Schokkende koppeling

  • Avaka

    Het is ook niet echt een schokkende koppeling of vochtige koppelingsplaten. Speelt allemaal wel een rol hoor. Ook niet dat er iets ‘stuk’ is. Het heeft mede te maken met de overbrenging van de krachten naar de voorwielen. Schakelen van de 1 naar de 2 in de winter gaat standaard ook wat lastig. Dat is allemaal volkomen normaal. Dat geldt voor alle auto's. Zoals Mabo zo mooi omschrijft, ook ik moet ‘s ochtends even wakker worden. Die schokkende koppeling kan je grotendeels voorkomen door ’het voetenwerk' (dus hoe je op dat moment de pedalen beroert) een beetje te variëren. Mijn zakelijke auto heeft exact dezelfde ‘problemen’. Het schokkerige gevoel komt bij mij altijd over alsof de voorwielen een beetje van links naar rechts wiebelen. Je voelt het ook in je stuur. Na 1 minuut is dat allemaal weer voorbij. Geen zorgen maken. Het is geen ‘bug’ maar een ‘feature’. :)

  • frans5

    0ondanks alle kundige suggesties was het schokkerig wegrijden met een koude motor bij mijn Duster en na diversen keren vervangen van allerlei mogelijke electronica toch wel degelijk het electronisch pedaal die dit veroorzaakte, geen vochtige koppelingsplaten o.i.d. wel was het typisch dat het schokken over was zodra de motor op bedrijfstemperatuur was zodat men dat zou denken. Na vervangen van het “Pedaal ” door de Dealer was het euvel over.

    Deze storing was nl niet uit te lezen door de dealer, wel heeft hij een heel wat dingen vervangen tot het “Pedaal ”over bleef, zal ook wel de duurste geweest zijn.

    Nogmaals, de eerste 4 maanden ( februari tot juni) na aankoop geen enkel probleem, toen een paar keer het motormanegment lampje dat ging branden, gelijk uit laten lezen, gereset maar zonder resultaat, het schokken was zo erg dat idd de uitlaat tegen de bodem sloeg waardoor de ophangsteun scheurde van de uitlaat, alles is door mijn Dealer netjes vervangen, uiteraard onder garantie en zonder problemen.

  • Avaka

    Dan denk ik toch dat er bij u iets anders aan de hand was dan ‘vochtige koppelings platen’ en het fenomeen van het schudden van de wagen of het trillen van de koppeling bij een koude start.

  • Mabo1954

    frans5 Schreef:

    ——————————————————-

    > het schokken was zo erg dat idd de uitlaat tegen

    > de bodem sloeg waardoor de ophangsteun scheurde

    > van de uitlaat,

    Frans,

    Bij jou was er werkelijk iets goed fout en moest er inderdaad vastgesteld worden waar dit vandaan kwam.Hopelijk is nu alles in orde en heb je geen last meer van dit euvel. Goed dat je hebt laten weten dat dit ook voor kan komen!

    Deze post ging echter over het plakken of kleven van de koppeling. Dit doet zich alleen maar voor - een lichte trilling door de aandrijflijn- bij het wegrijden bij koude motor. Meestal is het na tweemaal geschakeld te hebben al niet meer waar te nemen. Dit is niet merk specifiek. Je kan dit bij elk merk tegenkomen. Een vriend van mij had het met een BMW (nieuwe) 5 serie, en nog in veel sterkere mate! Daar duurde het wel een minuut of vijf. De motor moest daarbij al een beetje warmte af gaan geven eer het zich niet meer voordeed. Ook bij hem werd de koppeling vervangen, maar met de nieuwe koppeling was er bij het wegrijden met koude motor nog steeds een lichte trilling waar te nemen.

    Zolang het slechts gaat om een lichte trilling, en dat alleen bij koude motor, wat na een paar keer te hebben geschakeld verdwenen is, dan is dat het plakken of kleven dat de trilling veroorzaakt. Dus niet iets om je ernstig zorgen over te maken. Gaat de auto dusdanig schudden zoals Frans beschreef, wordt het tijd om rechtstreeks naar de dealer te rijden en geen genoegen nemen met: “Dat is een produkt eigenschap”.

  • Avaka

    Precies wat ik wilde zeggen. Alleen wat mooier omschreven. (tu)

  • Cor

    Bij mijn Duster kwam het genoemde probleem in ernstige mate voor. Ook alleen na de koude start. Het vliegwiel bleek de boosdoener. Mensen zijn die zeggen dat dit probleem bij Dacia wel meer voorkomt, hebben in zekere zin dus gelijk, hoewel de woordspeling ‘probleem met vliegviel’ een passender term lijkt.

  • simon

    Ik hed mijn dacia  sandero nu 9 maanden  heb 13.000 km gereden.

    en heb nu ook last van een schokende koppeling voor al als de auto koud  is.

     als de motor warm is  is het schokken weg .

    en heb ik er de rest van de dag geen l ast meer van..

    ik ga daar met de garage over in gesprek om de  de koppelings plaat te vervangen ..

  • simon

    simon

    Ik hed mijn dacia  sandero nu 9 maanden  heb 13.000 km gereden.

    en heb nu ook last van een schokende koppeling voor al als de auto koud  is.

     als de motor warm is  is het schokken weg .

    en heb ik er de rest van de dag geen last  meer van..

    ik ga daar met de garage over in gesprek om de  de koppelings plaat te vervangen ..