belgie

  • remcora

    Net terug van twee weken belgie.

    Wat een Dacialand is dat. Naast vele Dusters, Sandero's en MCV's ook een Logan Sedan gezien. Niet mijn stijl auto, maar wel mooi.

    Dokkers zijn er in vele uitvoeringen te zien. De prijzen liggen daar ook wel lager, maar dat geldt ook voor andere merken. Op een of andere manier weet Dacia zich daar goed in de markt te zetten.

  • swkraker

    Ja dat klopt ; je ziet hier meer en meer dacia. Ik geloof dat er dit jaar 45% meer zijn verkocht ! Een gevolg van de crisis maar niet alleen dat de mensen zijn ook die dure middenklassers waar steeds iets aan scheelt en ocharme maar 2 jaar garantie geven ook wel wat beu . Ik kom uit een 307SW HDI 110 pk full option en die wagen kostte mij meer dan 3.000 eur afschrijving / jaar en veel ergenis ( motorproblemen , aircoproblemen , na 120.000 km leek het net of de motor er al 500.000 km had opzitten zo klonk hij als hij draaide)

    De dacia heb ik nu 9 maand ( is nu net 2 jaar oud - tweedehand gekocht als nieuw ) en nog niks mee aan de hand gehad. Tuurlijk rijdt zo'n sandero niet als een 307 . De 307 is een veel fijnere auto om mee te rijden

    maar je ergert je constant omdat je tussentijds steeds naar de dealer moet voor dit of dat.

    Ik vind wel dat als ik hem nieuw zou hebben gekocht hij te duur zou zijn geweest voor wat hij biedt en ik waarschijnlijk niet zo tevreden zou zijn geweest.Maar gekocht 4.000 euro onder de nieuwprijs , slechts 11.000 km

    op de teller ( nu 25.000) en werkelijk als nieuw (hij ruikt zelfs nog nieuw) dan is het nu al een goede zaak geweest !

    PS

    Ben net terug van weekendje Breda en heb er maar 1 gezien een MCV in antraciet grijs. Ik dacht juist dat er in NL meer rondreden ::o

  • mark

    Haha, ja dat klopt.

    Ik zeg dit toch al heel lang, dat Belgiè Dacia niet meer ziet als een marginaal merkje. Die ommekeer is er beginnen komen met de Duster, dewelke tot op vandaag nog steeds de meest verkochte SUV is in Belgiè!

    De MCV phase 1 was marginaal voor de Belgen, de Phase 2 veranderde er niet bijster veel aan maar toch al ietsjes. De Sandero heeft eigenlijk niets bijgebracht want die eerste jaren zag je ze hier niet rondrijden. Nu de laatste 2 jaar begin je de Sandero meer op te merken en eigenlijk zie je nu al evenveel nieuwe Sander's rijden dan het oude model.

    Het was de Duster die Dacia uit het marginaal hoekje getrokken heeft hier in Belgiè, je kan zonder overdrijven geen straat inrijden of je komt een Duster tegen.

    De Dokker begin je nu frequenter op te merken maar de Lodgy heeft er alle schijn van dat hij de Duster zal navolgen want die Lodgy's zie je werkelijk overal opduiken. Ik weet zelfs een dokter die een Duster heeft aangeschaft en je kan geen villa(!!)wijk meer doorrijden of je ziet Dusters en Lodgy's aan de opritten staan.

    Het grappige is wel dat die soort mensen, die vroeger stilletjes aan het lachen waren met mijn MCV, nu een Duster of Lodgy op de oprit hebben staan.

  • Mensen

    Als ik nu een nieuwe Sandero wil kopen met dezelfde opties als ik nu heb, dan betaal ik vele duizenden euro's meer dan een paar jaar geleden, althans in Nederland. Bpm in Nederland is veel te hoog en een Dacia is duurder geworden.

