Ervaring met Logan 1.2 ?

  • BalatonHome

    hallo,

    wij zijn van plan om een nieuwe Renault Logan Sedan aan te schaffen met de 1,2 16V (75pk) benzinemotor. Heeft iemand daar ervaringen mee ?

    Het verbruik zal wel mee vallen, en dat interesseert me ook niet zo , omdat we zeker niet meer dan 6000 km p.j. met deze wagen zullen rijden.

    Wat me meer interesseert is hoe die Logan vooruit komt met de toch wel krappe motor. Ik verwacht geen sportwagenprestaties, maar kan dat ding überhaupt meekomen met de rest van het verkeer, of rij je in een file altijd vooraan…..;)

    Wij zullen de auto als 2e wagen gebruiken en hij zal missschien twee keer per jaar op de Autobahn rijden, verder alleen binnenwegen.

  • oscar54

    Koop je die in het buitenland ?

    In Nederland is deze niet te koop.

    Oscar.

  • BalatonHome

    dag Oscar,

    ja die kopen we hier in Hongarije. De Logan Sedan is hier erg populair. Hij wordt weliswaar als Dacia verkocht, maar onze dealer heeft er geen probleem mee om hem, eenmaal in de showroom, om te turnen in een Renault. Dat is gewoon een kwestie van de logo's te veranderen. Ziet er dan meteen veel beter uit.

    In Rusland is het trouwens sowieso een Renault.

    http://www.renault.ru/renault-range/range-page-vp/logan/new-logan/

  • bvh079

    Zal hetzelfde rijden als een Sandero, want in feite is de Logan de sedanversie van de Sandero. Volgens mij zijn er maar weinig klachten over.de prestaties van die auto.

  • Reginald P.

    "Dat is gewoon een kwestie van de logo's te veranderen.", zeg je, waarbij je (nota bene..!) zelf een foto van de bewuste Renault-versie plaatst. Mijn advies is die foto - en dan met name rond het gedeelte van het Renault-logo, en de vorm van de motorkap daaromheen - eens even goed te vergelijken met deze..:

    Jij vindt dat de Renault Logan-II er beter uitziet dan de Dacia Logan-II. Dat ben ik tot zover met je eens. Waar we in verschillen is dat dat er bij mij aan ligt dat ik goed naar vormgeving kijk en daarna mijn keuze maak (die verder overigens persoonlijk is en puur met smaak te maken heeft; bij de Logan-I vond ik bijvoorbeeld de verschillen tussen de beide versies stylistisch minder sterk aanwezig), en dat jij niet verder kijkt dan je neus snobistisch is..? :D

    Wat die 1.2 16v betreft zou ik me overigens (en dan on-topic) niet teveel zorgen maken, als 2e auto voor 6000 regionale kilometers per jaar. Waarbij ik wel moet aantekenen dat ik nooit echt een fan van hoogtoerige kleine 16-kleppertjes ben geweest, en bij de vorige generatie Logan en Sandero de 1.4 MPI toch echt fijner vond. Die MPI's (1.4 noch 1.6) zijn echter nauwelijks meer te krijgen, en die 3-cilinder TCe is een alom bejubeld krachtbronnetje, met een relatief vergelijkbare ‘output’ als de oude 1.6 MPI, en als voordeel dat de TCe bij deellast minder zal verbruiken dan die oudere 1.6 MPI. Trap je hem echter op z'n staart (waar ‘ie wel toe uit schijnt te nodigen..!) dan zal dat echter niet veel schelen. Ik zou i.i.g. ’s gaan rijden in zowel een TCe als een 1.2 16v en dan je ‘mind opmaken’. :)

    Kun je gelijk je dealer ook vertellen dat ‘ie eens beter naar neusjes moet kijken voordat ’ie 'n probleemloze logo-switch belooft… 8-)

  • bvh079

    Als je de keuze hebt tussen beiden, dan zeg ik uit ervaring kies voor de 0.9 TCE. Ik heb het vergeleken tussen twee Clio's. Verschillende auto's maar dezelfde motoren. Die 0.9 TCE is echt bizar. Voor de verwachting die zo'n dusdanig kleine motor schept is het een geweldige motor. En je rijdt er gauw te snel in. Dat zeg ik helaas (CJIB) ook uit ervaring…

  • BalatonHome

    je hebt inderdaad gelijk. ik denk dat er meer voor nodig is dan alleen het logotje . Jammer.

