lekkage ?

  • atienwouter

    Hallo ,

    Ik wil weten of bougie en penbobine waterdicht zijn afgesloten, ik zie een rubber afdicht ring bij de bobine.

    Verleden week was ik in de garage omdat de motor op drie cilinders liep.

    Inderdaad bij één cilinder was er water doorgesijpeld, bobine verkleurd en bovenkant bougie vet en nat, het vonkgedeelte ( onderkant ) was wel in orde.

    Ik heb een luchthapper in de motorklep gebouwd, zie “de Dacia van ” blad twee.

    Dus er wordt nu gezegd dat ik een modificatie heb gedaan en daardoor de garantie vervalt.

    Dus mijn vraag is kan er water binnendringen ?

    Deskundigen, laat wat horen.

  • frans5

    Hoi Atienwouter, om te controleren of je luchthapper deze mogelijke storing van natte bobine etc veroorzaakt welke waarschijnlijk ontstaat tijdens het rijden in de regen waarbij de luchtwerveling onder de motorkap versterkt word door de ( eigenlijk overbodige ) luchthapper, zou je deze tijdelijk moeten dichtmaken zodat er geen extra lucht en vocht onder de klep kan komen, electronica is dikwijls wel spatwaterdicht , maar nooit 100%, blijf je wel met je luchthapper rijden dan zou ik zeker waterafstotende spray gebruiken op alle electronica onder de motorkap. Wat betreft de garantie, wat verstaat men onder een modificatie, deze modificatie komt niet van de Dealer maar van jezelf waarschijnlijk ter verfraaiing van je auto waarbij de dealer dus niet thuis geeft.

  • DerRudy

    Ik kan me helemaal vinden in het advies van frans: afdichten deze handel !.

    Dit kan het begin zijn van veel grotere ellende, bij Ford loopt het water van de ruitensproeier ook naar binnen precies boven een bougie.

    Resultaat is dat er eerst problemen ontstaan met de ontsteking en uiteindelijk de bougie ‘vastrot’ in de cilinderkop en dan ben je nog veel verder van huis.

  • Vincent van Bruggen

    Maak de boel maar dicht! De bougies liggen bij deze motor heel diep (16 kleppen). Water dat van bovenin tussen de penbobines en het kleppendeksel komt kan geen kant op, alleen maar naar beneden. Zelfs met spray hou je het water daar niet goed weg. Gewoon de boel origineel houden dus.

  • Richard (Blue Thunder)

    Beste Waciast,

    Een luchthapper kan inderdaad vocht problemen geven. Meestal is dit niet na 1 regenbui. Wat eerder ook genoemd is, is dat de bougie's vrij diep liggen. Het vocht wat in de schacht zit kan niet echt weg ook niet bij een warme motor (blijft condenseren). De rubber afdichting tussen de bobine en de bovenkant van de motor kan wel iets vocht tegen houden maar niet veel. Een spray zal ook niet helpen. Je zal de onderkant van de motorkap dicht moeten maken of een kunstof plaat moeten maken over de motor heen. Bij de Clio 16V zit de luchthapper boven het uitlaatspruitstuk om deze tekoelen als er veel vermogen gevraagt wordt en dus niet boven electronica. Jouw probleem heb ik ook gezien bij een gepimte Fiat Punto, de heer heeft aan de onderkant een doorzichtige Plexiglas plaat gekit..

    Dat de garantie is vervallen kan ik me wel voorstellen, zeker als er een gat zit boven de bougie's; verder komen bij dacia bobine problemen nauwelijks voor.

    Vriendelijke groeten Richard

  • atienwouter

    http://www.mijnalbum.nl/Foto650-N3F8OOCG.jpg

    Ik sprak met een oudere monteur.

    Hij vertelde mij dat het oude model Renault megane en scenic dezelfde motor hebben als mijn Bertha.

    Maar dat op die modellen een afdekplaat zit.

    Volgens hem nog wel op de sloop te krijgen, inderdaad heb ik er een gevonden.

    Past perfect ( zie foto ).

    Hij vertelde mij ook dat het onwaarschijnlijk is dat er water doorsijpelt bij penbobine, tenzij de rubberen afdekring niet goed afdicht.

    Protesteren heeft geen zin want er wordt altijd terug gegrepen op het gat in motorkap.