en toen start ie niet meer

  • snotneus

    Vanmorgen na een ontspannen weekend, ook voor de Daas, moesten we weer presteren.

    Normaal nooit een probleem, vanmorgen was dat anders.

    Onze MCV 1.6 16v (59.000km) had er geen zin in. De brandstofpomp was minder enthausiast, en de moter sloeg niet aan.

    Ook niet na een aantal malen proberen.

    Triest als je net 31 dagen uit de garantie bent.

    Met een beetje gas op het pedaal, was starten toch mogelijk. Rijden doet ie verder prima.

    Na een warme rit, startte de Daas als vanouds weer. Ben benieuwd hoe dat straks gaat, als ie weer afgekoeld is.

    Heeft iemand ervaring met deze storing?

    Reparatie staat voor a.s. donderdag gepland, maar ben graag voorbereid. Volgende maand komt er weer een beurt aan, dan zal ik indien nodig er naar kijken.

    Update: geen bijzonderheden meer.

  • Avaka

    Begrijp ik nu goed dat je na 1 mislukte start direct een reparatie laat uitvoeren? Wat moet er gerepareerd worden dan? Of laat je de computer uitlezen? Dat lijkt me meer voor de hand liggend. Slechte start kan een keer gebeuren, Lambda sonde meet een keer slecht, vuiltje in de brandstof, temperatuur meting een keer mislukt. Een keer te snel de sleutel omhalen. Kan allemaal. Ik ben benieuwd wat het is. Zelf 1x een foutmelding gehad bij een slechte start. Storings lampje ging branden. Daarna nooit meer een probleem.

  • snotneus

    Avaka dank voor de geruststelling. Vanavond weer een rondje zonder problemen gehad. Toeval geweest van wat jij omschrijft? Donderdag is nog even, en ik hoop dat het bij het uitlezen kan blijven. Enne, ik heb mij ook niet uit de auto laten jagen. Het is een Daas, die moet toch ergens tegen kunnen?

  • thei

    De brandstofpomp kun je al uitsluiten,als die overleden is start hij helemaal niet meer.

    En ja hoor het kan zomaar eens gebeuren dat je auto eens slechter aanslaat dan je gewend bent,geen reden om slecht van te slapen.

  • jvh

    Dag Snotneus,

    Maak je geen zorgen. Ik heb hetzelfde probleem gehad, motor wilde niet aanslaan. (MCV 16 klepper uit 2008 met ongeveer hetzelfde aantal kilometers).

    Ik durfde niet door te starten. Renault Mobile gebeld, en de monteur durfde wel de startmotor langer te laten draaien totdat de motor aansloeg. Hij hoorde nameljk dat de motor wel aan wilde gaan slaan.

    Dit is circa een jaar geleden gebeurd, en sinds die tijd heb ik geen problemen gehad,

    Heb de ECU niet laten uitlezen, weet dus niet wat het probleem is geweest. Het is wel gebeurd na een extreme regenbui, maar of dat de oorzaak geweest is?

    Met vriendelijke groet,

    jvh

  • Vincent van Bruggen

    Dit heb ik zelf twee keer gehad. Één maal toen de auto net nieuw was (2007) en een half jaar geleden. Je moet inderdaad even gas geven en dan start de auto alsnog. Zoals je ziet is het bij mij bijna zes jaar niet voorgekomen.

    Dacia route service zei de eerste keer dat het te maken had met op druk komen van de hydraulische klepstoters (vreemd verhaal), Een ANWB man die mijn accu eens verving zei dat het met de BDP-sensor te maken had en dat er van Renault een remedie voor was.

    Schiet mij maar lek……. eens in de paar jaar even gasgeven en er is verder niets aan de hand :-)

  • snotneus

    Dank voor jullie reacties.

    Ben (nog) niet bij de garage geweest, maar tot nu toe geen problemen meer gehad met starten. Zowel koud als warm niet.

    Verder ook geen bijzonderheden of afwijkend gedrag.

    Ik kijk het nog even aan.

  • Richard (Blue Thunder)

    Heren,

    Het verhaal van even door starten komt meerdere malen terug…

    Als de motor wel start maar niet aanslaat of pas na lang door starten kan dit komen door dat de motor “verzopen” is.

    Dit komt veel voor bij alle merken bij buitentempraturen onder de 10 graden en dan ook als de wagen een klein stukje verplaatst is. Bv even op mijn eigenplekje zetten of verplaatsen om de auto te wassen, enz., enz. Hier is een hele technische uitleg voor maar dat zal ik achter wege laten, de auto is dus niet stuk! Hooguit kan het vaker voorkomen als de bougies aan vervanging toe zijn.

    Oplossing motor wat langer laten draaien als de wagen maar kort wordt verplaatst.

    Hoop dat jullie wat aan deze info hebben.

    Vriendelijke groeten Richard

  • snotneus

    Richard,

    De auto is inderdaad een heel klein stukje verplaatst.

    Verder geen problemen meer.

    Maar ik schrok er wel van, niet gewend. Ook dat verplaatsen overkomt mij eigenlijk ook nooit.

    Volgende maand de grote beurt, en volgens mij worden de bougies dan ook vervangen. Weet niet zeker.

    In ieder geval is onderhoud bij dealer volgens boekje geweest.

  • Adriaan

    Ik heb dit ook een aantal keer met de Duster (1.6 op lpg eurogas) meegemaakt. De motor wilde niet meteen aanslaan. Na enkele keren proberen kwam kwam de motor op gang.

    Bij het uitlezen in de garage kwam er een foutmelding tevoorschijn, maar daar konden ze niet zoveel mee. Advies was de volgende keer zo snel mogelijk langs te komen en weer uit laten lezen.

    Ik ben eens gaan denken in welke situatie het voorkwam..

    Bij het uitzetten van de motor heb ik de gewoonte te parkeren in de 1e versnelling. Wanneer ik de motor uitzet terwijl ik de versnelling in 1 heb blijkt het starten daarna moeilijker te kunnen gaan. Het valt mij verder op dat de motor na een rit eerst even op zoek is naar een rustig stationair toerental. Vaak schommelt die nog even waarna het goed is. Op zich vind ik dit ook wel bijzonder. Het toerental moet toch niet eerst hoeven zoeken?

    Ik heb nu dus de gewoonte de wagen in z'n neutraal uit te zetten en daarna pas in z'n 1. Daarna geen problemen meer gehad met starten.