    Snobistisch ? Ik denk niet dat rijden in een Renault snobistisch is. Ook lijkt het me leuk om in iets bijzonders rond te rijden. Want niemand hier heeft natuurlijk een “Renault” Logan.

    En wat die logos betreft. Het logo van Renault vind ik mooi. Heb je het logo van Dacia al eens goed bekeken. Dat is een bierflessen-opener…. :)-D

    Maar al met al zal ik toch voor een Logan Sedan gaan hoor. Zelfs als er Dacia op staat….;)

    Bedankt ook voor de heldere uitleg over de motoren. Ik vond de oude Clio 1.4 8V een fijne motor . Die had mijn vrouw ooit gekocht. Maar die had toch meer koppel dan de 1.2 16V, ookal waren ze beide 75pk. Daarom mijn vraag. Maar goed, ik denk dat je ook met de 1,2 16V wel naar de Tesco kan rijden.

  • BalatonHome

    ja, hier is ook de keuze tussen de 1,2 16V en de 900 cc driecilinder, maar die is toch wel duidelijk duurder in aanschaf.

    Dit zijn de prijzen hier:

    http://www.dacia-local.hu/pdf/arlista/arlista_logan.pdf?brand=Dacia&finoffer=false

    De instapversie Acces kost 1.990.000 forint, dat is 6600 euro.

    De versie met 900cc turbomotor kost 2.720.000 forint en dat is 9100 euro. Die heeft dan natuurlijk ook meer luxe.

    Je moet de prijs in forint door 300 delen , dan heb je de europrijs.

  • Reginald P.

    Ha.

    Het rijden in Renaults is zeker niet snobistisch..! :) Ik heb sinds 2008 dezelfde Dacia Logan MCV 1.4 MPI - met het mooie oude logo..! - en zelf heb ik er nooit één bezeten maar voordat mijn moeder overstapte op een Sandero 1.4 MPI reed ik ook jaren met plezier regelmatig in haar Twingo's, Kangoos en Clio's. Sterker nog, ik adviseerde haar meestal in de aanschaf ervan.

    De single- en (later) multipoint-injectie Energy 1.4 8v uit (o.a.) de Clio-I en Clio-II is overigens niet helemaal dezelfde motor als de multi-point-injectie (MPI) K-serie 1.4 8v uit (o.a.) de Sandero-I en Logan-I. De (in 1988, als 1.4, toen zelfs eerst nog met carburateur) in de R19 geïntroduceerde Energy-serie motoren evolueerde in ‘96 via de Mégane in de K-serie, waarbij de 1.4 niet langer een qua boring en slag op zichzelf staand, en aan beide kanten dus kleiner exemplaar was, maar voortaan een ’1.6 met verkorte slag' (en dus met een grotere boring dan de oude Energy 1.4), wat de zuigersnelheden omlaag haalde en de ademhaling (grotere kleppen) verbeterde. Een fijne motor. Nóg fijner dan de Energy 1.4, waar jij het over hebt.

    Op zich is de verhoudingsgewijs langeslag 1.2 16v uit (o.a.) de Sandero-II en Logan-II ook een prima motortje, maar door de combinatie van een 16-kleppen-kopje (hoge toeren; veel vermogen uit weinig inhoud maar verhoudingsgewijs laag blijvend koppel) en een wat ‘geknepen’ (stringente Europese emissie-eisen) injectie-systeem heeft ‘ie een wat wat meer tweeledig ’aan-uit/alles of niets'-karakter gekregen, en het mooie, extreem soepele van de 8-kleppen-versie, waarmee ‘ie in 1996 in de Kangoo werd geïntroduceerd, wat verloren. In de ’98 1.2 8v Kangoo van mijn moeder bv. was het een zonnetje van een motor, waarin haakse bochtjes in z'n 3 met koude motor nog konden. Toch is het nog steeds een fijn motortje, mits je je de beperkingen ervan realiseert.

    Raar echter dat Dacia je in veel landen echter ook meteen ‘veroordeelt’ tot deze motorkeuze, wil je niet met een qua uitrusting meer afgeladen Dacia bij de dealer wegrijden, zoals blijkbaar ook in Hongarije het geval is. Gelukkig zijn Dacia's hoe dan ook goede auto's, en blijft het gelukkig bij een goede, en een nog betere keuze..! (:D

    Veel geluk

  • BalatonHome

    OK. merci.

    en dat terwijl Dacia zo'n mooi logo had ooit !