Vervangen remschijven Logan MCV

• N.Sijm

Na onderhoud vertelde de dealer dat binnenkort de remblokken en de schijven moeten worden vervangen.(70.000 km)

Vervangen remblokken is duidelijk, maar wat moet de minimale dikte zijn van de remschijven?

Heb weleens meer remblokken vervangen bij mijn vorige auto, maar nooit gelijktijdig de schijven.

• Avaka

Rij al bijna 115.000 km met de originele remblokken en schijven. Net even gecheckt, nog ruim een halve centimeter voering op de blokken en de schijven zijn amper ingesleten. Ik weet best dat veel afhangt van je rijstijl en hoe je remt en hoe vaak. Lijkt me verstandig dat je even een second opinion vraagt bij een andere garage. Liefst een ‘alle merken’ garage. Kan goed zijn dat bij jou de boel aan vervanging toe is maar na 70k lijkt me wat vroeg voor een volledige vervanging.

NB: Een poos geleden vroeg ik aan mijn dealer hoe de remmerij er bij stond. Zegt ie: “Je moet wat vaker en wat harder remmen, zo verdienen we niks aan je…. ”. :)

• N.Sijm

Ik ben geen wilde rijder, maar heb wel de achterbak vol met gereedschap.

Bedankt voor het advies, ga even bij een andere garage even navragen.

• thei

Als je zelf altijd je remmerij hebt vervangen kun je ook zelf controleren.

De minimale dikte van de schijven staat meestal aan de omtrek ingeponst,soms in het midden van de schijf.

• Martin en Richard de Goeij

Bij ons werden rem blokken en schijven vervangen bij 90 000 km op de MCV .

IK vond het ook vreemd beiden tegelijk……maar tussen door zijn nooit de schijven plus blokken bij een beurt schoon gemaakt! Dat schijnt te schelen heb ik wel eens gehoord en dan gaan ze wat langer mee!

Veel hangt af van je rij en dus rem gedrag en wij gaan ook nog eens drie keer per jaar naar t buitenland met 1200 kg caravan achter de auto ….dan denk ik dat we lang met de schijven en blokken gedaan hebben.

• oscar54

Bij mijn MCV zijn de schijven en blokken vervangen na 6 jaar met 72.000km op de teller.

Hier zitten wel veel stadskilometers bij, waar je naar verhouding veel bij remt.

Had geen zin om er verder moeilijk over te doen, onderhoudskosten zijn tot nu toe erg laag. (:D

Oscar (:P)

• Vincent van Bruggen

Op mijn sedan zijn de blokken bij 90.000km vervangen. Volgens de garage gaan de schijven nog zeker enkele tienduizenden kilometers mee (nu 105.000).

• Frank_

De minimale dikte van de geventileerde schijven onder mijn mcv is 19.8 mm. Toevallig afgelopen week vervangen aangezien dikte 19 mm was. Mbv slagschroevendraaier redelijk eenvoudig klusje dat binnen het uur gepiept was.

De km stand bij mij is 155.000 km, dus best netjes nog. Kwam er helaas wel achter dan de trommelrem achter al lang aanloopt (band is behoorlijk afgesleten en lpg-verbruik was het laatste jaar stuk hoger dan ervoor). Trommel net schoongemaakt. Hoop dat dat help….

• Barrabas

Bij bumperklevers,familie van de grote boomklever,zie je de remlichten ontelbaar veel knipperen,

omdat ze er natuurlijk bijna op zitten.Remmen op de motor is meer aangewezen.

• wim@daciast.nl

Hoi Avaka, jammer voor de dealer, i.d.d. en, zo lang de schijven recht zijn en niet te ver of scheef afgesleten zou je de remblokken is kunnen bekijken, het kan zijn dat in de loop van de tijd er scheurtjes ontstaan in de blokken of stukjes afbreken,neem aan dat de remblokken bij een grote beurt gedemonteerd worden en schoon geblazen, dat is het moment om kritisch te laten( of zelf ) kijken.

grzzz Wim