Sandogan..? Landero..? Of je zou bijna zeggen (in het Engels): “Ford Focus 1998 meets Dacia Logan 2005”.
Maar nee. Renault en Dacia hebben hier weinig meer mee te maken. Dit is de Mahindra Verito Vibe..:
Nadat Renault en het Indiase Mahindra - dat de bouw en verkoop van de Logan aldaar voor zijn rekening nam - elkaar hadden losgelaten, bouwde laatstgenoemde hetzelfde (ondertussen al enkele keren licht aangepaste) model vrolijk verder, onder de naam Verito. Hoewel de Logan Sedan elders ter wereld grote successen kent, blijken de moderniserende Indiërs qua mode-gevoeligheid meer de Noordeuropese kant op te gaan: kleine hatchbacks verdienen de voorkeur.
Ze zijn mede populair omdat auto's met een benzinemotor van minder dan 1200cc belastingvoordeel genieten in India. Dat is ook de reden dat het nieuwe model slechts leverbaar zal worden met een 65pk-versie van Renaults bekende 1.5 dCi. Dit in tegenstelling tot de Mahindra Verito sedan, die tevens en nog steeds met de bij ons uit de eerste Logans en Sandero's bekende 75pk 1.4 MPI leverbaar is. Echte strepentrekkers zijn de Indiase ‘Logans’ dus niet, wat wellicht een ander gedeelte van de beperkte populariteit aldaar verklaart.
Gezien de ‘scheiding’ kon Mahindra, om deze populariteit wat op te krikken, geen gebruik maken van Renaults hatchback-ontwerp op basis van de Logan - de Sandero. Vandaar dat deze Verito Vibe tot en met de achterportieren helemaal gelijk is aan de carrosserie zoals we die kennen van de Logan en Verito sedan. De ‘opliggende’, hoog geplaatste achterlichten (die als het ware doorlopen in de dakrails) zijn daarbij stylistisch een goede keuze, omdat de body de in een schuine lijn naar achter en boven doorlopende achterportieren - die de Sandero kenmerken - mist, en het anders, met lager geplaatste achterlichten, zo overduidelijk ‘een sedan met afgezaagde kont’ geworden was. Frappant detail zijn de buitenspiegels, die wij kennen van de Dacia Duster, die Renault in India onder eigen merknaam verkoopt. Datzelfde Renault durft het in India overigens zelf(s ook) niet met de Sandero aan, en acht een ‘omgemerkte’ Nissan Micra (als Renault Pulse) als enige compacte hatchback geschikt voor de plaatselijke markt.
Alle Verito's staan op 14"-velgen met 185/70-banden (Europa: 185/65-15) en dat bevestigt, zeker in de lichtmetalen versie op de foto's, de jaren '90-uitstraling van het ontwerp, samen met andere details en de lichtblauwe metallic lak. Het zou ook niet verbazen als deze hatchback, net als de Verito sedan, een interieur heeft dat bijna volledig uit lichtbruin/beige tinten is opgetrokken, maar dat zullen we pas weten als de Mahindra Verito Vibe morgen, 5 juni 2013, in Mumbai (Bombay) definitief onthult wordt…
Persoonlijk mag ik het terug-in-de-tijd-imago dat de Mahindra Verito's zich aan lijken blijven te meten wel (net zoals ik gecharmeerd ben van de bijna-retro-aanpassingen die Lada aan de ons allen bekende MCV in de vorm van de Largus gedaan heeft) maar of het de Indiërs zal bewegen de modernere Suzuki-Maruti's, Hyundai's, Honda's, VW's én Renaults Pulse voortaan te laten staan, zal alleen de tijd kunnen uitwijzen. There you go, Verito..!
tekst: Reginald P.