Bagageruimte nieuwe MCV

• Reginald P.

Net terug van ‘n paar dagen met z’n vieren, als amateurroadie voor twee lawaaimakers en ‘n regelneef, wat optredens in België. Bagageruimte nokkie-vol. Een speakerkast van zeg 90 bij 70 bij 40, languit tot aan de achterbank - wieltjes tot op enkele centimeters van de achterdeurtjes - een versterker-top, een basgitaar, een compleet (jáwel) drumstel en de volledige weekendtas-, matjes- en slaapzakkenrotzooi van ons vieren. Plus een doosje met LP’s. En wat reserve-spul. Allemaal àchter ‘t hondenrek. Ongelogen. ’t Was qua tijd soms wat krapjes tussen de optredens, maar (en daar verbaas ik me na bijna 5 jaar en 90.000 kilometer nog altijd en telkens weer over) dan deint ‘ie ontspannen met ’n 150 op de teller aan kruissnelheid (142 à 144 echt..?) over die brede Belgische autostraden, 1.4 MPI met zéker ‘n kilo of 450 aan boord. Het lijkt wel of ’ie zich dan juist het lekkerst voelt, bij die 4500 per minuut-constant, zo klinkt ‘ie wel, in ieder geval. En ook wat dat betreft: hoe voller beladen hoe stiller. Zit je al met al wel aan de 1 op 10 à 11, natuurlijk. Maar zelfs dan. Henk, ik heb er nog steeds lol mee..! :-) En qua ’overstappen': sinds ik de bandjes na wat experimenteren rondom op 2.6 à 2.7 bar hou (en 's zomers niet meer op 195/55-16 rij…) kan ook mijn vriendin ondertussen leven, met de onbekrachtigd bestuurde auto die ik al had toen ik haar leerde kennen. The only way is forward… ;-)

• Reginald P.

Je bent wat cryptisch, Harry, maar aan het plaatje op je link te zien is het een modelzweef(?)vliegtuig, dat je als hobby mee laat hobbelen in je MCV. Leuk..! Maar - inderdaad - een holle (want zonder achterbanken en met alleen dat vliegtuigje en wat bagage nogal lege) diesel-MCV zal best een wat vermoeiend d(r)euntje geven, op lange afstanden. Denk voor een toekomstige MCV misschien ‘s aan een 0.9 TCe, die zal waarschijnlijk stiller zijn. En het lijkt me qua rijden, ook qua trekkracht, een prima en zuinig motortje, dat de oude verschillen tussen de 1.6 16v en de 1.5 dCi wat meer op een afstand zet. Sowieso zal de nieuwe MCV (dus ook als diesel) als geheel nieuw model wat stiller zijn dan de vorige, al was het maar om de genoemde verschillen in binnenruimte en aankleding, die wat dat betreft bij de nieuwe variant in het voordeel kunnen werken. Jammer genoeg rept Renault/Dacia in haar persbericht alleen over een 1.2 16v (die in NL sowieso niet leverbaar lijkt te worden) op LPG, maar hoe interessant zo’n installatie op een 0.9 TCe zou zijn, weet ik emissie-belasting-onderhouds-brandstof-kosten-technisch zogezegd niet… Wat je opmerking over de ergonomische missers betreft: je zult in de showroom moeten proberen hoe één en ander je bij het huidige model bevalt. En die laadlengte..? Ik denk dat het daar wel goed mee zal zitten. Laat nog eens weten wat het uiteindelijk zal worden..! Veel plezier en succes. Hé, enneh, jij bent de enige die hier het woord ‘kult’ in de mond genomen heeft, hoor. ;-) Maar IK vond het toch wel een goeie omschrijving. :-P

• Avaka

'Wij' vinden de oude MCV geen KULT auto……. Dat hebben we er zelf van gemaakt.

Ja ja, neemt u even rustig de tijd om hier even over na te denken….. B)

• Avaka

Leuke vriendin trouwens……. :)

• Reginald P.

8-) ..! (tu) ;-)

• Reginald P.

:D

• Frank16V

Kult of niet, voor mij is de oude MCV niet alleen een auto, maar ook een manier van leven. En hoe mooi de nieuwe MCV ook is, het is vooral een auto.

De hele dag SBS6 kijken is óók een manier van leven. Het is voor iedereen verschillend. Onze buurvrouw staat regelmatig met handel op rommelmarkten. Al vroeg in de morgen gaat de kofferklep van de modale auto open en begint het gepuzzel. Als ik dan even later de post uit de brievenbus haal dan is het steevast: “Goedemorgen buurman, ik heb tóch de verkeerde auto gekocht hè?” Uiteindelijk past het meeste er in. En voor de massa is dat voldoende.

Een Golf trouwens.

• Jmpersonal

Wat is dan nog de hoogte van de achterbak? M' n Duitse dog is 85 cm!

Gr. J.

• R.Lucas@abbfonsolterdissen.nl

De oude MCV is hoogstwaarschijnlijk te verkrijgen via de Lada dealer. Wordt in Russland door Lada gemaakt.( In licentie door Renault-Dacia . 0

• Reginald P.

“…De oude MCV is hoogstwaarschijnlijk te verkrijgen via de Lada dealer…”

Leuk idee..! Ik zou ze hier graag zien rondrijden, met hun frappante, aparte Lada-details, en andere kleuren en bekleding. Kun je bovendien met je MCV nog 's bij een alternatieve garage terecht voor onderdelen en ter zake kundig onderhoud.

Maar dan zou ik ten eerste meteen willen zeggen: wélke Lada-dealer..? :D

“…Wordt in Rusland door Lada gemaakt. In licentie door Renault-Dacia…”

Licentie is er niet helemaal het goede woord voor; Renault-Nissan is immers praktisch eigenaar van Lada, tegenwoordig. In die zin bouwen ze 'm gewoon zelf door, dus, eigenlijk, alleen dan op een andere locatie.

Dan is het vervolgens zo dat de 8- en 16-kleps-motoren, waar de Largus (zoals de Logan MCV bij Lada heet) mee geleverd wordt, identiek zijn aan die waarmee de auto bij Dacia geleverd werd, en die voldoen ondertussen niet meer aan de (weliswaar theoretische, maar we hebben het er maar mee te doen…) emissienormen die de EU hanteert. Vooral in Nederland zou dat resulteren in een nóg belachelijk hogere BPM (als bedrag in verhouding tot de totaalprijs van de auto) dan waar de MCV op het laatst al mee opgezadeld werd. Het is niet voor niets dat de Duster bij zijn recente facelift van 1.6 16v naar 1.2 TCe gegaan is: ondermeer om diezelfde reden; de TCe is ‘schoner’.

Als laatste zal Renault in West-Europa niet zo snel ‘interne’ concurrentie (met een Largus via de Lada-dealer) dulden voor de nieuwe Logan MCV, de Dokker en de Lodgy, met een Largus via de Lada-dealer, waar - nadat 'ie de fabriek is uitgerold - de Nissan-Renault-organisatie immers verder niets meer aan verdient.

Persoonlijk zie ik alleen toekomst voor de Largus wanneer voor een export de motoren aangepast worden (of vervangen worden door exemplaren die voldoen) aan de meest recente emissienormen, en daarnaast ook de Lada import- en dealerorganisatie in West-Europese landen onderdeel uit gaat maken van Renault-Nissan. Zou op zich best grappig zijn: garagebedrijven met Renault-Nissan-Lada-logo's op de gevel. Ik weet bovendien al een leuk - en geheid succesvol - tweede model voor naast de Largus: een 3-deurs Duster met korte wielbasis, als nieuwe Niva..! 8-)