Xenon verlichting Sandero 1.2

  • TimPost

    Beste medeforumleden!

    Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Dacia Sandero 1.2 16V uit 2009.

    Nu wil ik daar Xenon verlichting inbouwen. De wetgeving is nu zo dat dit gewoon mag, geen hoogteverstelling of sproei installatie nodig.

    Er zijn al wat topics geweest, maar ik ben geen topics tegengekomen waar de Sandero in voorkomt.

    Ik lees graag de bevindingen mbt tot het lichtbeeld. Ik neem niet aan dat alle koplampen gelijk zijn van alle types Dacia?

    Ik hoor graag van jullie!

    **Edit: Er komt een Pilot setje in, die zouden een zo goed als haalbaar lichtbeeld moeten geven?

  • vleutmans

    Ik denk dat je het lichtbeeld beter zelf kan uitproberen, want dit is tevens afhankelijk van het merk xenon lampen.

    Hoe te testen …..2 opties :

    1) vervang 1 lamp door xenon, en vergelijk het lichtbeeld tussen xenon en halogeen (link rechts) wanneer het licht op bijv een lichte muur schijnt.

    Je moet een hotspot zien die schuin naar rechtsboven uitstraalt (ongeveer hoek van 15 graden), dus je halogeen beeld is je “voorbeeld”

    2) maak een foto van het lichtbeeld met beide halogeen lampen wanneer je op een lichte muur schijnt.

    Doe hetzelfde voor de beide xenon lampen. Vergelijk het resultaat.

    Eigenlijk kun je weinig aan je lichtbeeld veranderen, maar door de hogere lichtopbrengst moet je controleren dat je lampen tussen 1 en 4 procent omlaag afgesteld staan. Deze afstelling zou al gedaan moeten zijn voor je halogeen en ook moeten werken voor je xenon. Je “zou” dit in principe niet hoeven aan te passen.

    controle:

    Dit houdt in dat als je lampen op 40cm hoogte uit je lamp stralen , dat je op 10 meter afstand dit complete lichtbeeld tussen 4 cm (1%) en 16cm (4%) gezakt is… Dit dient om tegenliggers niet te verblinden.

    ik weet niet je of je h4 lampen hebt, maar daar is het verschil in lichtbeeld tussen halogeen en xenon het grootst, omdat xenon H4 lampen niet het lichtbeeld kunnen namaken van een H4 halogeen lamp.

    Bij H1 en H7 lampen verwacht ik met xenon een minder radicaal verschil in lichtbeeld, omdat zowel de halogeen als xenon volledig rondstalend zijn.

    Het enige verschil wat ik zou kunnen opmerken is de afstraling van de lamp rechtvooruit. Bij halogeen zit daar een zwart kapje/hoedje op (en soms in de koplamp unit nog eentje). Bij xenon h1/h7 zou er dus voor rechtuit licht ook een afscherming moeten zijn. Mocht je in de koplampunit een kapje hebben tegen rechtuit licht, probeer dit dan te behouden als het kan.

    Gr.

    Michel

  • TimPost

    Nu heb ik in een garage gewerkt, veel van deze tips wist ik al, maar toch mijn dank!

    Mijn vraag was niet geheel duidelijk: het lichtbeeld (H4 lamp) zal vast wel kloppen bij deze set.

    Maar het irritante strooilicht, welke de verblinding veroorzaakt, wat zijn daarvan de ervaringen? Er zullen toch wel meer mensen zijn met deze verlichting?

    vleutmans Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik denk dat je het lichtbeeld beter zelf kan

    > uitproberen, want dit is tevens afhankelijk van

    > het merk xenon lampen.

    >

    > Hoe te testen …..2 opties :

    >

    > 1) vervang 1 lamp door xenon, en vergelijk het

    > lichtbeeld tussen xenon en halogeen (link rechts)

    > wanneer het licht op bijv een lichte muur

    > schijnt.

    > Je moet een hotspot zien die schuin naar

    > rechtsboven uitstraalt (ongeveer hoek van 15

    > graden), dus je halogeen beeld is je “voorbeeld”

    >

    > 2) maak een foto van het lichtbeeld met beide

    > halogeen lampen wanneer je op een lichte muur

    > schijnt.

    > Doe hetzelfde voor de beide xenon lampen.

    > Vergelijk het resultaat.

