Omdat ik overweeg na onze huidige auto een Logan MCV aan te schaffen ben ik erg nieuwsgierig naar de gebruikerservaringen met deze auto, en dan met name naar de dieseluitvoering.
De diesel motor is een prettige motor ! het is dezelfde (de 90 pk uitvoering ) als in onze nu 1 jaar oude Dacia Lodgy.
Hij is zuinig …1 op 20 is rustig rijdend haalbaar! en heel stil ,zeker in vergelijking met de hoge toeren 1.6 16 klepper benzine motor in de vorige Logan MCV oud model.
Onze auto trekt onze caravan Hobby 400 sf van maximaal 1200 kg heel goed en ligt ook zeer stabiel achter de Lodgy.
Nadeel van de nieuwe MCV …hij mag maar 1150 kg trekken ipv 1400 kg bij de Lodgy en hij is niet in 7 persoons uitvoering verkrijgbaar ,wat de Lodgy wel is —-handig voor een groot gezin!
Ook is de wielbasis van de Lodgy wat groter ,waardoor een aanhanger stabieler blijft achter de auto .(volgens caravantrekker.nl).
Verder vind ik persoonlijk de nieuwe MCV meer een auto waarvan er al zoveel rond rijden (lijkt op iedere combi)en mijn vorige MCV met de typische klapdeurtjes en de ronde lange Lodgy vallen met hun andere vormen meer op ……..maar dat is smaak ,wat de een mooi vindt vindt de ander foei lelijk!
Maar de diesel doet het dus heel goed en is stil en zuinig en snort al 30 duizend kilometers met ons vrolijk rond.
Ik heb zelf net de nieuwe logan mcv met benzinemotor. De auto rijdt perfect en is behoorlijk stil tov de oude mcv.
het is gewoon een heel andere auto. Zelf heb ik de prestige dus met alle toeters en bellen.
Ik rijdt er pas een goede week in dus het gaat hier om een 1e impressie. Het motortje want veel meer is het niet is verbazingwekkend. De auto trekt redelijk snel op en rijdt erg soepel. daarnaast is hij erg zuinig 825 km met ongeveer 50 l benzine. Ik moet er wel bij zeggen dat ik volgens anderen een beetje suffe chauffeur ben, zal wel een resultaat zijn van het vroeger op tourincars rijden.
Als er dan toch iets negatiefs te melden is, is het aloude probleem van de Dacia armsteun en het vastmaken van de veiligheidsriem. je hand moet eigelijk andersom zitten om dit handig te kunnen doen. Opklappen van de armsteun helpt wel.
Dank, ik zie dat de Lodgy een goeie 100 kilo zwaarder is, benieuwd of dat in het verbruik terug komt naast de mogelijk betere stroomlijn? 1150 kilo trekgewicht is voor ons voldoende, caravan mag niet zwaarder. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe lang de motor zich goed houdt. Rij nu een Partner met 3 ton op de teller in 10 jaar tijd zonder noemenswaardige problemen en vraag me af of de lichtere renault motor dat ook aan kan maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. Ben een rustige rijder dus in theorie zou 1,5 ruim voldoende moeten zijn.
Juist het doorsnee model spreekt mij aan, inderdaad veel minder markant dan de oude MCV.
Ik vraag me wel af hoe het rijden met een caravan zal gaan op wat steilere wegen. Ik ben laatst met mijn Sandero 0.9 Tce naar de Morvan in Frankrijk gereden. Ik moest behoorlijk terugschakelen in de Ardennen. Kon niet echt opschieten. En dan zaten we maar met z'n tweeën in de auto. In de zwaardere en een volgeladen MCV zal het niet beter gaan, lijkt me. Maar het is een fijne, zuinige, soepele, vlot optrekkende motor. Ik rij zo'n 1 op 17,5 gemiddeld.
Ik gaf al aan dat de Dacia Lodgy de 1200 kg gemakkelijk trekt en ook in Tsjechie de stijle hellingen op trekt.
Ik persoonlijk vind het alleen niet zo slim te kiezen voor de nieuwe mcv in jou geval !
reden: je moet nu al een caravan van 1100 kg trekken ,stel door omstandigheden veranderd dat bv een ongeluk of andere reden vervanging caravan ,dan kun je een probleem krijgen dat de vervangende caravan te zwaar is ,omdat veel nieuwere caravans rond de
1200 tot 1350 max massa zitten .
Je zit nu met je caravan precies op de grens 1100 kg terwijl de MCV maximum maar 1150 mag trekken . Ik zou persoonlijk dan voor de Lodgy diesel gaan en al die nieuw te duur is voor een demo gaan die zijn er nog voldoende te koop. (tu)
Nb We hebben zelf een Skoda Fabia Combi gehad (voor de MCV fase 2 en de Lodgy) die mocht max 800 kg trekken en de Caravelair mocht 900 max wegen . We konden de Caravelair dus maar tot 800 kg beladen ! Toen bleek de caravelair na 1 jaar een maandagochtend productie .Gelukkig hadden we toen al gewisseld van auto en hadden we de Logan MCV fase 2 (is het laatste oude model) die 1300 kg mocht trekken ,waardoor we meer keus hadden in het zoeken naar een fijne compacte smalle caravan ,waardoor we nu zeer tevreden zijn met onze Hobby 400 SF van max 1200 kg.
Hadden we de Fabia nog gehad was de keuze toen zeer beperkt geweest in het zoeken van een nieuwe caravan ,gelukkig hadden we nu meer keus! Dat lijkt me in U geval ook wel prettig,vandaar leek t mij veiliger de Lodgy diesel te nemen .
Maar de keuze is natuurlijk aan u zelf! -D
Wij zitten nog te wachten op bericht van de dealer, want wij kunnen elk moment gebeld worden om onze nieuwe MCV dacia logan prestige te mogen halen, die we in december bestelt hebben!
Denk dat jij Maxu een van de eerste bent die al in het nieuwe model rijdt! Eerst zouden wij onze huidige Logan MCV (in april 3 jaar oud) oprijden omdat we dachten dat dit type model niet meer gemaakt zou worden.
Maxu jouw eerste impressie klink goed en dat met die armsteun zullen we gaan ondervinden want in onze huidige hebben wij geen armsteun
Bedankt Martin, of Richard natuurlijk voor de feedback. Aangezien de motor hetzelfde is zal het wat trekken betreft ook om het even zijn. Ik snap je verhaal over het gewicht van de caravan maar die hoef ik maar heel af en toe te trekken. Mocht er onverhoopt toch iets mee gebeuren dan vindt ik het niet erg om beperkt te blijven tot max 1150 kilo. Dat we niet voor een Lodgy gaan komt door het uiterlijk, dat kan me net niet bekoren daar waar de Logan dat wel doet. Verder eerst de ervaringen van de nieuwe Loganrijders maar afwachten. Naar ik nu begrijp begint de oplevering nu pas te gaan lopen.
Ik had het idee om voortaan om de drie jaar een nieuwe te kopen. Toen het nieuwe model uitkwam dan ook meteen naar de dealer.
helaas was de inruilwaarde van mijn oude MCV ( 3 jaar oud ) zo bedroevend dat ik er maar vanuit ging dat ik de oude maar op zou rijden.
Er mankeerde immers niets aan.
Een paar dagen later belde de dealer met een aanzienlijker beter bod en de koop was binnen een dag rond. Ik heb er helemaal geen spijt van.
Ik rijdt elke dag naar mijn werk ruim bijna anderhalf uur heen en anderhalf uur terug. De nieuwe MCV is dan wel een stuk comfortabeler en rustiger dan de vorige.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?