Hoi, mensen.
21 mei 2013 heb ik een bericht geplaatst, ivm reparatiehandboek dacia sandero.Jullie hebben daarop geantwoord, dat er nog geen handboeken sandero zijn. Inmiddels heb ik via een bedrijf in duitsland vijf verschillende reparatiehandboeken weten uit te halen zoals: 2 maal motor, 1 maal onderstel, 1 maal elektrische installatie. Het zijn nogal lijvige boeken van meer dan 400 paginas, en kosten ca 29 euro per stuk.
Mijn sandero uit 2012 1,2 liter 16V lpg, liep vanaf het begin niet goed op lpg. Afslaan bij naderen kruispunten, zodra ik de koppeling intrap, weinig vermogen als het een beetje bergop ging op de autoweg etc. De renaultgarage welke deze wagen nieuw geleverd had met lpg af fabriek, kan alleen uitlezen, maar geen problemen oplossen.
Met behulp van de handboeken heb ik het inlaatspruitstuk gedemonteerd, het kleppendeksel verwijderd, en ben de kleppen gaan stellen. Inlaatkleppen gesteld op 0,10 mm (opgave 0,5-1,2 mm),uitlaatkleppen op 0.20 mm. De klepspelingen weken behoorlijk af, veel te groot, inlaat meer dan 0,20 mm, uitlaat meer dan 0,30 mm. Luchtfilter, oliefilter, olie, bougies en pakkingen van kleppendeksel en inlaatspruitstuk vervangen. Gasklephuis met remmenreiniger en kwastje gereinigd. Wagen loopt beter als toen hij nieuw werd geleverd.
Dus… aanschaf van de reparatiehandboeken heeft zich geloond. Zijn wel in de duitse taal, maar als zuid-limburger is dat geen enkel probleem.
Kan nu in de toekomst alle reparatie en onderhoud weer zelf uitvoeren.
Conclusie: Daciadealer leest alleen even uit, zegt verder geen idee te hebben van lpg.
D4F motor 1,2 liter 16 V heeft geen hydraulische klepstoters en klepspeling moet toch handmatig worden ingesteld.
Met vriendelijk groet.
Wim van der Heijden
Landgraaf