Airco

• remcora

Mijn mcv van bijna 6 jaar oud heeft steeds aircoproblemen gehad. Nu blijkt dat de condensator door oa steenslag dermate dicht zit, dat de functie onvoldoende is. Vervanging kost 750,00. Dit lijkt mijn een feabricage of ontwerpfout. Het zou betekenen dat iedere 5 - 6 jaar een nieuwe condensator nodig. Is dit een herkenbaar probleem?

• Avaka

Hoeveel kilometers ongeveer?

• zd2

Neem aan dat je de condensor bedoelt. een condensator is een elektrisch component. voor koude in de auto moet er warmte afgedragen worden. deze warmte wordt door de rijwind afgedragen. en/of door een hulpventilator. er kan altijd een lek door o.a. steenslag ontstaan. maar als er een lek in zit is het heel snel gebeurt en koelt de airco binnen de kortste keren geheel niet meer omdat het koelmiddel is ontsnapt. Dat hoeft niet direkt elke 5 /6 jaar te zijn. qwestie van pech dat net dit component faalt. de motor en je airco moeten nu eenmaal zo zuinig mogelijk gekoeld worden. En dat gaat het gemakkelijkst door de rijwind. een mcv wijkt niet af van een ander model of merk.

• remcora

Ik heb ongeveer 105000 km gereden, en de condersor is inderedaad redelijk geraakt, maar niet lek.

Dat was de oorzaak van de eerdere storingen.

• LED-Lightning

Mijn collega had laatst hetzelfde euvel met zijn Seat Leon, is gewoon beetje pech hebben dat je net daar steenslag tegenaan krijgt… is niet helemaal te voorkomen. Misschien helpt wat extra gaas achter het onderste rooster in de bumper?

• bvh079

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Is er niet iets te verzinnen met simpel kippengaas of iets dergelijks? Het hoeft niet mooi te zijn want het zit tenslotte achter de bumper.

• LED-Lightning

Precies! Ik meen me vaag (heel vaag) te herinneren dat Herke (van http://mcvjournaal.wordpress.com/), hier al eens een artikeltje van had gemaakt

• Avaka

Nee, dat was Richard. Die had een soort fijn mazig honingraat gaas gekocht en gemonteerd.

Dat was nog een behoorlijke klus om het fatsoenlijk vast te zetten. De voorbumper moet er helemaal af. Naar mijn smaak was het gebruikte gaas wel erg ‘afsluitend’ en zou je koelings problemen kunnen krijgen. Maar een soort van vierkant gaas met 1cm bij 1cm hokjes zou al heel veel schade kunnen beperken. Maar ja, je ziet bij de duurste auto's dat de airco ‘radiateur’ onbeschermd is.

Edit: gevonden… http://www.daciamodellen.nl/racegaas-monteren-in-de-voorbumper/