Stalen velgen

• mackol

Ben opzoek naar 4 stalen velgen voor de nieuwe stepway 5 spaken, dit om mijn winterbanden op te leggen.

Heeft er trouwens iemand een idee van welk ander merk wagen en type de velgen zouden passen op de stepway 2 dit zijn 16 inch velgen.

Heb me al rot gezocht maar ik kom er niet uit.

De bandenmaat die er moet op komen is 205/55/r16

bedankt iedereen

• thei

http://www.velgensteek.nl/

• Zoran Diepstraten

Volgens mijn dealer kunnen de velgen van de mcv er ook onder.

et = 50

De 5 spaaks zal wat lastiger zijn denk ik. Dit is betrekkelijk nieuw. Was in ieder geval verbaasd over deze velg. Welke naar mijn mening gemaakt is voor de bijbehorende wieldop.

Zal een extra setje wieldoppen worden of in de winter zonder doppen rijden.

Zoran

• Reginald P.

In twee posts meteen een verschil van 10 (!) mm in ET-waarden: Thei met de velg-en-steek-link op 40 mm; Zoran heeft het over 50 mm. Die twee voorbeelden geven - bij dezelfde wielmaat - een verschil in spoorbreedte van 2 centimeter (!!!) tussen het ene en het andere..! Een oprecht woord van bezorgdheid en waarschuwing: soms lijkt het (door de juiste steek en naaf) alsof velgen passen, zul je de auto er ook op kunnen zetten zonder dat de boel aanloopt én je zult er dan dus mee kunnen rijden, terwijl de wielgeometrie die uit die nieuwe combinatie resulteert eigenlijk levensgevaarlijk is. Een probleem dat je (zeker met de allesverbloemende stuurbekrachtiging die veel auto's tegenwoordig hebben) bij normaal gebruik vaak niet eens zult merken, tótdat je opeens een noodstop, al dan niet gecombineerd met een flinke uitwijkmanoeuvre moet maken, waarbij de auto plots onverwacht reageert, en de gevolgen zich laten raden. NIET DOEN.

Wat moet je niet doen..? De velgen onder je auto vervangen door een alternatief als je niet weet wat de ET-waarde van die velgen is..!

Sandero's en MCV's willen onderling wel eens verschillen in die ET-waarde, dus zomaar onderling uitwisselen is niet zonder risico. Bovendien wordt er op internet (bv. bij velgenaanbieders en bij zo'n link als velg-en-steek) niet voldoende onderscheid gemaakt tussen de vorige en huidige modellen, die immers niet vanzelfsprekend gelijk zijn. Bij de vorige modellen was ik jarenlang (enkele lezers hier weten dat wel) tot in het extreemste detail op de hoogte, maar bij met de recente modelwisselingen ben ik door een gebrek aan betrokkenheid het spoor meer bijster geraakt. Sommige werkplaatsmonteurs en banden- en velgenboeren halen hun schouders op en ‘pleuren’ desgevraagd alles onder een auto dat ‘redelijk staat’, en daarmee voel ik mij soms een roepende in de woestijn, maar neem maar van mij aan, dat dat niet zonder risico is.

Omdat er van alles meespeelt bij het bepalen van geschikte ET-waarden, én ik me voor kan stellen dat je, mocht je geen 16“ velgen kunnen vinden, bv. naar 15” zou gaan, en - omdat zo'n velg ook weer smaller kan zijn - dat óók weer invloed op wat juist is qua ET-waarde kan hebben, en dat hier allemaal een beetje ver voert om uit te leggen, heb ik een kort maar duidelijk advies voor je: ga naar je dealer en zorg dat hij exact weet wat de ET-waarde van de velgen onder jouw Stepway is, en vraag hem jou te helpen naar een geschikt stalen alternatief te zoeken.

Ik hoor graag wat het geworden is..! :-)

Succes. ;-)

• thei

Ik heb mij verder ook niet verdiept in de ET waardes welke de door mij aangegeven site opgeeft.

Als het goed is staat de ET waarde in de velgen die orgineel geleverd onder je auto zitten.

Zorg dan ook dat je evt stalen of LM velgen van een andere auto DEZELFDE ET waarde heeft als die welke jou auto mee afgeleverd is geworden.

De ET waarde mag maximaal + of - 5 mm afwijken,grotere afwijkingen in de min zullen m.n. de voorwielen gaan aanlopen bij korte bochten bij een maximale stuuruitslag,dus slijtage aan de zijkanten binnenkant van de band,dus niet bevorderlijk voor de veiligheid.

Een groter ET waarde in de plus wordt je spoorbreedte groter door waardoor er veel grotere krachten ontstaan op wieldraagarmen,fusee kogels reactie armen enz wat zeker op den duur ook de veiligheid niet te goede komt.

• mackol

De ET waarde van de stepway is 37 ,staat vermeld op de originele velgen. Verder staat er ook 6J16

Problemen zoek ik niet te krijgen met het wisselen van velgen vandaar dat ik op zoek ben naar velgen met deze cijfertjes.

Had al gedacht om 4 originele velgen te bestellen om mijn winterbanden op te leggen, dit uiteindelijk met de bedoeling dat ik niet om de zes maanden de banden moet laten overzetten. Dit zou me uiteindelijk ook elke keer 125 euro kosten.

Als men winterbanden 4 jaar meegaan dan zou me dit 1000€ gekost hebben, andere velgen zou een pak goed koper zijn.

De winterbanden zelf heb ik al op de kop kunnen tikken aan 30% van de nieuw waarde, met 7 mm profiel en de juiste maat 205/55/R16 91 H zoals deze van de fabriek is gekomen.

• Morris

Moest even glimlachen toen ik de post las. Elke velg is goed om je winterband(en) op te leggen, alleen als je ze er omheen wilt leggen moet je wel de juiste maat velg hebben:)-D

• Zoran

Als ik dit zo zie is het verschil wel enorm ja .

Heb mijn info rechtstreeks van de dealer / adviseur ontvangen.???

(Was nu niet zo brutaal om in de showroom een dopje van het wiel af te nemen om de waarde af te lezen)

Maar als er op de originele velg et = 37 staat begin ik wel een beetje te twijfelen. Dit kan inderdaad nooit goed zijn Buiten het veiligheidsaspect zijn de wiellagers zo naar zijn grootje.

I'm not amused. Als je het toch aan de proffesional / dealer vraagt verwacht je toch een eerlijk en gedegen antwoord.

Sorry maar dit kan inderdaad niet kloppen

• Reginald P.

LET OP..!

"…Een groter ET waarde in de plus wordt je spoorbreedte groter door…"

Onjuist. Bij een grotere ET-waarde wordt je spoorbreedte niet groter maar KLEINER..!

• thei

Je hebt volkomern gelijk,foutje van mij.