Geen garantie

• ronaldzwarts@ziggo.nl

Ik heb een Duster van 10-01-2012

Ik heb rond om mijn auto een pack robuust(lijsten) genomen nu laat de lijsten los.

Autohaag zeeuw in delf die meld dat ik geen garantie heb op de lijsten omdat er maar 1 jaar gerantie voor staat..

Er is altijd tegen mijn gezegt dat je 3 jaar garantie hebt op alles.

is iemand die ook deze klacht heeft of een oplossing ?

• bvh079

Spijtig genoeg hebben ze gelijk. Het is een accessoire en daar gelden dezelfde regels voor als voor andere originele onderdelen.

Ze staan dus in hun recht, al zou het natuurlijk niet mogen. Ik zou de monterende partij erop aanspreken, en zou het gooien op verkeerde montage van onderdelen.

En anders zelf even spelen met dubbelzijdig garagetape, te koop bij de gemiddelde automaterialenzaak.

• HenkM

De Europese en Nederlandse wetgeving is lekker simpel: op alles 2 jaar garantie en hierna afhankelijk van het artikel (restlevensduur) een afbouwregeling.

De garantie dient te worden gegeven door de leverancier welke zich niet kan (en mag) verschuilen achter een importeur of fabrikant.

Er is echter een probleem: recht hebben is een maar recht krijgen is de kunst.

• beefje

Heb hetzelfde voor gehad met mijn midden armsteun ,afgebroken en ook geen garantie omdat toen de wagen ouder was dan 1jaar en accessoires hebben maar 1 jaar garantie.

• JorisP

Bijna goed. Dit komt van consuwijzer.nl:

————————

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar ‘garantie’. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

————————