Onbalans.

• bvisser1949@telfort.nl

In november onze nieuwe Dacia Stepway geleverd gekregen. Al vanaf begin onbalans vanaf 90 km/uur en hoger. Door de garage zijn de wielen opnieuw gebalanceerd, maar dat heeft niet geholpen. Nu heeft men bij de garage een proefrit gemaakt met twee op voorraad staande Stepways en die vertonen het zelfde verschijnsel.Men gaat volgende week nog een proef rit maken met een demo auto om te kijken of die er ook last van heeft. Afhankelijk daarvan gaat men bepalen wat er eventueel verder gaat gebeuren. Mijn vraag is: zijn er mensen met de nieuwe Stepway met de 900 cc motor die dit herkennen en wat er eventueel aan gedaan is??

• Avaka

Wat bedoel je precies met onbalans? Raakt de auto uit het spoor of begint hij te trillen of schudden? Gaat het stuur heen en weer? Iets meer info graag. :)

• bvisser1949@telfort.nl

Met onbelans bedoel ik trillen van de auto, net of je over een hobbelig wegdek rijdt. Het trillen voel ik zozeer niet in het stuur maar meer in de stoelen. Ik heb het gevoel of de wielen niet helemaal rond zijn. De wielen zijn allemaal nog een keer uitgebalanceerd, daar kan het niet aan liggen, mogelijk dat iets anders, aandrijfassen, remtrommels of iets dergelijks de oorzaak zijn. Uit jouw reactie maak ik op dat jij het verschijnsel niet kent of niet in een Stepway rijdt ??

• peter stupers

Lijkt me toch echt in de velgen te zitten, zeker gezien dat je in je stoel zit te trillen en aan je schrijven te zien voel je nog steeds iets in het stuur.

Maar ik hoop dat ze je gauw kunnen helpen, het is zo niet prettig rijden.

Gr. Peter.

• oscar54

Zit er niet ergens een dikkere of dunnere plek in een van de banden ?

Van welk merk zijn de huidige banden ?

Er heeft ooit iets op het forum gestaan (in de tijd van Ger) over een merk banden waarvan sommige slecht waren.

Ik weet niet meer precies wat het was, maar het is toen opgelost door vervanging van de slechte band(en).

Misschien dat 1 van de Daciarijders van het eerste uur zich dat nog weet te herinneren ?

Oscar.

• oscar54

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/7307634/pech-of-gewoon-slechte-banden#msg-7307634

Misschien heb je hier iets aan.

• buffing

Het verhaal van Oscar komt mij wel bekend voor.

Onze eerste MCV (2007) was voorzien van (Debica's) dat zijn goedkope banden uit het oosten.

Na ± 60000 Km begon de auto ook te trillen bij verschillende snelheden.

Toen de banden gecontroleerd werden bleek dat de achterbanden rare slijtplekken hadden.

Nadat de banden vervangen waren door Michelins was het probleem verholpen en reed hij weer als een zonnetje en een stuk minder lawaai.

Onze huidige Sandero (2010) is vanaf fabriek uitgerust met Michelins en dat zijn kwalitatief prima banden.

Tot nu toe (40000 Km) geen enkele trilling of onbalans en heerlijk rustig.

• Avaka

Mijn gevoel zegt dat het dit zou kunnen zijn:

http://www.tuning-gids.nl/cuppen-banden.htm

Heb dit zelf eens gehad met Continental banden op een VW Transporter.

Heel vervelend en ligt aan de combinatie van type band, ophanging, vering ed.

Het stukje is er duidelijk over.

• bvisser1949@telfort.nl

Even ter info, de gemonteerde banden zijn van het merk Good Year, efficient grip, 205-55-16 fabricage datum september 2013. Omdat twee andere nieuwe Stepways hetzelfde euvel vertonen ben ik bang dat er iets anders aan de hand is. Ik ben daarom benieuwd naar ervaringen van mensen die ook een nieuwe Sandero Stepway hebben. Ik ga weer posten als ik iets meer van de dealer te horen krijg. Mogelijk dat de wielen nog een keer aan de auto worden gebalanceerd zodat mogelijke onbalans van een remtrommel, remschijf e.d mee wordt gebalanceerd. Ik hou jullie op de hoogte.

• mackol

Beste,

Wat u voelt zijn inderdaad de banden die van de fabriek uit er op gezet zijn, zelf heb ik ook een nieuwe stepway gekocht in maart 2013. Deze had hetzelfde probleem wat u beschrijft na het plaatsen van mijn winterbanden was het probleem opeens weg. Verder heb ik dan ook niet meer moeten kijken daar het probleem opgelost is. Moet nog wel eens een praatje gaan maken met de dealer over dit onderwerp.

Het betrof hetzelfde soort band die u beschrijft namelijk Good Year, efficient grip, 205-55-16 fabricage datum september 2013 vermoedelijk zit er een fout in de construtie van deze banden.

Mackol