Instelling momentsleutel.

  • Dacroem

    Ik heb de wielen van mijn Sandero 0.9 Tce (2013) verwisseld van winter naar zomer. Ik heb daar een momentsleutel bij gebruikt. In de garage waar ik de wielen inclusief banden vorig jaar oktober heb gekocht, zeiden ze dat het moment 120 Nm moet zijn. Nu las ik echter nu in het instructieboekje van de Sandero bij het onderwerp wiel verwisselen dat het moment 105 Nm moet zijn. Weet één van jullie hier iets meer over te zeggen?

    Groeten.

  • HenkM

    105 Nm lijkt me de juiste instelling dus.

  • thei

    Ja denk ik ook en als je wiel er af loopt is 120Nm het juiste koppel

  • Dacroem

    De praktijk is dus de beste theorie!!

  • Avaka

    Ik zou op 120 of 115 gaan zitten. Als je de bouten een beetje invet (drupje olie of siliconen) krijg je ze altijd weer los.

    De bouten zelf zullen er niet slechter van worden als ze iets strakker gedraaid worden……

    Vroegah trapten we net zolang op de kruissleutel totdat die geen millimeter meer bewoog.

  • HenkM

    Jep, bij stalen velgen valt het allemaal wel mee.

    Bij lichtmetaal is het allemaal wat kritischer.

    Vanaf de Laguna meer als 15 jaar geleden heb ik me verwend met een moment sleutel. Toen al was het aanhaal moment 105 Nm.

    Mijn moment sleutel staat al die tijd al op die waarde (bij de knik van stoppen denk je dan van “is dit alles?”).

    Al die tijd ben ik nog nooit een wiel verloren dus de door de fabrikant opgegeven waarde is voldoende.

    Een ding weet ik (helaas ook door ervaring) zeker: vaster dan vast gaat kapot.

  • Dacroem

    Bedankt voor de bijdragen, die ook helaas weer laten zien dat de waarheid in het midden ligt. Iedereen heeft zijn eigen ervaring. Ik denk dat ik dan maar tussen de 105 en 120 ga zitten.

  • Maxu

    105 of 120 maakt echt niet zoveel uit en zal ook niet tot schade leiden. Zou het zelf even bij de garage vragen.

    Officieel moet je trouwens na bv 50 km gereden te hebben het moment controleren.

    Zelf zet ik de bouten op 120 Nm (lichtmetalen velgen) en laat het daarbij.

    De opgegeven momenten zijn trouwens wel “droge momenten” dus zonder olie of wat dan ook.

    Normaal gesproken worden wielbouten dan ook altijd zonder olie of vet vastgezet.

    Als je trouwens een momentsleutel koopt, deze wel altijd na gebruik op nul zetten. Laat je hem op spanning staan dan verandert de sterkte van de veer,

    deze staat immers steeds ingedrukt.Maw na verloop van tijd klopt dan je moment niet meer.

  • Barrabas

    Een halve toer voer het afbreken. :)

    Duster service manual zegt ook 105 Nm.

  • thei

    Soms wel ;)

    Als je gewoon het boekje aanhoudt zit je goed met 105Nm.

    Je kunt wel op advies van iedere monteur iets anders doen met je auto,maar moet je daarna garantie claimen trek je altijd aan het koste eind,als het advies niet overeenkomt met de Dacia specificaties.