Pech met de Dacia en daarna met de importeur !!

• Louis Dörr

Ik ben net terug van vakantie in Duitsland.

Onderweg naar huis (in de buurt van Frankfurt) stopte de benzinepomp er ineens mee.

Stuk, kan gebeuren. Maar je verwacht het niet van een auto van net 5 jaar oud en nog geen 70.000 km.

Reparatiekosten ruim 400 euro.

Om coulance gevraagd bij Dacia maar die willen NIETS doen, jammer, heel jammer.

Dit merk weet nog steeds niet hoe je klanten moet binden.

Een benzinepomp hoort MINIMAAL 150.000 km mee te gaan en het zou daarom ook netjes zijn als Dacia zich als Ajax zou gedragen en 50% zou vergoeden, nu krijg ik de indruk dat ik te doen heb met FC Volendam.

• Vinnie

Coulance is één, maar waarom moet een brandstofpompje 400 euro kosten inclusief montage?

• Wiend

Dacia is een budgetmerk? Waarom zouden ze klanten aan zich willen binden? Gezien de geringe marges van Dacia, denk ik dat Dacia liever geen vaste klanten heeft maar meer profijt heeft van klanten die min of meer in een impuls een Dacia kopen.

Verder doe je zaken met het bedrijf wat je auto geleverd heeft en niet met de importeur. Garantie dien je dan ook bij de leverancier te claimen.

• peter.h

Louis, erg vervelend dat jullie pech hebben gekregen op de vakantie. Niets is vervelender dan dat!

Dacia is een budget merk. Dat heeft gevolgen,

3 jaar garantie of 100.000 km.

Geen vervangend vervoer in de garantie periode.

Dacia-Route service bellen kost € 0.10 ct per minuut.

Doordat de overheid heel veel belasting heft op onze auto's betalen we in Nederland een fiks bedrag meer voor onze Daas.

Bij onze ooster buren is dit duizenden euro's minder.

Wij zijn lid van de ANWB met vervangend vervoer met aanhangwagen supplement in het buitenland.

Voor een relatief laag bedrag ben je dan wel verzekerd. Niet voor reparatie's uiteraard.

Je kan ook verlengde garantie kopen bij Dacia, dat was dus ook een optie voor jou geweest.

Dan was deze dure reparatie vermoedelijk onder garantie gerepareerd.

Wij gaan over een aantal weken op reis met de Dacia Sandero 1.6 Mpi met caravan naar Frankrijk.

Na 125.000 probleemloze km. hoop ik zonder mankementen weer thuis te komen.

E10 tanken doen wij niet. Dit kan veel ellende veroorzaken. Wij merken dat erg aan de trekkracht en verbruik.

Ondanks alles hopen wij dat jullie een fijne vakantie hebben gehad.

Groeten uit Alphen aan den Rijn,

Peter en Margot.

• bvh079

Dacia en garantie is heel stug. Kapot? Jouw probleem. Een seconde na de tijd dat jouw auto 3 jaar is geworden betalen ze helemaal nergens meer voor.

Ik heb hetzelfde getouwtrek nu al met de D/R uster. Roest all over the place en ze zeggen nu al dat zodra de auto 2 jaar oud is er niets aan coulance wordt gedaan.

• JorisP

Er staat nergens dat een benzinepompt MINIMAAL 150.000 km mee moet gaan. Misschien gaan de meeste in de praktijk zolang mee, maar dat is wat anders.

Verder kan ik me goed voorstellen dat de importeur na 5 jaar geen coulanceregeling meer gaat treffen. Als er direct na afloop van de garantieperiode iets kapot gaat kan dat nog wel, maar na zo'n lange tijd niet meer. Het is geen nieuwe auto meer natuurlijk.

• Louis Dörr

Ik heb zelf voor diverse merken gewerkt, waaronder Fiat - Alfa Rpmeo - Lancia - Hyundai - Toyota en nergens heb ik zo'n ‘botte’ houding meegemaakt.

De 150.000 km komt niet uit de lucht vallen, maar is in autoland een algemeen aanvaarde km.stand voor benzine motoren.

Ik vraag ook niet het volledige bedrag terug, dat zou onbillijk zijn, maar een tegeoetkoming in de kosten zou de importeur sieren.

Net als destijds bij het stoppen met de blog van Ger zou dit ze in de toekomst wel eens op kunnen breken.

Jammer, jammer, gemiste kans dacia (Nee, geen typefout, ik schrijf het expres met een kleine letter)

• Wiend

Leg mij eens uit waarom de importeur service en garantie moet verlenen?

• Louis Dörr

Omdat een door hun geleverd onderdeel NIET aan de te verwachten levensduur voldoet - zoek eens op consumentenbelangen - garantie - coulance zou ik zeggen.

Ik heb trouwens begrepen dat dit een veel voorkomend onderdeel is wat vroegtijdig kapot gaat, uiteraard ook bij Renault

• Wiend

Volgens mij levert de importeur geen auto aan je. Dat doet een dealer.