symptomen:
Onze Dacia Logan MCV 1.6 16v op LPG liep bij koude of halfwarme (2 streepjes) motor een beetje onregelmatig.
We hadden regelmatig last van behoorlijke horten en stoten. Bij een halfwarme motor waarbij na het starten vrijwel direct automatisch naar LPG was geschakeld sloeg de motor vorige week zelfs af. Ook was het koppel bij koude en halfwarme motor erg gering (relatief veel gas moeten bijgeven om ervoor te zorgen dat de motor niet afsloeg).
Behandeling:
De garage heeft nieuwe software ingebracht (waarvan ze zelf aangeven geen idee te hebben wat er is veranderd/verbeterd!) en de “smoorklep” gereinigd.
Resultaat:
Motor draait veel gelijkmatiger bij koude start, direct goed koppel en de motor lijkt een betere trekkracht (ook bij hogere versnellingen) te hebben.
Vraag:
Mij werd verzekerd dat het reinigen van de smoorklep zeer regelmatig voorkomt en geheel niet bijzonder is bij een kilometerstand van 50.000km.
Zelf vind ik het nogal vreemd dat een auto op LPG met dergelijk weinig kilometers last kan krijgen van een vieze “smoorklep”. Ze willen hiervoor 70 tot 80 euro kosten in rekening brengen omdat zij het als onderhoud beschouwen.
VRAAG 1a:
Is dit een algemeen voorkomend probleem. Als dit zo is, waarom staat dat dan niet in het onderhoudsboekje vraag ik mij af.
VRAAG 1b:
Is het schoonmaken van zo'n klep niet gewoon garantie!
VRAAG 2a:
Wat kan er de oorzaak van zijn dat die klep zo snel vies is geworden?
VRAAG 2b:
Is er iets zinnigs over te zeggen dat de nieuwe software mogelijk de oorzaak van het vuil worden wegneemt?
Hartelijk dank voor jullie reacties in het vooruit.
Groetjes Macia