramde zo op 4 keurig in het vak naast elkaar geparkeerde auto,s. Het zal je auto maar wezen!:S

En onderweg alles zwabberend en slippend langzaam rijden op die @##@#$%%$ zomerbanden!(td)

En kom niet met de smoes dat het hier zo weinig sneeuwt want ook bij temperaturen onder de 7 graden

verkorten winterbanden al flink je remafstand.Ik woon in de Utrechtse heuvelrug en spreek uit eigen ervaring,

met winterbanden ook veel meer grip op wegdek met veel plassen of veel bladeren,zoals in de herfst.

Laat de lawine kritiek en slappe excuses maar weer komen!!!!!! vergeet alleen niet dat de schades die U maakt door op het verkeerde schoeisel te rijden ook op mijn bord ligt—-in een steeds hoger wordende casco verzekering op de auto.

Toch wens ik iedereen – Daas rijder en –niet Daas rijder VEILIG DE WINTER DOOR!! ;)

• roelof

Mijn Dacia Sandero Stepway staat nu voor het 2e jaar op winterbanden en je kan het wel merken. Ik woon in een omgeving waar veel lanbouw is en dan komt er ook veel modder op de weg dan kan je al merken dat je meer grip hebt. Ook rij ik nog wel eens in duitsland daar is het wel verplicht om winterbanden onder je auto te hebben want ben je daar betrokken bij een aanrijding ben je niet verzekert dat zouden ze hier in nederland ook moeten doen alleen al om het met dit weer veiliger te maken op de weg

• Morris

Martin cq Richard.

Dat de man in de dikke SUV 4 personenauto's ramde in de bocht, heeft absoluut niets te maken met winter of zomerbanden. Hij reed gewoon te hard!!! Je vertelt er niet bij of deze zomer of winterbanden had:D

Gisteren had ik daarover nog een discussie met emand die met mij mee reed.Tegenwoordig zitten auto's stampvol met allerlei elektronische veiligheidssytemen die over ons moeten waken. Men waant zich hierdoor veilig terwijl in bijna alle gevallen de snelheid waarmee gereden wordt bepalend is! Als men in winterse omstandigheden dus de normale snelheid aanhoudt die men normaal rijdt, gaat het gegarandeerd fout.

Nu even terug naar je verhaaltje over de (verplichtstelling) winterbanden. Ik ben het absoluut niet eens met je stelling.Winterbanden hebben alleen effect bij sneeuw en ijzel. Jij bent ook een van de gelovigen die zich ALLEEN op sneeuw en ijs betere prestaties neerzet. Onder alle andere omstandigheden wint de zomerband het. Dus bij regen, slalom, droog wegdek, OOK beneden de 7 graden Celsius. De winterband is in deze omstandigheden dus de slechtere band! Laat je dus absoluut niet in de luren leggen door de reclame makers en banden firma's die hier goud geld aan verdienen.

De conclusie die Autoweek stelde was: Op een beperkt aantal dagen in het jaar is er sprake van sneeuw en ijsvorming op de weg.Je bent dan in het voordeel met een winterband mits je ook dan je snelheid aanpast. Indien er geen sprake is van sneeuw of ijsvorming, prefereerd de zomerband. Conclusie:Als je geen winterbanden laat monteren, weet dan dat je remweg nog langer is dan bij een winterband. Pas daarop je snelheid nog meer aan of laat anders de auto staan.

Ik kan mij daar helemaal in vinden. Voor die paar dagen per jaar vind ik het teveel sores om die grap uit te voeren.

PS. Ik rijd al 32 jaar schadevrij.

PPS. Verplichten: FLAUWE KUL!!!!

• Martin en Richard de Goeij

Dat bedoel ik nu ….daar gaan we weer !

Heetgebakerde reactie ….niet eens goed gelezen wat ik en de ander hier geschreven heb …

Lees eerst eens echt wat we schrijven ! We schrijven beiden wel degelijk situatie,s zonder ijs of sneeuw waarbij de winterband

beter presteerde!

Waarom denk je dat in landen om ons heen de verplichting er wel is??? Juist ja omdat technisch onderzoek de veiligheid van de winterband bewezen heeft.

Sorry maar U laat u leiden bij commercieel autoweek wat graag lezers houd door de lezer gelijk te geven ook al weten ze beter. Net als de ANWB achter 130 km op de snelweg stond …terwijl ze weten dat dit meer verkeersslachtoffers gaat brengen ,meer herrie en meer uitstoot. maar ja die leden aantallen he daar lieg je alles voor!!!

