In twee posts meteen een verschil van 10 (!) mm in ET-waarden: Thei met de velg-en-steek-link op 40 mm; Zoran heeft het over 50 mm. Die twee voorbeelden geven - bij dezelfde wielmaat - een verschil in spoorbreedte van 2 centimeter (!!!) tussen het ene en het andere..! Een oprecht woord van bezorgdheid en waarschuwing: soms lijkt het (door de juiste steek en naaf) alsof velgen passen, zul je de auto er ook op kunnen zetten zonder dat de boel aanloopt én je zult er dan dus mee kunnen rijden, terwijl de wielgeometrie die uit die nieuwe combinatie resulteert eigenlijk levensgevaarlijk is. Een probleem dat je (zeker met de allesverbloemende stuurbekrachtiging die veel auto's tegenwoordig hebben) bij normaal gebruik vaak niet eens zult merken, tótdat je opeens een noodstop, al dan niet gecombineerd met een flinke uitwijkmanoeuvre moet maken, waarbij de auto plots onverwacht reageert, en de gevolgen zich laten raden. NIET DOEN.
Wat moet je niet doen..? De velgen onder je auto vervangen door een alternatief als je niet weet wat de ET-waarde van die velgen is..!
Sandero's en MCV's willen onderling wel eens verschillen in die ET-waarde, dus zomaar onderling uitwisselen is niet zonder risico. Bovendien wordt er op internet (bv. bij velgenaanbieders en bij zo'n link als velg-en-steek) niet voldoende onderscheid gemaakt tussen de vorige en huidige modellen, die immers niet vanzelfsprekend gelijk zijn. Bij de vorige modellen was ik jarenlang (enkele lezers hier weten dat wel) tot in het extreemste detail op de hoogte, maar bij met de recente modelwisselingen ben ik door een gebrek aan betrokkenheid het spoor meer bijster geraakt. Sommige werkplaatsmonteurs en banden- en velgenboeren halen hun schouders op en ‘pleuren’ desgevraagd alles onder een auto dat ‘redelijk staat’, en daarmee voel ik mij soms een roepende in de woestijn, maar neem maar van mij aan, dat dat niet zonder risico is.
Omdat er van alles meespeelt bij het bepalen van geschikte ET-waarden, én ik me voor kan stellen dat je, mocht je geen 16“ velgen kunnen vinden, bv. naar 15” zou gaan, en - omdat zo'n velg ook weer smaller kan zijn - dat óók weer invloed op wat juist is qua ET-waarde kan hebben, en dat hier allemaal een beetje ver voert om uit te leggen, heb ik een kort maar duidelijk advies voor je: ga naar je dealer en zorg dat hij exact weet wat de ET-waarde van de velgen onder jouw Stepway is, en vraag hem jou te helpen naar een geschikt stalen alternatief te zoeken.
Ik hoor graag wat het geworden is..! :-)
Succes. ;-)