Duster 2014 GEEN motortemperatuurmeter .?

• thei

Ja klopt ken de foto,alleen zou ik de meters meer in het zicht willen hebben (:P)

• Reginald P.

(tu)

• Avaka

:)

• Dordtenaar

Ook dat effect is met moderne motoren een stuk minder dan in het verleden. Als je de motor netjes in het werkgebied gebruikt is de kans op een oververhitte motor minimaal. Daar moet je echt rare dingen voor doen. Werden die moderen motoren maar wat warmer, dan kon je de auto in de winter tenminste warm krijgen van binnen….

• Reginald P.

Mijn MCV 1.4 MPI is binnen 'n mum warm van binnen..! :-)

En misschien rijdt Dordtenaar altijd in nagenoeg nieuwe auto's, maar zulke rare dingen hoef je overigens helemaal niet te doen, om een storinkje in je koelsysteem te krijgen; een kapot thermostaatje of lekkend waterpompje heb je zó. En wie heeft er niet eens doorgereden, met een radiaterur waar bij de laatste beurt nog niets mee aan de hand was, en toch opeens de lamellen vanaf vielen..? Dan kan er al (on)behoorlijk wat kwaad geschied zijn, tegen de tijd dat dat rooie lampje gaat branden… Ik heb bij vorige auto's menig koppakkinkje gered, door bij de eerste buiten-routine stijging van het koelvloeistoftemperatuurmeternaaldje (4x woordwaarde) direct te stoppen en de Wegenwacht in te roepen voor een noodmaatregeltje… ;-)

Enige relativering die ik kan aanbrengen is dat de meeste ‘classic’ Daciarijders hun balkjes altijd op ‘4’ zien staan, bij “motor op temperatuur”, en dat, wanneer ie op ‘6’ springt - naar mijn beste herinnering, die ene keer dat dat bij mij gebeurde (jaha.., dat thermostaatje..!) - er gelijk en meteen ook dat rode lampje bij aan springt, daarmee effectief het verschil tussen balkjes én lampje en slechts en alleen lampje tot ‘zo goed als voor de show’ reducerend… :-/

Want wanneer er bij de Dacias ‘nieuwe stijl’ daarbij ook nog dat - hier eerder genoemde - blauwe lampje voor “nog koude motor” aanwezig zou zijn, kwam dat op hetzelfde neer als de temperatuur-'meter' (niet voor nix tussen aanhalingstekens) voor de ‘classic’ Dacia's: blauw / 2 balkjes; nix / 4 balkjes; rood / 6 balkjes. ;-)

Nou rijdt mijn Logan uit 2008 het afgelopen jaar meestentijds (behalve als het rond het vriespunt is en de thermostaat behoorlijk dichter) met 2 balkjes op 't displaytje rond, wat me eerst verontrustte, maar mijn vertrouwde garage verzekerde me dat de huidige bedrijfstemperatuur slechts een halve graad onder het omslagpunt naar 4 balkjes ligt… Je raadt het al: wat gaat er - zodra er ook maar een paar centjes over zijn - gemonteerd worden..? Een analoge koelvloeistoftemperatuurmeter..! Het motortje heeft er ondertussen 102.000km opzitten, en dat mag gerust het dubbele worden… :-)

• stitch0709

Dit zou een mooie plek zijn, nog ff speuren naar passend klokje qua diepte en design, zelfde look als dashboard.

Dit is malletje van kunststof., wordt of kleur dash grijs of gepolijst RVS .

greets wim

• Reginald P.

Strak idee..!

Ga je de boel ook zelf aansluiten..? Ben benieuwd naar je ervaringen, en het resultaat.

Succes. (tu)

• stitch0709

Om de boel zo origineel mogelijk te houden en elektra en kabels makkelijker aan te brengen , kan het ook nog wel zoiets worden.

• Avaka

Grappig, ik heb dus exact hetzelfde. Dat van die twee streepjes bedoel ik. Bijna 5 jaar met 4 streepjes gereden en na de grote beurt ineens 2 en na lang doorrijden 4 streepjes. De temp sensor heb ik laten vervangen (kost weinig) maar dat hielp niet. Ik kan mijn thermostaat nog laten vervangen (kost ook weinig) maar alles werkt goed (normale kachel temperatuur). Als Reginaldus P een leuke water temp meter weet hoor ik dat graag….. :)

• Avaka

Nee nee nee, ik wil een gewoon analoog naaldje. :)