Duster LPG tanken

• digidaantje

Hallo,

Afgelopen juni hebben we onze nieuwe Duster 4x2 met LPG af-fabriek opgehaald. Ik weet niet beter of deze LPG-tank is 35 liter groot.

Na de eerste 1000km gas getankt, er ging 26,6 liter in en toen sloeg de pomp af. De volgende keer tanken sloeg de pomp af bij ca. 21 liter, wat goed mogelijk was omdat de gastank niet leeg was.

Echter toen begon bij de 3e keer tanken (wel leeg), ging er opeens 30 liter in en toen ben ik gestopt want 80% van 35 liter is tenslotte 28 liter! Één keer ging er zelrs 31,9 liter in en toen sloeg de pomp nog niet af.

Vanuit Italië de dealer gebeld en afgesproken dat ik niet meer zou tanken dan 26 liter omdat de multivulklep waarschijnlijk vervangen moest worden.

Gisteren is die multivulklep dus vervangen bij de dealer en zij hebben gelijk voor mij getankt om uit te testen. Op de vraag 'hoeveel liter ging er in?', kreeg ik het antwoord 32 liter en toen sloeg de pomp af. Afgesproken met de dealier dat ik de tank weer ga leegrijden en ga kijken bij hoeveel liter er dan in gaat.

Ben een beetje confused, wat is hier aan de hand?? Wie heeft er ook een Duster 4x2 met LPG af-fabriek en hoeveeel liter kan er dan getankt worden?

gr. Daan

• DerRudy

Ik kan me haast niet voorstellen dat bij deze auto een tank(je) van slechts 35 liter (bruto) gemonteerd zit.

Gezien het verbruik van de Duster levert dit een zeeeeer beperkte actieradius op, ik rij zelf een MCV en kan daar gaat netto bijna 62 liter in (per ongeluk uitgevoerd met een 90 % Vullings-begrenzer).

Er is toch sprake van een 50 liter tank (bruto), maar inderdaad tegenwoordig mag je blij zijn dat LPG-tanks tot ca 70 % gevuld kunnen worden.

En 70 % van 50 liter maakt inderdaad 35 liter.

Die Vullings-begrenzers of afslag-kleppen zijn (tegenwoordig) niet zo nauwkeurig(td).

• digidaantje

Ik zou je graag geloven DerRudy, maar waarom staat er dan b.v. bij autoweek.nl toch 35 liter als inhoud vd gastank?

Ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt…

Een andere scenario zou kunnen zijn dat de tank 100% gevuld is met die 32 liter die de dealer heeft getankt… ? In dat geval staat de pomp natuurlijk ook af, dus bij 100%…

gr. Daan

• DerRudy

Inderdaad vreemd van autoweek, maar op dacia.nl is wel sprake van een 50 liter tank.

zie onderstaande link:

http://www.dacia.nl/modellen/duster/prijzen-en-specificaties/index.jsp

Maar om alle twijfel weg te nemen het volgende: alle LPG tanks moeten voorzien zijn van een type plaatje met een goedkeuring van het Stoomwezen.

• digidaantje

Aha, dat is een goeie tip. Ik ga kijken of ik dat type plaatje kan vinden. Thnx! Ik laat 't natuurlijk nog weten…

• rgrutter

Hoi Rudy,

Onder de duster van ons zit (Eurogas) een tank van 69 liter.

“Helaas” :D kunnen we bijna 70 liter tanken.

Robert.

• digidaantje

Mijn probleem is ‘opgelost’. Ik ben met m'n leesbrilletje op onder de auto gekropen en op het typeplaatje op de gastank staat 42 liter, max 80% vullen. Dus het afslaan bij 32-33 liter is te verklaren.

DerRudy, bedankt voor de gouden tip!!

gr. Daan

• ronaldtim14

heb een Dacia duster prestige 4x2 lpg. heb met rijden geen probleem maar bij het tanken als die driekwart vol zit begint die te ratelen/brommen. Ben naar verschillende pomphouders geweest maar het is overal het zelfde en ben ook naar de dealer geweest maar die zeggen dat ze er niks aan kunnen doen. Zijn er mensen die ook die ervaringen mee hebben.

• DerRudy

@Ronald,

Dit komt vaak voor als er sprake is van een niet geheel gas-dichte aansluiting, ik denk dat je gebruik maat van een verloopnippel voor het tanken?

Controleer of vervang (zijn de kosten niet) de zogenaamde rubberen O-ringetjes eens tussen de adapters, let op: ga niet zitten prutsen met ringetjes van de Gamma oid maar haal deze bij een Gasinbouw station.

Hier in NL gebruiken de bajonet koppeling, je kan door de handel van het vul-pistool als hefboom te gebruiken eens proberen deze tijdens het tanken goed vast te zetten.

mgr

Ruud

• Jos Bruining

Bij de Duster wordt, af fabriek, een LPG tank in de ruimte voor het reservewiel ingebouwd. Deze is idd niet groot. Actieradius voor mij, ongeveer 280 km. Ik kan dan ook max 28 liter bijtanken met een rood lampje. Voor wat betreft het ratelen. Dat is de automatische afslag bij de bereikte maximale vulling van 80%. Het heeft dus niks met “ringetjes” te maken. Ik heb overigens wel binnen een jaar alle gasinjectoren (onder garantie) moeten vervangen.