De Lodgy is er en de eerste Km staan erop.
Eerst gaan voltanken, kreeg bij de garage nog het goede nieuws dat ik de update van Benelux kaart naar Europa als cadeau kreeg van mijn verzekeringsmakelaar , ja er zijn er nog die hun klanten wat gunnen.
De eerste rij indrukken zijn positief, veel stiller en vlotter dan mijn 1.9D Berlingo , die nu11 jaar is geworden met enkele mankementjes die nooit echt opgelost raakten ,waardoor we het vertrouwen in de garage verloren en er niet meer over dachten om nog klant te blijven.
Maar terug naar onze Lodgy , de media-nav werkt zo intuïtief dat ik de gebruiksaanwijzing niet nodig denk te hebben, alles gaat zeer logisch in zijn werk en de geluidskwaliteit van de radio/speakers is boven verwachting, Het connecteren met de telefoon gaat als vanzelf en de gesprekken zijn zeer duidelijk, ook mijn contacten werden automatisch weergegeven op het scherm …dit kan niet veel beter,
Een cd speler mis ik niet, vandaag leven we in het USB tijdperk geen last van kapotte schijfjes en bulten in de weg …
De bestuurderstoel die verstelbaar is in de hoogte is voor mij ook handig, ik weet het normaal stel je dat in en klaar ,maar mijn echtgenote kiest toch voor een iets hogere stand gezien de massieve snoet van de Lodgy,
ik las al enkele commentaren over de zijdelingse steun maar ik persoonlijk vind het prima zitten, ik ga enkel zetelverwarming als extra aanbrengen goed voor mijn slechte rug .
De begrenzer ook reeds getest ,dat is gewoon luxe, zone 50/70/90/120 zijn in België zowat de standaardwaarden, die komen ook goed overeen met de km teller van de Lodgy + punt ! en het instellen gaat zeer vlot enkele keren drukken op het stuurwiel en gelijk gerust het voetje op het gas laten rusten zonder kans op te snel rijden afzetten is met 1 drukje gebeurt.
Het sturen gaat licht, ietwat wennen dus maar dat is een kwestie van de eerste kilometers …
De Banden zijn Continental type ContiEcoContact : http://www.continental.be/www/banden_be_nl/producten/autobanden/zomerbanden/contiecocontact-5/contiecocontact-5.html , ze hebben een B/B certificaat dus economisch ,baanvast en geluidsarm.
Remmen, met een lichte druk al een zeer goed en stabiel remvermogen, had de Berlingo ook trouwens dus dat was ik gewoon.
Schakelen, gaat vlot en redelijk kort wat een verbetering is tegenover de “soeproerpook” van de Berlingo .
Geluid, dat is een verademing tegenover de Berlingo , deze motor is stukken stiller dan wat wij gewend waren en de rijgeluiden zijn miniem.
Afwerking interieur en bedieningen, hier is alles een beetje dubbel het stuurwiel is zeer aangenaam ,de pookjes zijn goed en duidelijk, maar de media-nav pook lijkt wel een Russische erfenis vierkant en lomp, hopelijk maakt de degelijkheid het goed …
De klokjes,schakelaars en airco zijn degelijk en mooi verzorgd, de verlichting unit in het plafond lijkt dan weer op een stukje speelgoed van Bart Smit , maar ik zie er niet op ,gelukkig maar.
De wettelijke veiligheidsuitrusting, Gevarendriehoek, hesje ,krik, en verbandtrommel zijn er gratis bij, gelukkig kennen wij geen afleverkosten zoals men soms leest in andere landen.
Het reservewiel, zit netjes onder de wagen in de uitstulping die ervoor zorgt dat het geheel niet te smerig wordt, met plastic beschermd.
De verlichting, geeft meer licht dan ik gewoon was en de mistlampen maken er helemaal een kermis van…plezierig als we in Nederland rijden op de veelal minder verlichte wegen in Zeeland.
De kofferruimte, goed bekleed met tapijt en natuurlijk zeer ruim zelfs 35 cm dieper dan bij de Berlingo en voorzien van 4 bevestigingsogen,1 zwak punt is de verlichting ,daar komt direct led verlichting extra bij.
De parkeersensoren, die dingen doen dus piep ..piep..piiiiieeeep en dat is gemakkelijk ,veel is daar niet over te vertellen alleen dat ze duur zijn ,voor 1/4 van het geld koop je die zelf en plaats je ze, onze stock wagen had ze dus ik spaar wat werk uit en ben wat armer.
Voor zover mijn eerste indrukken van onze “working class Rolls Royce ” ,ik zal het vervolg ,zoals eerste verbruiksmetingen en verdere ervaringen hier blijven neerpoten en wens jullie ondertussen allemaal veilig rijden toe.