Smoorklep schoongemaakt

  • Macia

    symptomen:

    Onze Dacia Logan MCV 1.6 16v op LPG liep bij koude of halfwarme (2 streepjes) motor een beetje onregelmatig.

    We hadden regelmatig last van behoorlijke horten en stoten. Bij een halfwarme motor waarbij na het starten vrijwel direct automatisch naar LPG was geschakeld sloeg de motor vorige week zelfs af. Ook was het koppel bij koude en halfwarme motor erg gering (relatief veel gas moeten bijgeven om ervoor te zorgen dat de motor niet afsloeg).

    Behandeling:

    De garage heeft nieuwe software ingebracht (waarvan ze zelf aangeven geen idee te hebben wat er is veranderd/verbeterd!) en de “smoorklep” gereinigd.

    Resultaat:

    Motor draait veel gelijkmatiger bij koude start, direct goed koppel en de motor lijkt een betere trekkracht (ook bij hogere versnellingen) te hebben.

    Vraag:

    Mij werd verzekerd dat het reinigen van de smoorklep zeer regelmatig voorkomt en geheel niet bijzonder is bij een kilometerstand van 50.000km.

    Zelf vind ik het nogal vreemd dat een auto op LPG met dergelijk weinig kilometers last kan krijgen van een vieze “smoorklep”. Ze willen hiervoor 70 tot 80 euro kosten in rekening brengen omdat zij het als onderhoud beschouwen.

    VRAAG 1a:

    Is dit een algemeen voorkomend probleem. Als dit zo is, waarom staat dat dan niet in het onderhoudsboekje vraag ik mij af.

    VRAAG 1b:

    Is het schoonmaken van zo'n klep niet gewoon garantie!

    VRAAG 2a:

    Wat kan er de oorzaak van zijn dat die klep zo snel vies is geworden?

    VRAAG 2b:

    Is er iets zinnigs over te zeggen dat de nieuwe software mogelijk de oorzaak van het vuil worden wegneemt?

    Hartelijk dank voor jullie reacties in het vooruit.

    Groetjes Macia

  • DerRudy

    Daarvoor is het zeker bij LPG verstandig om een reinigingsproduct toe te voegen aan de benzine bij iedere beurt, dit omdat de benzine zeker bij LPG snel veroudert.

    Maar bij 50.000 KM dat is toch wel heel snel, dit zijn klachten die bij KM-standen van meer dan 200.000 KM optreden.

    Dit komt wel eens voor bij mensen die de originele luchtfilter niet gebruiken, maar gebruik maken van zg Open luchtfilters (die geolied dienen te worden).

    Wat ook wel eens voorkomt dat er ergens in de luchtinlaat valse lucht aangezogen wordt.

  • Macia

    Beste DerRudy,

    Dank voor uw kundige antwoord!

    De auto wordt dealer onderhouden, dus het lijkt mij dat de juiste luchtfilters worden geplaatst.

    Vooral uw opmerking over valse lucht denk ik goed te kunnen plaatsen.

    Ik vind al langere tijd, eigenlijk vanaf aanschaf dat de motor te “amerkiaans” klinkt, maar het geluid lijkt ook een klein beetje op dat van een heel klein lekje in de uitlaat.

    Het brandstofverbruik vind ik ook aan de hoge kant (ookal rijd ik niet specifiek zuinig mijn verbruik is echt het hoogst wat er is te vinden op internet (1 liter LPG op 9,3 kilometer).

    Mogelijk houdt dit hier ook verband mee?

    Op basis van uw antwoord vermoed ik dat de oorzaak voor het zo snel vervuilen van de smoorklep nog niet is weggenomen.

    Met vriendelijke groeten,

    Macia

  • thei

    Een reinigingsmiddel aan de benzine toevoegen houdt de smoorklep(gasklep) niet schoner,dit reinigingsmiddel raakt de smoorklep niet eens.

    Een versnelde vervuilde smoorklep(erg snel na 50000km)kan komen door o.a veel korte stukken te rijden(carterontluchting)of veel in een stoffige omgeving(landwegen) zodat het luchtfilter ook eerder vervuild is.

    Vorige week heb ik hem ook gereinigd omdat ik wat klachten had bij het op LPG rijden,was echter niet nodig,zat bijna geen vervuiling in en dat na 208000km.

  • Ferm

    @Macia

    Het zou zomaar kunnen dat het opnieuw inlezen van de software een gunstig effect heeft gehad en dat de smoorklep helemaal niet vervuild was! Mijn MCV op LPG heeft ook last van onregelmatig lopen. Met name bij het stapvoets rijden. Dat dat nogal eens met horten en stoten gepaard. Als ik dan overschakel naar benzine is het euvel verdwenen!

  • Macia

    Beste Thei,

    Dank voor je reactie.

    Ook ik vind 50.000 km erg snel.

    Met de landweggetjes valt het wel mee, de twee weken per jaar met vakantie in Zuid Europa zijn het stoffigst.

    Tja, en korte stukjes. Dat is lastig. We rijden iedere week ongeveer 100 km kort werk (stukjes van 2 tot 5 km), globaal dus 5000 km per jaar.

    De rest is lang werk over vooral de snelweg waarbij goed in het verkeer wordt meegereden (120-130).

    Rij jij hoofdzakelijk lange stukken waardoor de smoorklep schoon blijft?

    Groeten Macia

  • Macia

    Dank Ferm,

    Gaan we zien.

    Dat overschakelen op benzine zal ik ook eens proberen, maar daarvoor is het horten vaak net te kort.

    Het is vaak al weg als ik even ontkoppel, en met meer toeren weer aankoppel.

    Groeten Macia

  • thei

    Ik rij als gemiddeld,korte en langere stukken door elkaar,maar met de kortere stukken bedoel ik zover dat de motor net niet helemaal op temperatuur is.

    De carterventilatie zorgt dan wel al dat er water/oliedampen verbrand gaan worden en als je op dat moment de moter weer uitzet kan dit gasmengsel de smoorklep raken en als dit maar vaak genoeg gebeurt raakt deze vervuilt,maar dan nog blijf ik 50000km erg kort vinden.