hoi ik sta op het punt om een dacia logan mcv 1.6 16v op lpg te kopen heeft 90000 km gereden
kan er iemand mij zijn ervaringen delen over deze auto op gas want ik kom er gebruikt maar weinig tegen
Hoi Harold,
Ik zag je bericht al eerder en rijd zelf met een 8-klepper, maar niet op LPG. 1.4 MPI, in dit geval. Ik neem even aan dat je op een 8-klepper doelt (1.6 MPI) en niet op de 16-klepper (1.6 16v), want die laatste is wijd en zijd bekend en in gebruik op LPG. Ik wachtte even af of er ervaringsgebruikers zouden reageren, maar dat is vooralsnog blijkbaar niet zo.
Deze recente post zegt eigenlijk al genoeg: http://dacia.startpagina.nl/prikbord/16770105/220000-op-lpg-dacia-logan-sedan-14-mpi-8klepper/
Verder zou ik zeggen: let bij een 8-klepper op eventuele kleine olielekkages; hoe is het bij de krukas- en nokkenaskeerringen, vooral aan distributiezijde..? Daarnaast is het bij een 8-klepper op LPG volgens mij (maar wie mij verbeteren of aanvullen wil: ga je gang..!) belangrijk dat er een extra koelsysteempje voor de kleppen gemonteerd is, én (en dat is sowieso belangrijk, ook bij 8-kleppers die gewoon op Euro rijden) dat de kleppen tijdig gesteld zijn en blijven. Een 8-klepper die niet of slecht gesteld is loopt - excusez-le-mot - als brokkelige bagger. Goed gesteld en onderhouden zijn het echter zonnetjes, weet ik (ook) uit ervaring.
Als laatste zou ik even kijken of het een 5- of een 7-zits MCV is, en van wanneer. De 1.6 MPI 7-zitter had in het begin (later zijn de overbrengingsverhoudingen met het oog op emissieverlaging volgens mij bij alle 8-kleppers wat laagtoeriger geworden) een kortere overbrenging dan de 1.4 & 1.6 MPI 5-zitter, en maakte daarmee naar mijn smaak wat veel toeren. Overigens heel persoonlijk of je daar mee leven wil, of dat het je zelfs juist bevalt, bv. wanneer je graag een caravan achter je MCV wil hangen, wat met zo'n kortgespatieerde vroeg-model 1.6 MPI 7-zits prima kan.
Goed. Zie maar wat je met de info doet..! Veel succes. Ik hoor graag wat het wordt. Groet,
R.
Ha Harold,
Zoals ik in een ander draadje net schreef: 140.000 probleemloze kilometers net de 16V op lpg and counting….
Dat je ze weinig te koop ziet staan komt denk ik omdat iedereen ermee door blijft rijden :-)
Enige extra kosten tot nu toe, buiten het normale onderhoud, is een nieuw stuk uitlaat, maar dat mag eigenlijk ook wel normaal genoemd worden bij deze km stand….
Dirk
hoi reginald
sins vanmiddag ben ik de trotse bezitter van een dacia logan 1.6-16v laureate lpg3 uit 2010
nu maar hopen dat ik er een goede koop aan heb gedaan
volgens de garage zaten er hydraudische kleppen op dus hoeven ze niet te worden afgesteld en er zitten a fabriek geharde klepzittingen op voor lpg
nog bedankt voor de info
gr harold
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?