Ha.
Het rijden in Renaults is zeker niet snobistisch..! Ik heb sinds 2008 dezelfde Dacia Logan MCV 1.4 MPI - met het mooie oude logo..! - en zelf heb ik er nooit één bezeten maar voordat mijn moeder overstapte op een Sandero 1.4 MPI reed ik ook jaren met plezier regelmatig in haar Twingo's, Kangoos en Clio's. Sterker nog, ik adviseerde haar meestal in de aanschaf ervan.
De single- en (later) multipoint-injectie Energy 1.4 8v uit (o.a.) de Clio-I en Clio-II is overigens niet helemaal dezelfde motor als de multi-point-injectie (MPI) K-serie 1.4 8v uit (o.a.) de Sandero-I en Logan-I. De (in 1988, als 1.4, toen zelfs eerst nog met carburateur) in de R19 geïntroduceerde Energy-serie motoren evolueerde in ‘96 via de Mégane in de K-serie, waarbij de 1.4 niet langer een qua boring en slag op zichzelf staand, en aan beide kanten dus kleiner exemplaar was, maar voortaan een ’1.6 met verkorte slag' (en dus met een grotere boring dan de oude Energy 1.4), wat de zuigersnelheden omlaag haalde en de ademhaling (grotere kleppen) verbeterde. Een fijne motor. Nóg fijner dan de Energy 1.4, waar jij het over hebt.
Op zich is de verhoudingsgewijs langeslag 1.2 16v uit (o.a.) de Sandero-II en Logan-II ook een prima motortje, maar door de combinatie van een 16-kleppen-kopje (hoge toeren; veel vermogen uit weinig inhoud maar verhoudingsgewijs laag blijvend koppel) en een wat ‘geknepen’ (stringente Europese emissie-eisen) injectie-systeem heeft ‘ie een wat wat meer tweeledig ’aan-uit/alles of niets'-karakter gekregen, en het mooie, extreem soepele van de 8-kleppen-versie, waarmee ‘ie in 1996 in de Kangoo werd geïntroduceerd, wat verloren. In de ’98 1.2 8v Kangoo van mijn moeder bv. was het een zonnetje van een motor, waarin haakse bochtjes in z'n 3 met koude motor nog konden. Toch is het nog steeds een fijn motortje, mits je je de beperkingen ervan realiseert.
Raar echter dat Dacia je in veel landen echter ook meteen ‘veroordeelt’ tot deze motorkeuze, wil je niet met een qua uitrusting meer afgeladen Dacia bij de dealer wegrijden, zoals blijkbaar ook in Hongarije het geval is. Gelukkig zijn Dacia's hoe dan ook goede auto's, en blijft het gelukkig bij een goede, en een nog betere keuze..! (
Veel geluk