Ijskrabben tijdens rijden

• El Sandero

Vandaag met mijn Sandero lekker door de sneeuw aan het tuffen geweest. Tijdens een sneeuwbui ook. Onderweg heb ik een paar keer moeten stoppen om de ruit met een handtrekkertje schoon te vegen en de ruitenwissers van ijs te ontdoen. Echt waar!

Ik weet niet wat ze bij Dacia dachten toen ze de standaard ruitenwissers monteerden? In ieder geval zag ik bar weinig tot helemaal niets tijdens het rijden. De wissers laten hele stukken ongewist, juist waar ik zit te kijken… Dat die krengen door de typekeuring heen zijn gekomen, is mij een raadsel.

Ik weet ook niet wat voor jus d'orange ze in het tankje van de ruitensproeier gedaan hebben bij de laatste beurt? Er komt een soort schuim uit, dat daarna bevriest aan de ruitenwisser. Je zou onderhand toch denken dat ruitensproeiervloeistof standaard antivries is?

Klonten ijs wissen zo mogelijk nog slechter dan de originele ruitenwissers! Het viel mij op dat de ruitenwissers in de ‘beneden’ positie, onder de toevoer van warme lucht op de voorruit zitten. Daardoor kunnen ze dus bevriezen tijdens het rijden. Er is ongeveer een handbreedte glas aan de onderkant van de voorruit, die helemaal niet warm geblazen wordt.

Ik ben geen veelrijder (10.000 km/jaar als ik mijn best doe) en tot nu toe voldeden de stuiterende en roffelend ruitenwissers wel tijdens regen. Maar sneeuw en vrieskou werden ze toch te veel.

Vandeweek ga ik maar eens nieuwe wissers halen ergens. Iemand actuele tips voor goede prijskrakers?

• frankieboy001

Even naar de action en daar wat wissers halen, deze zijn goed en goedkoop (tu)

• DerRudy

frankieboy001 Schreef:

——————————————————-

> Even naar de action en daar wat wissers halen,

> deze zijn goed en goedkoop (tu)

Precies, en een flinke scheut Spiritus in je reservoir doen.

• Mensen

De ruitenwissers van de Action zijn een absolute aanrader, wij hebben al twee jaar dezelfde wissers en ze werken nog uitstekend.

http://dacia-duster-site.blogspot.nl/2011/02/originele-dacia-ruitenwissers-vervangen.html

• Avaka

Zo te horen heb je nog zomer vloeistof in je ruitensproeier zitten, Tja, dat gaat sowieso niet werken.

Dus wintervloeistof erin, of zoals Der Rudy zegt een flinke scheut spiritus erbij (maar van die geur moet je wel houden).

Verder zou ik goede ruitenwissers adviseren, die van de Action schijnen goed te werken zeggen sommigen.

Probeer het eens, kost je de kop niet.

NB: Ook goede ruitenwissers gaan het niet redden om zomersproeiervloeistof (wat een mooie scrabble woord) weg te wissen.

Groet, Avaka.

• Barrabas

Heb ruitenwissersproeivloeistof van -25° C met citroengeur,nog nooit problemen gehad,ook niet met de vorige originele wissers.

Vergeet niet dat de rijsnelheid de temp. fors kan laten dalen,met -15° C vloeistof red je het niet.

In Elsenborn zelfs niet met -20° C vloeistof,sproeikoppen bevriezen door achtergelaten vloeistof.

Een veilige en mooie winter toegewenst en op naar de lente.

• Avaka

Barrabas Schreef:

——————————————————-

> Vergeet niet dat de rijsnelheid de temp. fors kan

> laten dalen,met -15° C vloeistof red je het

> niet.

Altijd een leuk discussiepunt.

Als je stil staat en het is -10 graden, dan is het als je 100 rijdt nog steeds -10 graden.

Net zo goed dat wanneer je in de zomer naar Frankrijk rijdt en het is buiten 30 graden, dan is het bij 100 nog steeds 30 graden.

Of zie je de buitentemperatuurmeter dan ook zakken? Ik nooit namelijk.

*Een leuke discussie voorziend* …………….. B)

• Avaka

Per abuis dubbel……

• DerRudy

We spreken toch tegenwoordig over de gevoelstemperatuur en gevoelsleeftijd…..:)

• Barrabas

Begin maar in uw blootje aan uw elfstedentocht.Dan weet je direct welke temperatuur je hebt bij vertrek en tijdens het schaatsen aan uwe sproeier als die dan nog afwatert. :D