Distributieriem

  • riche55

    Blijf bij mij toch de vraag ??? als er een tijdsinterval voor riemen is ingebouwd inverband met e.v verouderings

    kenmerken, o.a scheurtjes e.d hoe het dan kan dat er zoveel verschil zit in die tijdsintervallen, b.v varieerend van 4 tot wel 8jaar !!!!

    dat gaat er bij mij niet in , een riem is een riem !!! of nu een riem een Dacia zit of een in een Volvo

    Hierin hebben ze allemaal de zelfde kwaliteit , en zijn allemaal onderheven aan die e.v verouderings kenmerken

    Graag antwoord van die of genen

    Riche55

  • DerRudy

    @Riche55,

    Een riem is zeker geen riem, er zitten duidelijke kwaliteit verschillen tussen de diverse fabrikanten.

    Gates is in mijn ogen een TOP-merk (zie : http://www.gates.com/brochure.cfm?brochure=2256&location_id=3487&go=SearchGatesPopular) maar er zijn auto-fabrikanten die genoegen nemen met een wat mindere kwaliteit (lees: goedkope) en dus een kortere (gegarandeerde) levensduur.

    Wat zeker bepalend is voor de levensduur is de wijze hoe de riem afgeschermd wordt tegen weersinvloeden, bij ‘onze’ K4M blok zit de riem keurig opgesloten in een keurige gesloten aluminium behuizing.

    Maar trek maar eens willekeurige motorkap open, dan zie je vaak deze riem gewoon draaien in de buitenlucht.

    Mgr.

    Ruud

  • riche55

    Okee, enige duidelijkheid , ja dat viel mij wel op onder motorkap dat bij het zogenoemde K4m blok dat deze zo mooi

    ingepakt zit , nou ik vele auto's gehad vaak zit de riem nogal ‘'slordig"’ afgeschermd , dan zie je soms de riem zo zitten

    Overigens als ik een vergelijking mag maken met de multiriem , en als de distributieriem de zelfde kwaliteit zou hebben

    dan zit het wel goed daar mee , want die ziet er na 7 jaar nog heel goed uit , dat kun je goed controleren , en die draait

    volop in de buitenlucht met alle weersinvloeden van dien , dus het blijft een erg statisch gegeven die levensduur van

    distributie/danwel multiriemen

    Verder wil ik een ieder nog meegeven dat een gebroken multiriem ook behoorlijke schade kan aanrichten ,er zijn gevallen

    bekent waarbij stukken riem door de distributie kap/behuizing heengeslagen zijn , als deze van kunstof is , en alsnog de

    distributieriem /aandrijving behoorlijk kan beschadigen, maar goed ons K4M distributiegedeelte is goed beschermd (alluminium)

    (antwoorden mag )

    Riche55

  • HenkM

    De schade aan de distributie kap is nog het minste bij een gebroken riem.

    Een of meerdere kleppen scheef of zelfs door de cilinders geslagen is pas echt een aanslag op je beurs.

  • Dyna Miek

    Hallo Allemaal,

    Ik bestel wel eens tandriemen voor in de fabriek en eea. nagevraagd. Ze zijn van polyurethaan en er zitten dunne staalkabeltjes in, in allerlei diktes/breedtes/tanden te krijgen en ze kosten bijna niets in standaard lengtes. Als een fabrikant een goede maat uitkiest zouden ze bijna oneindig lang mee moeten gaan. Als de riem te scherp buigt slijten de kabeltje binnenin, te dunne riem slijten de tanden. Veroudering treedt nauwelijks op bij het materiaal. Dus verschillende kmstanden kan kloppen per verschillende motor, maar de jaren is onzin.

    Groet Miek

  • riche55

    Ja maar als die multiriem door de Kap van de distributie slaat dan kan de distributieriem beschadigen / in het

    ergste geval ook breken , en dan heb ook het zelfde effect , dus krommen kleppen e.d

  • Paul.lenterman@gmail.com

    Van belang is ook de diameter van de tandwielen, het aantal rollen en bochten die de riem moet maken. Spanners via de rug (is tegengestelde bocht) of over de tanden van de riem

    De belasting door de nokkenas(sen) en de sterkte van de klepveren, via tuimelaars of rechtstreeks op de stoterbussen.

    De constructief mogelijke breedte van de riem,

    Het gemiddelde toerental van de motor,

    warmte afvoer enzovoort enzovoort.

    En, ja er moet ook nog wat verdiend worden door fabrikant en garage.

    Groetjes Paul

    Ps, neem geen onnodig risico op stilstand onderweg en hoge kosten voor reparatie!!!

  • HenkM

    Polyurethaan in aandrijfriemen???? Welke materiaaldeskundige zou dit kunnen beweren of zelfs staven????

    Met mijn “beperkte” kennis op het gebied van polymeren en andere kunstmatig geproduceerde stofjes kan ik het me niet voorstellen.

  • thei

    Ja die ken ik,heb ik ook veel gemonteerd,maar die draaien wel in ideale omstandigheden en kun je niet vergelijken met auto tandriemen….de PU tandriemen worden veel in de levensmiddeln industrie gebruikt.

  • HenkM

    Jep, en hier worden ze zeer frequent vervangen (minimaal ieder jaar). In de proces- / voedingsindustrie zie je ze ook niet bij overdracht van grote vermogens of lange standtijd.

    Voor een auto (m.i.) dan ook niet geschikt.