nieuwe Duster

• frans5

Gisteren bij de Renault Dealer in Etten tijdens de open dagen voor de Dacia een proefrit gereden met de nieuwe Duster met 1.2 16 v turbo motor.

Omdat ik regelmatig met mijn huidige Duster ( Ambiance 1.6 16v ) een caravan meetrekt was ik dus heel nieuwsgierig naar dat nieuwe type motor wat in de nieuwe Duster aanwezig is.

Tot mijn grote verbazing heeft deze 1.2 motor met en door z,n turbo een grote trekkracht, veel sneller met acceleratie ( hoeft niet persé ) waarmee je dus niet altijd op toeren moet rijden met een caravan zoals ik nu soms wel moet met tegenwind.

De demo auto was natuurlijk de duurste uitvoering met heel wat meer standaard extra,s maar daar ging het mij niet om, de Duster heeft wel wat veranderingen ondergaan waarbij het rijden zelf eigenlijk niet zoveel verschil uitmaakt, behalve dan die turbomotor.

In ieder geval ligt in de standaarduitvoering van de Duster dezelfde motor, dus over een jaartje of wat zal deze wel interessant zijn voor mij.

Mijn Duster is van febr 2011, dus nog te jong om in te ruilen !

Ik meld dit omdat er misschien meer mensen zijn die zelf hetgeen ik bericht willen ondervinden.

• mart

Hallo

Ik ben nu aan mijn tweede duster begonnen

Een groot verschil met de eerste serie

ik heb nu wel de duurste uitvoering gepakt van de benzine uitvoering hij is best compleet

• frans5

goede keus hr Mart, de nwe Duster is een prima concept , nog iets te vroeg voor mij dus maar ik heb alvast genoten tijdens de proefrit van het type Duster waar U nu in rijdt, mooie afwerking en idd met veel meer extra ook,waarschijnlijk heeft U Duster ook de Continental banden gemonteerd zitten, maken weinig rijgeluid en best veel kms.

Veel plezier gewenst met U Duster en hopelijk rijdt ik er over een poosje ook een.

mvg: Frans.

• Martin en Richard de Goeij

Waarom een Duster als je een caravan gaat trekken?

De Duster (met uitzondering van de 4x4 ) mag maar 50 kg kogeldruk ,niet voldoende om stabiel met de meeste caravans te mogen rijden ,heeft verder een korte wielbasis en een hoger zwaartepunt. Dat zijn geen goede eigenschappen om een caravan veilig in het spoor te houden ,zeker niet in nood situatie,s .

Kijk maar eens bij caravantrekker .nl en vergelijk dan de Lodgy maar eens met de Duster. Beiden kunnen prima een caravan trekken hoor!

Maar ………………bij stabiliteit scoort de Lodgy veel hoger dan de Duster (Let op 2 weel drive!!) ,wat vooral komt door dat de Lodgy 75 kg kogeldruk mag hebben en een grotere wielbasis heeft in combinatie met een lager zwaarte punt . Tevens mag de Lodgy op papier zelfs 1400 kg trekken ,wat in de praktijk wel te veel zal zijn.

Koop je de duurdere 4 weel aangedreven Duster dan is het wel een betere keuze .

Nogmaals de Duster 2 weel drive kan prima met de niet te zware caravan uit de voeten ,maar iets te hard helling af en dan een slinger neiging, of een nooit helemaal te voorkomen klapband ,dan wordt het met de Duster linker dan met de Lodgy of de oude MCV .

Maar het is gelukkig een keuze die iedereen zelf moet maken.:)-D

• GeorgesL

Indien ik met mijn hart had gekocht had ik zeker ook voor de Duster gekozen die is gewoon mooier dan de Lodgy ,maar ik rijdt geen 4X4 parcours en wou dat meerverbruik en de kleine koffer niet dus koos ik voor iets minder mooi ,de Lodgy dus ,qua rijden is dit trouwens een heel aangename ,baanvaste en vlotte auto.

Indien ik regelmatig een caravan zou trekken koos ik zeker ook voor de Lodgy om de redenen die Martin en Richard aanhalen.

Maar een keuze tussen hart en verstand is soms moeilijk te maken ;-)

• frans5

Hoi Martin en Ricard

De Lodgy is wat betreft het door jullie gestelde zeker een waardige caravantrekker, maar omdat ik het model Duster toch mooier vind heb deze mijn voorkeur, als ik de volgende keer een Duster aanschaf dan word het idd waarschijnlijk een 4x4 , wat het slingeren betreft, ik heb daar geen enkel probleem mee, alhoewel de kogeldruk belast word tot max 75 kg, en ik heb ook progressieve spiraalveren onder de Duster geplaatst die bij belading prima tegendruk geven, en omdat ik als oud vrachtwagenchauffeur toch wel zeer veel ervaring heb met belading en rijgedrag ben ik dus content met de Duster , ik zal ook nooit sneller rijden dan 90 km pu, en ja, je hebt gelijk, krijg je een klapband op de caravan of trekkend voertuig, dan is het ff spannend, daarom laat ik om de 5 jaar mijn banden vernieuwen.

Ik ga nog wel proberen om andere banden ipv Michelin ( die zijn wat soepeler door de vrij hoge bandenmaat) te vervangen door wat stevig in de schouders zijnde banden, scheelt ook in het weggedrag.

• stitch0709

Hoi Frans

heb sinds januari de nieuwe Duster Tce 125 , daarvoor de Duster 1.6 op Lpg. De hoofreden was ook net dat beetje :)o (20 pk) extra. voor die paar keer per jaar dat ik via Europa brug en Brenner naar Italie ga.

Het zal voor jou dan geen 4x4 worden, want die leveren ze alleen in diesel uitvoering.

Heb ondertussen 5000 km gereden met nieuwe duster en bevalt me zeer goed.

greets wim

• remie0

Vorige week onze duster 1.5 dci 4wd anivisaire van 2.1/2 jaar ingeruild voor de nieuwe duster 1.5 dci 4wd uitvoering Prestige. Wat echt opvalt is dat de nieuwe duster veel luxer is geworden, en het uiterlijk meer van een terreinwagen heeft gekregen. Moet alleen nog mijn oude dakdragers nog passen op de dakrails, of dit gaat passen weet ik niet want de nieuwe dakdragers zijn wel zeer robuust geworden. Eigenlijk zit alles erop in vergelijking met vergelijkbare (duurdere) auto's. Inmiddels al weer 500 km gereden en hij is een stuk zuiniger en stiller geworden.

• stitch0709

Hoi Remie

Ik zit al vanaf begin Duster tijdperk op duits Forum (dustercommunity) en moet je teleurstellen, daar is al een uitgebreid topic over de dakdragers.

De volgende set Thule 775 Crossroad past, de eerste keer beetje moeizaam , maar tweede en derde keer al beter ivm in pasvorm komen.

link naar forum topic dustercommunity

greets wim

• peter stupers

Ik moet zeggen dat ik met onze Duster óók geen moeite heb met de caravan en 50 kg kogeldruk, kom ook niet boven de 90 km-uur. Goed beladen geeft géén problemen.

Gr. Peter.