http://www.autoweek.nl/video/4157/klokje-rond-dacia-logan-mcv
Gewoon een betrouwbare auto zoals weer eens blijkt.
Toch wel frappant dat dat bobine verhaal blijft terug komen. Renault heeft voor deze motor 1.6 16v (ver voor de MCV deze motor had), ooit een serie slechte bobine pennen gehad. De wegenwacht had ze standaard in de auto. Maar die tijd is allang voorbij. Verder grappig dat de keurmeester eigenlijk ‘verbaasd’ is dat de MCV zo goed uit deze klokjerond (eigenlijk 2x klokje rond) komt. Meer dan 2 ton op LPG zonder noemenswaardige problemen. Stuurt nog steeds goed, veert nog steeds goed, geen roest. Beetje lekkage van koelvloeistof op de T-koppeling…… en als je bij de uitlaat het roet even weg schuurt las je hem zo weer dicht, desnoods en beetje gungum of kit.
ERGO: Ik kan nog wel wat jaartjes verder.
Beste Avaka,
De penbobines gaan bij Renault (en andere merken oa VAG,) nog steeds stuk. Daarom hebben we ze nog steeds bij ons in de wegenwacht auto. Bij Dacia gaan ze niet of nauwelijks stuk (zelf nog niet meegemaakt). De motoren met een afdekkap hebben het meeste last van kapotte bobines, waarschijnlijk toch iets met tempratuur….
Zelf voor een dacia gekozen omdat deze zeker wel betrouwbaar is. Ben nog steeds blij met mijn Duster!
groeten Richard
Aha, dus omdat Dacia geen ‘Tupperware’ (zo noemen jullie dat toch?) om zijn motoren bouwt hebben wij geen/minder last van defect rakende penbobines? Grappig. Dat wist ik niet.
Misschien iets met temperatuur zeg je. Zou het niet condensvorming kunnen zijn (onder die Tupperware) wat in de bobine houders druppelt?
Avaka, Vocht of condens valt denk ik wel mee. Ik denk dat de spoel of het printplaatje te warm wordt en stuk gaat. Bij VAG trek je wel eens de hele spoel uit elkaar als je hem van de motor loshaald. Sommige monteurs zeggen dat als de bougie's er te lang inzitten ze ook sneller stuk gaan. Maar ook bij autos die volgens het onderhoudschema worden bij gehouden gaan bobines stuk. Ra ra…
Verder niet over inzitten gewoon lekker rijden!
Groeten Richard
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?