Winterbanden wanneer eindelijk verplicht??

• Martin en Richard de Goeij

ok daar sluit ik me geheel bij aan veiligheid begint bij jezelf !

maar toen ik mijn eerste berichtje schreef wist ik dat deze discussie zou beginnen.

Op mijn werk was dit laatste winter ook zo….met het zelfde verhaal dat zomerbanden beter presteren

bij regen……en dat je je snelheid aan moet passen aan de omstandig heden

laat ik nu als ik 100 rij bij regen (aan gepast aan de weer conditie) door hun met een veel hogere snelheid voorbij gestuifd worden.

En over de situatie in Duitsland je denkt toch niet dat iedere Duitser continu zijn banden van oktober tot april aan het wisselen is ……….

Trouwens die zelfde Duitser is vaker een Heer in het verkeer dan wij ………maar dat is mijn bescheiden mening ..voor ik hier weer gekielhaald word.

Meningen van mensen zijn allemaal verschillend en ieder gelooft in ,wat voor hem of haar het bewijs is van zijn mening over iets .

dus ook over welke band onder de auto.

Laten we allen dus ik zowel als U elkaars mening hier respecteren ook al verschilt die van elkaar.

En tot slot rijdt allen voorzichtig en kom heel de winter door. ! (tu)

• Barrabas

(tu) Ja Morris nog een bedenking,waarom rijden rallypiloten in Zweden dan ook niet met die zogenaamde winterbanden.En de laatste evolutie van de fabrikanten is om normale banden ook de beste eigenschappen te geven onder de 0° Cel. te fabriceren,die bestaan al trouwens.

Binnenkort gaan ze F1 overalls en helmen verplichten alleen voor wie met winterbanden rijd.

Rij al 45 jaar met BFGoodrich AT M&S* banden en niemand brengt me daar vanaf,ook nog eens in 4 of 5 soorten te verkrijgen.

B)

• HenkM

Dus let op, bij een warme herfstdag op winterbanden loop je in Duitsland net zo veel risico om te moeten betalen, als bij een sneeuwdag op zomerbanden !!!

Klopt dus niet!!!

• thei

Ik weet er onstaan elk jaar weer hele discussies over tussen voor en tegenstanders van zomer en winterbanden,als iedereen nu net als ik doe waar ik me happy en veilig vij voel zijn die discussies niet meer nodig…..ik rij dus al jaren op winter en zomerbanden en vind het op deze manier veiliger rijden.

• HenkM

Helemaal mee eens Thei. Mijn ervaring is dezelfde als die van jou.

De M+S-jes op m'n Duster gaven een minder gevoel als echte winterbanden op m'n MCV. De Duster direct na de eerste sneeuw voorzien van winter schoentjes was een wereld van verschil. Zelf ervaren is de beste leerschool.

Ik voel me dus prima met aangepast zomer- en winterschoeisel.

Voor mensen die dit niet willen of kunnen: prima maar waar je ook op rijdt: aanpassen aan de omstandigheden en de grip die er is.

Veilige kilometers voor een ieder zijn belangrijker dan dicussies.

(totdat je met je zomerbandjes op een auto met winterslofjes butst ;-) ??? ).

• morris

@ HenkM

Veilige kilometers voor een ieder zijn belangrijker dan dicussies.

(totdat je met je zomerbandjes op een auto met winterslofjes butst ;-) ??? ).

Helemaal mee eens. Dit geldt ook voor degene die op winterbanden rijdt en verkeerd inschat dat een auto op zomerbanden bij regen - en dat komt nu eenmaal in NL heel wat vaker voor dan sneeuw- flink in de remmen gaat en er achter komt dat de remafstand meters langer is dan met de zomerband.

ERGO: De discussie wat beter is, de winter- of zomerband, zijn gerelateerd aan de omstandigheden.

NB. Ik woon zelf in het westen van NL.Het is hier zo vlak als een pannekoek, Hier zijn er al veel minder dagen met winterse neerslag of omstandigheden dan in noord en oost NL cq Limburg met zijn heuvels. Ik kom bijna nooit in het buitenland en als dat zo zou zijn dan is dit in de zomer. Op de dagen dat het echt slecht is, heb ik er geen moeite mee de auto te laten staan.

NBB De discussie over de voordelen van winterbanden zijn voor mij persoonlijk niet relevant (zie bovenstaande). Toch maken de banden firma's hier gretig misbruik van de onwetenden onder de lezers, en smeren ze vooral een complex aan, dit om hun eigen zakken te vullen. Als het ECHT zo was dat de winterband op alle vlakken, dus bij sneeuw, ijzel, regen, slalom, aqua planing en remafstand beter zou presteren, dan was ik direct helemaal om. Aangezien het in de winter in west NL hoofdzakelijk regent, blijf ik dus bij mijn - dan beter presterende - zomerbanden.

NBBB. Blijf allemaal allert. Hou afstand en pas je rijgedrag aan bij de omstandigheden!

• RonG

Het zit allemaal tussen de oren.

Als het maar vaak genoeg geroepen wordt geloof je het vanzelf.

Winterbanden hebben idd nut bij sneeuw enz maar dan moet het er wel liggen.!!!!!

Gewoon snelheid, afstand en rijstijl aanpassen.

Heb M+S bandjes op de Duster en ben er erg tevreden over.

Heb geen problemen met sneeuw, ijs enz. ondervonden.

Vind het idd geldklopperij.

• thei

Winterbanden is toch geen geldklopperij,ik heb voor mijn beide auto's 2setjes velgen,één voor de zomerbanden en één voor de winterbanden,in de zomermaanden rijk ik +/- 15000km op deze banden en in de winter +/- 15000km op de winterbanden….per saldo rij ik dus niets duurder dan wanneer ik alleen op zomerbanden zou rijden….denk dat het “geldklopperij ” eerder tussen de oren zit dan het veilig rijden met de juiste banden.

• Nico

Het is maar hoe je het bekijkt.

Ik heb er nu ook “echte” winterbanden onder de duster liggen, maar de standaard M+S voldoen voor mijn gevoel beter in de praktijk.

Dus ook merk & type winterband speelt een rol.

Gr Nico

• HenkM

Klopt helemaal (ofschoon mijn ervaring anders is).

De standaard conti's lijken OK maar in winterse omstandigheden (niet alleen sneeuw hoor) voldoen mijn Goodyear winterbanden beduidend beter als de Conti M+S.

Hoe dan ook bij lagere temperaturen meer grip en zij stabiliteit. De waterafvoer bij regen lijkt ook beter.

Natuurlijk zit e.e.a. tussen de oren want na 3 auto's en 8 seizoenen (> 100.000 km) op winter banden heb ik natuurlijk geen ervaring. Ik verbeeld het me allemaal maar dat ik meer grip heb.

Ook de nadelen kan ik me natuurlijk niet voorstellen want bij hogere temperaturen zijn ze helemaal bagger terwijl ik dit niet heb gemerkt.

Winterbanden verplichten: NEEEEEE

Rijvaardigheidstraining: JAAAAA

Waarom: bestuurders leren om te gaan met hun voertuig in combinatie met de uitrusting. Een eye opener trouwens voor de “tegenstanders” van winterbanden.

De keus is voor ieder afhankelijk van mogelijkheden en gebruik.

Voor de mensen met een uitgesproken mening: “de wereld is niet zwart of wit, ze is grijs in alle gradaties…”