Gasklep

  • honk0003

    Ik wil gisteren mijn duster starten, een maal bijna aan, daarna weer starten wel starten maar niet aan slaan div. Keren geprobeerd zonder resultaat.

    Renault sevice gebeld waren er binnen een half uurtje monteur ook aan het straften lukte niet.

    Toen met extra accu erbij met veel gas geven lukte het.

    Montuur gaf aan even langs de garage te gaan om div. Even uit telezen.

    Het bleek de gas klep te zijn met een storing.

    Hij gaf aan de stekker schoon gemaakt en de fouten gewist.

    Mijn vraag is moet er eigenlijk niets vervangen worden.

    Iemand er ervaring mee?

  • Avaka

    Als de motor uiteindelijk loopt en je kunt normaal gedoseerd gas geven dan lijkt het mij goed mogelijk dat de stekker verbinding niet helemaal ‘lekker’ was. Die stekker leest/stuurt de stand van de gasklep en als de werkelijke stand niet klopt met wat er gemeten wordt dan krijg je een verkeerd mengsel ingespoten. Beetje krom gezegd maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel. De gasklep zelf kan ook vervuild zijn maar blijkbaar gaat de garage er van uit van niet. Je komt er vanzelf binnenkort wel achter. :)

  • Adriaan

    Hoi,

    Ik heb ook een Duster (benzine 1.6 16V 4WD G3 Eurogas, januari 2012) en heb precies hetzelfde als wat jij beschrijft zo'n 4x meegemaakt. Met het verschil dat ik de Duster na zo'n 3 pogingen wel weer aan de praat kreeg. Dat ging ook met veel gestotter en gepruttel alsof de motor was verzopen. Nadat de motor eenmaal op gang was bleef die goed lopen.

    Het gebeurde niet dicht op elkaar en omdat het daarna weer goed ging ben ik er ook niet mee naar de garage geweest om uit te lezen. Morgen gaat de Duster voor een kleine beurt en ik heb dit wel genoemd. Ze gaan morgen dus uitlezen, maar volgens mij gaan die fouten er na verloop van tijd weer uit. We zien wel. Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat ik niet de enige ben. Wel een vreemd verschijnsel.

    Ik heb wel na zitten denken over de oorzaak en dacht ook aan de stand van de gasklep. Naast het slechte starten viel mij namelijk op dat de motor soms na het parkeren (vlak voordat ik de motor wilde afzetten) even op hol leek te willen slaan en schommelde in toeren. Als ik dan even wachtte ging de motor weer regelmatig lopen. Ik heb het vermoeden dat het slechte starten daar verband mee kan hebben, omdat ik in het begin dan de motor gewoon uitzette en het starten daarna ook niet goed lukte. Het schommelen in toerental gebeurt nog wel eens en ik heb me eraan gewend dat ik de motor niet meteen uitzet.

    Als ik meer kom te weten zal ik het hier melden.

  • Avaka

    Adriaan, je doet alles goed. Het lijkt er een beetje op dat de laatste software een beetje te krap is afgeteld tijdens deze koude periode. Schommelen in toerental heeft te maken met een te krappe afstelling. Alles moet zuiniger, alles moet minder CO2. Met al die eisen gaat je motor niet meer soepel lopen. Mijn MCV is een ‘ouderwetse’ (geen ECO) type en rijdt als en trein. Ongeveer 1 op 12 op benzine en ongeveer 1 op 10 op LPG. Who cares? :)

  • Adriaan

    De Duster is natuurlijk ook geen op en top aerodynamische wagen, maar ik zit met het gasverbruik voor de 4WD tussen 1:9,5 en 1:11,0. Dat vind ik niet verkeerd.

    Op benzine loopt de Duster het mooist. Op gas is het met name bij het gas loslaten soms wat hakkelen. Een monteur zei hetzelfde als jij, komt door de krappere afstelling. Is daar niets aan te veranderen? Al met al is er wel mee te leven, maar dat slechte starten moet niet kunnen.

  • honk0003

    Dank je wel voor jullie reaties, bij het starten is het (raadzaam het gas wat in te drukken!) aan geraden wordt het gas niet in te drukken tijdens het starten?

    Wij gaan a.s zaterdag richting Oostenrijk

    daar rijden ook veel Dusters, dus ook de service van renault is daar ook goed geregeld hoop ik.

    gr(tu)

    Honk0003

  • Adriaan

    De Duster heeft z'n beurt weer gehad. Olie vervangen, filters, gasfilter, bougies en uitgelezen. Er zat een rijtje fouten in waaronder eentje van de brandstofinspuiting. Was een redelijk oude. Ze hebben alles gereset. Mocht ik weer zo'n storing hebben dan laat ik hem zo snel mogelijk uitlezen.

    De Duster rijdt weer fijn als altijd en kan er weer een jaar tegenaan.

    Veel plezier in Oostenrijk. Altijd fijn als je in een land bent waar veel garages met je merk zitten, al zul je die niet nodig hebben :D

  • HenkM

    GEEN gas indrukken tijdens het starten!!!!

  • thei

    Je kunt de connectors in het gasklep circuit schoonmaken en inspuiten met contactspray,maar ik ben bang dat dit het startprobleem niet oplost.

    De auto start altijd op benzine en dat heeft niets te maken met een krappe gasafstelling,dus moet het probleem gezocht worden in het benzine systeem,pompdruk te laag,vervuilde injector ect ect.

    Op benzine wel goed lopen en op LPG niet dan is in 95% het ontstekingsysteem hier de oorzaak van,bougiekabels die pas vervangen zijn geven ook vaak problemen,zelf nu 2x achter elkaar meegemaakt met 2 verschillende auto;s dat de van mijn eigen auto na 10000km 2 kabels defect waren en van een andere auto 1 kabel meteen al.