En ja de auto (SUV) reed te hard …maar ik bedoelde — reed te hard op zomerbanden onder gladwegdek omstandig heden— dat werd bevestigd door de agenten die het proses verbaal opstelden.

ook werd de man gewaarschuwd dat hij nog een partij sneeuw op zijn dak had liggen….wat ook strafbaar is omdat het fietsers kan raken en als zo,n fietser valt van schrik komt een auto met een te lange remweg (zomerbanden?????) en rijdt de fietser aan

• mcvjournaal

Winterbanden zijn onder winterse (sneeuw en ijzel) omstandigheden veel veiliger, dat is inderdaad een feit.

Maar (zoals Morris al aangeeft) onder normale omstandigheden presteert de zomerband (koude en regen) minstens zo goed zo niet beter.

Deze winterse omstandigheden doen zich slechts enkele dagen per “Nederlandse” winter voor en voor het overgrote deel hebben we hier in de winter last van veel regen.

MOET je iedere dag voor langere afstanden de weg op of ga je op wintersport of bijvoorbeeld vaak naar Duitsland dan is de keuze voor winterbanden een goede zaak. Maar als je niet persé de weg ophoeft of jaarlijks maar heel weinig kilometers rijdt dan zijn die winterbanden (of je moet in Limburg wonen) niet bepaald noodzakelijk en is (in Nederland) een verplichting onzinnig.

Vergelijking zomer en winterbanden: http://mcvjournaal.punt.nl/content/2008/12/winterbanden-versus-zomerbanden

Maar vooral:

Pas je snelheid aan bij winterse omstandigheden, houdt ruim afstand en vooral overschat je eigen rijcapaciteiten niet.

Voor degenen die winterbanden overwegen hier nog enkele testen en (ook voor anderen) winterse tips:

http://mcvjournaal.wordpress.com/2012/11/03/winterbandentest-2012-anwb/

http://mcvjournaal.wordpress.com/2012/10/26/met-je-dacia-probleemloos-de-winter-door/

Rij veilig (en niet alleen deze winter) !

Herke

http://mcvjournaal.wordpress.com/

• Barrabas

De auto's met winterbanden staan allemaal bij de carrossier,denk daar maar eens over na.

• Morris

@ Martis en Richard

Als ik jullie was zou ik mijn verhaaltje OOK maar eens goed lezen.

Ik vind jullie reactie pas heet gebakerd.

• Henkes

Ik denk dat in de winter de temperatuur meer onder de 7 graden is dan er boven.

Dus lijkt het me redelijk verstandig om met winterbanden te rijden in de winter.

Bovendien bespaar je dan slijtage van de zomerbanden uit!

Voor Morris: Wij hebben 2 auto's thuis, de Sandero met winterbanden en een Peugeot 106 op normale (wel nieuwe) banden, op dezelfde parkeerplaats slipt de Peugeot nog door bij rustig wegrijden onder winterse omstandigheden op een kleine helling, de Sandero komt zonder wielspinning in beweging.

Verplicht hoeft voor mij niet, er moet al zoveel in Nederland.

• oscar54

Citaat van Martin en Richard de Goeij:

“Waarom denk je dat in landen om ons heen de verplichting er wel is???”

In Duitsland zijn winterbanden NIET verplicht.

Men is bij een aanrijding wel verplicht de aangerichte schade te betalen,

indien men geen banden onder het voertuig heeft die geschikt zijn voor de omstandigheden.

Dat wil zeggen, indien men met warm weer bijvoorbeeld op sneeuwbanden rijdt,

en men door de langere remweg een aanrijding veroorzaakt, dan draait men ook op voor de schade.

Zolang men geen aanrijdingen maakt, is er dus niets aan de hand.

Dus let op, bij een warme herfstdag op winterbanden loop je in Duitsland net zo veel risico om te moeten betalen, als bij een sneeuwdag op zomerbanden !!!

Oscar.

• t.u.z.49

ik heb ook winterbanden maar ging vanmiddag giga schuiven met de auto op n ongestrooid en spekglad wegdeel, conclusie mijn schuld want denk niet dat zulke banden

alles oplossen en verplichten ,zeker niet want veiligheid begint bij jezelf.