Fabrieks voorschrift gasinbouw installatie

• jdisloo

Een uitdaging,

Wie weet waar het staat, dat er alleen een gasinstallatie ingebouwd mag worden van Eurogas?

Als je een ander merk inbouwt dat dan je garantie of coulance regeling vervalt?

• Avaka

Nou, volgens mij zit het zo dat INDIEN er aantoonbare schade aan je motor is ontstaan door het gebruik van een ander merk of soort LPG installatie dan een Eurogas installatie, Dacia / Renault zich het recht voorbehoudt eventuele claims af te wijzen. In de praktijk is dit bij mijn weten nog nooit gebeurd / voorgekomen dat een ‘ander merk’ aantoonbare schade heeft veroorzaakt.

Overigens is er niks mis met een Eurogas installatie. Rijdt er al 6 jaar en 110k probleemloos mee. In het begin ietsje lekkage op het T-stuk maar dat is door betere slangklemmen verholpen.

• jdisloo

Ik zal duidelijk maken waarom ik dit vraag.

Mijn Dacia Duster 1.6 16v heb ik gekocht bij een erkende Renault dealer, dit was een demo auto.

Ik wilde graag een LPG-3 installatie in deze auto omdat ik gemiddeld 30.000 km per jaar rijd. Volgens de verkoper was dit geen enkel probleem en hij ging er voor zorgen dat de auto wordt afgeleverd met een LPG-3 installatie. Hij had een goed inbouwbedrijf waar ze al jaren zaken mee doet.

Heb nog nadrukkelijk gevraagd of dit invloed kon hebben op mijn garantie. (heb namelijk 5 jaar garantie of 100.000 km.) dit was geen enkel probleem zei hij.

Nu 4 jaar verder en 112.000 km op de teller heb ik dus een probleem, motor slaat af voor een verkeerslicht en motor loopt onregelmatig.

Ik naar een Renault garage waar ik mijn auto in onderhoud heb al die jaren. ( is een andere garage waar ik hem gekocht hebt) en daar werd geconstateerd dat er op een cilinder weinig of geen compressie was.

Bij nader onderzoek is gebleken dat er een stukje van mijn zuiger was afgebroken en dat een andere cilinder ook beschadigd was.

Mijn huidige Renault garage heeft contact opgenomen met Renault Nederland i.v.m. met een coulance regeling omdat er een nieuwe motor in moet.

in eerste instantie kwam ik in aanmerking voor een coulance regeling en kreeg 50% korting op een nieuwe motor.

Was een mooie regeling omdat ik geen garantie meer heb. (zit over de 100.000 km.) dus ik ga daar mee akkoord.

Maar helaas, die zelfde middag is er een expert van Renault Nederland geweest en heeft geconstateerd dat er een ander merk gasinstallatie was ingebouwd.

Weg coulance regeling.

Tja dan sta je dan met een enorme kosten post.

Nu ben ik de klos omdat een erkende Renault dealer een gas installatie heeft laten inbouwen die niet erkend is door Renault Nederland.

Maar het vreemde is dat bij elke dealer bekend is dat er alleen een Eurogas installatie ingebouwd mag worden en dat er toch erkende Renault dealer er een ander merk in laat bouwen zonder mij daar van op de hoogte te stellen dat het voor mijn eigen risico is.

Ik kan dit ook nergens vinden op fabriek voorschriften, garantie bepalingen of dergelijke dat alleen Eurogas installatie mag worden ingebouwd.

vandaar mijn vraag dus.

met vriendelijke groet,

Een teleurgestelde Daciast

Ps. Avaka is dus nu wel gebeurd.

• Avaka

Okee, je verhaal is duidelijk. Heel vervelend allemaal.

Maar dan is het alsnog aan Dacia / Renault om aan te tonen dat dit door ‘het andere merk gasinstallatie’ gekomen is. En bijvoorbeeld niet door een over het hoofd gezien fabricage foutje aan de cilinder zelf. Het is te makkelijk om te zeggen ‘oh, geen Eurogas dus geen coulance’. Wat je zaak mijns inziens ook sterker maakt is dat je dealer juist degene is die een ‘verkeerde’ LPG installatie heeft ingebouwd. Als Renaut voet bij stuk houdt zou je dealer eigenlijk die coulance op zich moeten nemen. Maar ja, die heeft daar ook geen zin in natuurlijk.

Het is een heel gedoe om je gelijk te krijgen maar ik zou eens informeren bij de Bovag en je rechtsbijstand.

Edit: Het gaat er dus om dat Renault moet aantonen dat het afgebroken zuiger stukje en schade aan een andere cilinder VEROORZAAKT is door het gebruik van een ander merk LPG installatie.