Lodgy (diesel) verwarming in winter + stoelverwarming

• Martin en Richard de Goeij

Barrabas jij denkt ALTIJD dat je hier alles er uit kan kramen op dit forum!

Man wees eens een vent en accepteer andere meningen en hou eens op altijd grof en sarcastisch te reageren op dit forum.

Laten we t leuk houden

En spreek uit kennis en niet uit domheid COPD(CARA) patienten hebben wel degelijk last van allergie bij gebruik van airco,s

• Barrabas

U begint over aangeslagen ruiten en pollen,ik niet.

U heeft nog steeds niet geantwoord op de vraag of het achteraan vlug warm is in een Lodgy in de winter.

En ik weet het dus nog steeds niet.

Ik vertel alleen de waarheid en die kan kwetsen.

Maar zal dat mij worst wezen,case closed.

• Avaka

Begrijp me goed, ik ken Barrabas niet, weet niet wie hij is. Heb hem nooit ontmoet.

Zelf ervaar ik hem als een ‘prettige’ forum deelnemer omdat wat hij zegt vaak steekhoudend is.

Hij weet waar hij het over heeft. Aan de andere kant begrijp ik andere forumdeelnemers heel goed dat zijn schrijfstijl / humor / sarcasme soms niet begrepen wordt.

Dat is het probleem met geschreven tekst op een forum. Dat wordt soms (en soms vaak) verkeerd begrepen.

Persoonlijk begrijp ik zijn epistels vaak goed. Anderen niet. Het zij zo. Voor mezelf weet ik wel zeker dat hij het goed bedoelt en zaken met (soms onbegrepen) humor omkleedt.

Als je jezelf dat beseft is er naar mijn mening weinig aan de hand.

Mocht er echt iets aan de hand zijn dan zou de moderator (moddereter, grapje van mij maar mogelijk ook onbegrepen) wel ingrijpen.

Allen veel plezier op dit forum. :)

• Paul.lenterman@gmail.com

Wij zijn in het gelukkige bezit van een Dacia Lodgy Dci 110 prestige.

Een hele fijne en zuinige auto (1:22,2). Ik ben een “rustige” rijder en het is mij opgevallen dat deze diesel, voor een diesel, heel snel opwarmt.

De huidige moderne direct ingespoten diesels met commonrail regeling hebben het nadeel dat ze erg weinig warmteverlies hebben, daarom zijn ze zo zuinig.

Het nadeel is dat er dus ook weinig warmte afgegeven word aan het koelwater, lees verwarming. Deze Dci 110 heeft een speciaal kortsluitcircuit voor het sneller opwarmen van de motor.

Als ik het vergelijk met mijn vorige diesel (Rover 600 DI 2ltr) dan is het een wereld van verschil, ik moest tijdens vrieskou waar je 100 km/h mocht rijden soms in z'n 4e versnelling blijven rijden om niet zelf te bevriezen.

Maar welke diesel dan ook heeft veel moeite om zo'n grote ruimte snel te verwarmen en zeker achterin zal het tegenvallen.

De enige goede oplossing is een diesel standkachel in te bouwen. Dan praat je al snel over 1750,– tot 2000,– Euro.

Veel ander merken zoals Ford, VW e.d bieden dat aan en sommige hebben het standaard al. Probeer maar eens een VW-bus of Transit met alleen de dieselmotor te verwarmen: lukt niet.

Het bijkomende voordeel van een standkachel is dat die meestal uitgerust is met een tijdklok zodat de auto al warm is voordat je instapt.

De andere oplossing is een benzine auto kopen met stevige motor. Die heeft veel meer warmteverlies dus meer kachelwater maar ook een hoger brandstofverbruik.

Sterkte met de keuze.

Groeten; Paul

• Joejojo

Hi Paul,

Dank je voor het delen van je ervaring!

Op dit moment rij ik een Ford Focus combi 1.6 diesel met voorruitverwarming en standkachel.

Dit is inderdaad een fijne extra.

Mocht het een Lodgy 1.5 dci 110pk worden, dan gaat er hoogstwaarschijnlijk een Webasto standkachel in.

Ondanks dat heb ik geen haast met de aankoop. Ik wacht liever nog even duurtesten af (o.a. Autoweek heeft

deze wagen als duurtester)

Tnx,

Groet,

Joejojo