Vandaag met mijn Sandero lekker door de sneeuw aan het tuffen geweest. Tijdens een sneeuwbui ook. Onderweg heb ik een paar keer moeten stoppen om de ruit met een handtrekkertje schoon te vegen en de ruitenwissers van ijs te ontdoen. Echt waar!
Ik weet niet wat ze bij Dacia dachten toen ze de standaard ruitenwissers monteerden? In ieder geval zag ik bar weinig tot helemaal niets tijdens het rijden. De wissers laten hele stukken ongewist, juist waar ik zit te kijken… Dat die krengen door de typekeuring heen zijn gekomen, is mij een raadsel.
Ik weet ook niet wat voor jus d'orange ze in het tankje van de ruitensproeier gedaan hebben bij de laatste beurt? Er komt een soort schuim uit, dat daarna bevriest aan de ruitenwisser. Je zou onderhand toch denken dat ruitensproeiervloeistof standaard antivries is?
Klonten ijs wissen zo mogelijk nog slechter dan de originele ruitenwissers! Het viel mij op dat de ruitenwissers in de ‘beneden’ positie, onder de toevoer van warme lucht op de voorruit zitten. Daardoor kunnen ze dus bevriezen tijdens het rijden. Er is ongeveer een handbreedte glas aan de onderkant van de voorruit, die helemaal niet warm geblazen wordt.
Ik ben geen veelrijder (10.000 km/jaar als ik mijn best doe) en tot nu toe voldeden de stuiterende en roffelend ruitenwissers wel tijdens regen. Maar sneeuw en vrieskou werden ze toch te veel.
Vandeweek ga ik maar eens nieuwe wissers halen ergens. Iemand actuele tips voor goede prijskrakers?