Probleem koplamp Dacia Duster

• Adriaan

Hallo, ik ben bezitter van een Dacia Duster 4WD.

Vanavond constateerde ik dat mijn linker dimlicht kapot was. Dus, dacht ik, even simpel het lampje vervangen.

Afdekrubber eraf, het lampje kon daarna vrij gemakkelijk uit het klemmetje getrokken worden.

Daarna een nieuw lampje op de stekker aangesloten en weer terugklikken in het klemmetje.

Tot zover klinkt het simpel en dat was het eigenlijk ook, ware het niet dat ik, zonder dat ik al teveel kracht zette, opeens de complete reflectorunit uit z'n verstelling bleek te hebben gedrukt!

De hele reflectorunit waar de lampen in zitten geklikt zit nu dus los in de koplamp, blijkbaar is die ergens uit een klem geschoten.

Wie kent dit probleem en hoe los ik het op???

• Tom

der is maar oplossing voor : de korte pijn!Het voorste glas lossnijden zodat je de spiegel meteen op zijn juiste plaats kan duwen en dan het glas er terug oplijmen.

• Adriaan

Morgen naar de garage. Laat ze het daar maar oplossen. Ik heb garantie en het is niet normaal dat dit gebeurt bij het verwisselen van een lampje.

Lampen uit elkaar halen kan altijd nog. Heb dat met heel wat lampen gedaan en kan je vertellen dat het geen simpel klusje is.

• Adriaan

De monteur heeft vanmiddag naar de koplamp gekeken. Het kogeltje (verbinding verstelling naar unit) was eruit gegaan. Het leek hem vrij lastig om in die kleine ruimte het weer in elkaar te zetten, dus voor morgenvroeg een afspraak gemaakt zodat de garage de koplamp eruit kan halen.

Ik zat nog es te denken.. als je die twee delen weer moet verbinden (kabel en uiteinde met kogeltje zijn immers deel van de auto) kun je de koplamp er helemaal niet uithalen, dus zelf maar weer es onderzocht: Reflectorunit aangetrokken, zodat het sleufje waar het kogeltje in moet voor het gat zit. Daarna kon ik zo het kogeltje er weer inschuiven et voilà! Hoe simpel kan het zijn!

In ieder geval weer wat geleerd. Nu nog op zoek naar een paar goede H7 lampen.

• bvh079

Dit probleem heb ik ook gehad met de inbouw van mijn xenonverlichting.

Remedie? Lamp eruit, vinger in het gat en op gevoel het reflectorglas in een klik terugplaatsen.

De eerste keer schrok ik mij dood, de tweede keer ook, de 3e 4e en 5e keer dat het gebeurde (noem me maar een ezel) was dit de manier die werkte. Ik heb mijn lampverstelling daarna nagekeken en hier was niets mis mee.

Tipje om je een duur uurtje-factuurtje te besparen.

• HenkM

Na inbouw van xenon 5 keer geklooi met je koplamp?????

Doe mij dan maar een gewoon peertje…..

• bvh079

Tijdens… pure klunzigheid en bezig zijn met teveel dingen tegelijk ;)

Maar goed de discussie over xenon ga ik niet meer met je aan!

• Xenonfreak

Zeker geen fatsoenlijke xenon geplaatst :)-D

Er is veel “rommel” op de markt te koop.

Veelal wordt door de producenten aandacht besteed aan het opstarten van de lampen, maar de bijwerkingen en ontstoring wordt vaak vergeten.

Zelfs de bekende merken zoals bijvoorbeeld Pilot laten nog wel eens een steekje vallen.

Na lang zoeken heb ik een merk gevonden die aan mijn verwachtingen voldoet.

Maxxpro wordt normaal alleen door inbouwcentra en garages geleverd maar heb nu een site gevonden die ze wel aan de consument levert. (www.selfxenon.eu)

Ik had de set er in een klein half uurtje in zitten en (nu 6 maanden verder) geen spijt.

Ik krijg geen gekke meldingen op het dashboard en verder heb ik ook geen last van andere storingen.

• Jos Bruining

Dit is dus wel degelijk een “ding” bij de Duster. Hetzelfde probleem gehad, lampje moest fors aangedrukt worden om de klemmetjes heen waardoor ook de lampverstelling naar z'n mallemoer ging. In mijn geval maar één remedie: nieuwe koplampunit (onder garantie). Blijft dus een gevoelig onderdeel.