    >

    > Eigenlijk kun je weinig aan je lichtbeeld

    > veranderen, maar door de hogere lichtopbrengst

    > moet je controleren dat je lampen tussen 1 en 4

    > procent omlaag afgesteld staan. Deze afstelling

    > zou al gedaan moeten zijn voor je halogeen en ook

    > moeten werken voor je xenon. Je “zou” dit in

    > principe niet hoeven aan te passen.

    > controle:

    > Dit houdt in dat als je lampen op 40cm hoogte uit

    > je lamp stralen , dat je op 10 meter afstand dit

    > complete lichtbeeld tussen 4 cm (1%) en 16cm (4%)

    > gezakt is… Dit dient om tegenliggers niet te

    > verblinden.

    >

    > ik weet niet je of je h4 lampen hebt, maar daar is

    > het verschil in lichtbeeld tussen halogeen en

    > xenon het grootst, omdat xenon H4 lampen niet het

    > lichtbeeld kunnen namaken van een H4 halogeen

    > lamp.

    >

    > Bij H1 en H7 lampen verwacht ik met xenon een

    > minder radicaal verschil in lichtbeeld, omdat

    > zowel de halogeen als xenon volledig rondstalend

    > zijn.

    > Het enige verschil wat ik zou kunnen opmerken is

    > de afstraling van de lamp rechtvooruit. Bij

    > halogeen zit daar een zwart kapje/hoedje op (en

    > soms in de koplamp unit nog eentje). Bij xenon

    > h1/h7 zou er dus voor rechtuit licht ook een

    > afscherming moeten zijn. Mocht je in de

    > koplampunit een kapje hebben tegen rechtuit licht,

    > probeer dit dan te behouden als het kan.

    >

    > Gr.

    >

    > Michel

  • vleutmans

    Ik heb zelf H4 xenon in mijn Logan gehad (jij hebt dus ook H4 begrijp ik).

    De opbouw van de H4 lamp bepaalt het strooilicht. Er zijn enkele uitvoeringen van H4 xenon die ik ken.

    Type1 “window”

    1) De xenon lamp schijnt door een klein “raampje” van een hittebestending materiaal. Verder is de lamp volledig afgeschermd, en is er geen reflector.

    Nadeel : minder lichtopbrengst, maar altijd nog meer dan halogeen.

    Voordeel : lichtbeeld benadert het lichtbeeld van een halogeenlamp, waardoor weinig of geen strooilicht.

    Type2 “reflector” -> meest voorkomend…zowel dure en goedkope uitvoeringen (tussen 35 en 200 euro voor komplete set incl. ballast)

    2) De xenon lamp schijnt via een externe reflector. Alhoewel dit veel lijkt op de interne opbouw van een halogeenlamp krijg je meer strooilicht omdat de xenon lamp zelf een “bolletje” is wat licht geeft in tegenstelling tot een gloeidraad “streepje”. Tevens wijkt het lichtbeeld af door de plaatsing van de externe reflector tov de lamp, waardoor de afkomst van het gereflecteerde licht op een andere plaats in de koplamp is dan met een H4 lamp (waarbij de reflector zowat tegen de gloeidraad komt).

    Nu even terugkomend op je vraag: ervaringen met strooilicht.

    Ik heb beide type xenon gehad. Type1:minste strooilicht, Type2: meer strooilicht.

    In beide gevallen heb ik nooit tegenliggers zien knipperen met hun lichten omdat ik ze verblindde.

    Het lullige is dat alhoewel je licht feller “lijkt” met meer strooilicht, je “nuttige” licht daarop inlevert.

    Aangezien xenon bijna 3x zoveel lumen (3000 lumen) heeft als een gloeilamp (1000lumen) merk je daar zelf weinig van, en zullen de verkeersborden zeer helder oplichten :-)

    P.S. Xenon lampen worden minder warm, ze zijn 35 (of de high power 50) watt en hebben daarbij nog een hoog rendement.

    Gr.

    Michel

  • geert

    goede xenon verlichting kost 1000 euro

  • TimPost

    Ok, hiermee kan ik zeker wat. Ik heb idd een H4 lamp erin zitten en de set zou ook iets van een reflector moeten hebben….

    Ik ga er nog even een nachtje over slapen

    vleutmans Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb zelf H4 xenon in mijn Logan gehad (jij hebt

    > dus ook H4 begrijp ik).