    Een nieuwe Renault twingo is op dit moment veel goedkoper dan een Dacia..Sandero

  • swkraker

    Inderdaad ,

    Dacia gaat moeten oppassen ook in Belgie ; ben gisteren even op de site geweest en merk dat de prijzen ook een stuk hoger aan het worden zijn op korte tijd ( ook de opties zijn duidelijk duurder geworden zoals airco of

    zelfs een reservewiel van bv 70 naar 100 euro ) . Ze gaan moeten oppassen of ze prijzen zich binnen dit en 2 jaar uit de markt ( een beetje zoals met skoda is gebeurd) en dan klopt de prijs/ kwaliteitsverhouding

    niet meer. Een lodgy met een dci motor en wat opties kruipt ook al naar de 16.000 euro . Dit lijkt nog veel minder dan een gelijkaardige auto van een ander merk maar een dacia staat toch echt ook een trapje lager kwa rijplezier , afwerking en veiligheid. De balans moet wel blijven kloppen hé .

  • Barrabas

    Vrees er ook een beetje voor.

    Hier in Belgie is mijn Duster 4x4 benzine 1.6 16V al niet meer verkrijgbaar.

    De dieselversie was toen 3 jaar geleden al 2500€ duurder en kost nu zelfs al 3000€ meer.

    Dan zal het een occasie Skoda Yeti 4x4 of Golf 4Motion worden.

  • mark

    Ik ben de laatste om dit alles te ontkennen, ik heb het nog nooit bekeken die prijsstijgingen.

    Ik merk alleen maar op dat hier in BE inderdaad Dacia volwaardig in het straatbeeld vertegenwoordigd is. Maar ik heb dit al van over 5 jaar gezegd hier en op Ger's site indertijd, Dacia = de nieuwe Skoda en op termijn zal dit een evenwaardig merk worden met zelfde prijzen.

  • JorisP

    Ik heb niet de indruk dat Skoda zich uit de markt prijst. Ik zie juist heel veel mensen overstappen van VW/Audi naar Skoda.

    Maar over die Dacia prijzen: wellicht dat ze de afgelopen jaren tegen bijna 0% marge hebben geleverd om marktaandeel te winnen. Nu ze een bekender merk zijn geworden is de tijd rijp om realistischere prijzen te gaan hanteren. Niet leuk, wel nodig om het merk levensvatbaar te houden. Vergeet ook niet dat de lonen in Roemenie fors stijgen (niet alleen bij Dacia) omdat het land behoorlijk economisch gezien behoorlijk groeit. Bij mij op het werk (ICT/Telecom) is veel werk geoutsourced naar Roemenie, maar voor de kosten hoeven we dat niet meer te doen.

  • swkraker

    Ik zeg niet dat ze zich al uit de markt aan het prijzen zijn maar ze gaan wel moeten opletten ; als de tendens aanhoudt gaat dit m.i

    wel gebeuren . Tevens erger ik me ook in belgie ook wel een beetje aan het volgende : veel dealers vernoemen nergens het merk Dacia buiten op hun garage( of in hun mails en reklame) ; dikwijls staan de dacia's ergens in een hoekje geduwd goed weggestopt achter de Renaults. Je voelt je als klant een beetje - hoe zou ik het zeggen - een indringer in een renault garage als je een Dacia wil komen kopen . Herkent iemand dat gevoel ?

    Dat vind ik jammer en niet nodig . ( Hier en daar - zoals bv in Hasselt- heb je wel een hele garage gewijd aan Dacia ; dat vind ik knap ).

    Trouwens even off record ik heb in de nieuwe clio gezeten en ik ben niet bepaald onder de indruk van het ruimte-aanbod en de

    kwaliteit van de gebruikte materialen ; ik zie me dan ook niet overschakelen later van een Dacia naar een renault ; ik heb verder ook totaal niets met Renault …

    trouwens de nieuwe sandero ziet er bijna even goed uit vanbinnen .