Constante +

• DerRudy

Oeps,

Daar had ik even ‘overheen gelezen’, inderdaad bij de Sandero is het ‘Andere koek’.

• frankieboy001

Vanmiddag weer eens even bezig geweest om de knipperlichten via de alarmlichten te laten knipperen..

Maar ik snap er niets meer van, ik krijg van alles aan het knipperen behalve de linker knipperlichten.

De draden zijn als volgt aangesloten.

op.

1. 2x blauw

2. Wit

3. en 4 zijn leeg.

5 en 6 zwart.

7 is leeg

en op 8 zit een bruine draad.

Als ik de stuurdraad vanuit de unit aansluit op 1 dan knipperen de voor en achterlichten.Sluit ik deze draad aan op 2 dan knippert het rechter knipperlicht. (tu).

5 en 6 zullen wel massa draden zijn dus daar zal ik de draad maar niet op aansluiten. Dan zou ik denken 8 zal voor het linker knipperlicht zijn maar helaas dan gebeurt er niets. (td) :X

Druk ik gewoon de knop van de alarmlichten in dan werkt het zoals het hoort.

Dus als iemand de oplossing heeft dan hoort deze knutselaar met 2 linkerhanden (:P) het graag.

M.vr.gr.

Frank

• Jubbels

Let op, de alarmlichtschakelaar stuurt niet rechtstreeks de knipperlichten aan maar middels aansluiting 8 wordt de centrale regelunit (boordcomputer) aangestuurd (althans bij mijn MCV ph2)

De boordcomputer stuurt via 2 aansluitingen de linker- en de rechter knipperlichten aan. Pen 1 stuurt alleen de verlichting van de alarmschakelaar aan als je koplampen/achterlichten branden). Pen 2 stuurt het controlelampje in de schakelaar aan. 5 & 6 inderdaad massa.

Je zult de 2 draden van je unit toch echt moeten aansluiten op een links en rechts knipperlichtlamp.

• Avaka

Als frankieboy slim is dan doet hij de ene draad op bijvoorbeeld de linksvoor en de andere op de rechtsachter. Zo kan je altijd zien (hoe de auto ook geparkeerd staat) dat hij in het slot valt.

• Jubbels

Toch zullen dan alle 6 de lichten knipperen. De 3 linkerknipperlichten zijn doorverbonden. Ook de 3 rechtse.

• Avaka

Okee, maar wat is dan het probleem van frankie?

• frankieboy001

Het probleem is dus dat ik via de knop voor de alarmlichten alleen maar het rechter knipperlicht aan het knipperen krijg en NIET het linker.

Dus ik zal de draden uit de regelunit ergens anders op aan moeten sluiten maar deze technicus weet niet waar hij die dan zal moeten zoeken (:D.

Maar als via deze knop wel het rechter knipperlicht wil knipperen zou je toch denken dat ook het linkerlicht kan knipperen of zie ik het nu toch echt verkeert.

Gr

Frank

• Jubbels

Vanaf de boordcomputer (aansluiting A8 en A9) worden de knipperlichten aangestuurd. Hier zul je dus de 2 draden op moeten aansluiten. Verder hoef je niets te doen.

Aansluiten kun je eventueel met de blauwe stroomdiefjes. Een op de draad die vanaf aansluiting A8 komt en op A9 de andere draad. Niet op de 40 polige stekker maar op de stekker met 15 aansluitingen (P1) Ik zou even kijken naar de kleur van de draden en ze dan op enige afstand van de boordcomputer aansluiten. De boordcomputer zit aan de linkerkant onder het dashboard. Ik heb de 2 aansluitingen op onderstaande tekening met 2 rode lijnen aangegeven.

• frankieboy001

Hoi Jubbels,

Deze stekker moet zelfs voor mij te vinden zijn.

Maar kan ik deze stekker zonder problemen lostrekken, om te kijken of ik het goed doe voordat ik draden doorknip cq beschadig.

Gr

Frank

• Jubbels

Ik heb die stekkers wel eens los gehad. Geen enkel probleem. Maar als je voor zeker wil gaan kun je een accupool losmaken, dan is alles stroomloos.

Naderhand moet je dan het klokje weer goed zetten.