    >

    > De opbouw van de H4 lamp bepaalt het strooilicht.

    > Er zijn enkele uitvoeringen van H4 xenon die ik

    > ken.

    > Type1 “window”

    > 1) De xenon lamp schijnt door een klein “raampje”

    > van een hittebestending materiaal. Verder is de

    > lamp volledig afgeschermd, en is er geen

    > reflector.

    > Nadeel : minder lichtopbrengst, maar altijd nog

    > meer dan halogeen.

    > Voordeel : lichtbeeld benadert het lichtbeeld van

    > een halogeenlamp, waardoor weinig of geen

    > strooilicht.

    >

    > Type2 “reflector” -> meest voorkomend…zowel dure

    > en goedkope uitvoeringen (tussen 35 en 200 euro

    > voor komplete set incl. ballast)

    >

    > 2) De xenon lamp schijnt via een externe

    > reflector. Alhoewel dit veel lijkt op de interne

    > opbouw van een halogeenlamp krijg je meer

    > strooilicht omdat de xenon lamp zelf een

    > “bolletje” is wat licht geeft in tegenstelling tot

    > een gloeidraad “streepje”. Tevens wijkt het

    > lichtbeeld af door de plaatsing van de externe

    > reflector tov de lamp, waardoor de afkomst van het

    > gereflecteerde licht op een andere plaats in de

    > koplamp is dan met een H4 lamp (waarbij de

    > reflector zowat tegen de gloeidraad komt).

    >

    >

    > Nu even terugkomend op je vraag: ervaringen met

    > strooilicht.

    >

    > Ik heb beide type xenon gehad. Type1:minste

    > strooilicht, Type2: meer strooilicht.

    > In beide gevallen heb ik nooit tegenliggers zien

    > knipperen met hun lichten omdat ik ze verblindde.

    >

    > Het lullige is dat alhoewel je licht feller

    > “lijkt” met meer strooilicht, je “nuttige” licht

    > daarop inlevert.

    > Aangezien xenon bijna 3x zoveel lumen (3000 lumen)

    > heeft als een gloeilamp (1000lumen) merk je daar

    > zelf weinig van, en zullen de verkeersborden zeer

    > helder oplichten :-)

    >

    > P.S. Xenon lampen worden minder warm, ze zijn 35

    > (of de high power 50) watt en hebben daarbij nog

    > een hoog rendement.

    >

    > Gr.

    >

    > Michel

  • vleutmans

    Zou best kunnen Geert , dan heb je het waarschijnlijk over complete koplampunits , incl de electronica, xenon lampen, autom. hoogteregelaars en sproeiers….

    Voor een gemiddelde Dacia rijder is dat niet interessant …en ik vraag me af of ze uberhaupt beschikbaar zijn voor dit soort auto's ;-)

    Gr.

    Michel

  • bvh079

    Er is geen forum waar je deze vraag slechter had kunnen stellen, er zijn hier VEEL tegenstanders van de xenonlampen.

    Helaas ben ik geen kuddedier en heb gewoon xenon in de Duster. Het is een wereld van verschil. Wanneer je de lampen goed laat afstellen dan vergroot je je eigen wereld in het donker. De borden zijn beter leesbaar, de strepen zijn altijd te zien en groot licht heb je eigenlijk niet meer nodig.. Ik heb de lampen in zowel de Duster als in de Peugeot 107 die wij hebben en we genieten er elke nacht van.

    Mijn tip is wel: vervang met de koplampen ook direct de stadslichtjes voor deze: http://www.drled.nl/nl/42-2-stuks-t10-w5w-led-wit-.html

    Ik heb lang gezocht maar deze kleuren het beste bij xenonverlichting. Anders krijg je gele vlekjes in je mooie blauwe lichtbeeld.

  • TimPost

    ik kan de tegenstanders ook wel gelijk geven, de meeste mensen die Xenon (laten) inbouwen geven niet veel om de tegenliggers en laten de koplampen niet afstellen…

    aangezien ik rekening met de anderen probeer te houden probeer ik eerst informatie te krijgen voordat ik een miskoop misschien doe……..

    Ik ben er nog niet helemaal uit, ga eerst nog andere lampen proberen (Nightguide / Bluevision etc

    Bedankt voor de reacties / meningen!

  • HenkM

    (tu)