Bij de verkoop kregen wij te horen dat 5.4 liter op de 100 km te rooskleurig was
meer 1 op 18 moesten wij gemakkelijk kunnen halen
Echter de werkelijkheid is 1 op 14
Ligt dit aan ons of is de werkelijkheid
Eduard
Wij hebben de Stepway nu 16 maanden en de boordcomputer geeft 5.7(17.5)aan,nu rij ik weinig snelweg kilometer en staat de cruisecontrol op 84 km,verder zijn wij erg tevreden over de Stepway.
Klein minpuntje is dat je moet betalen voor de updates voor de kaarten,waarbij dat vele andere merken dit in de garantietijd zit.
@Eduard
Die 5.4 lt per 100 km moet je snel vergeten(!). Zelfs grote Mercedessen en BMW's kunnen aan deze kunstmatige norm voldoen. Deze worden alleen gehaald in laboratoria en hebben niets met de werkelijkheid te maken. Niet één auto haalt deze norm in de praktijk, maar geloof nooit (meer) de sprookjes die de autoverkoper je voorschotelt. Lees maar eens een echte test in de Autovisie of Autoweek. Daarin staan de verbruikcijfers die tijdens de test worden gerealiseerd.
1:18 haalbaar? Ja, volgens de verkoper natuurlijk wel. Is in de praktijk ook mogelijk hoor! Ik zal je even uitleggen hoe dit te halen is.
1e. Gebruik je auto NOOIT voor afstanden korter dan 10 kilometer!
Reden? Een koude motor heeft veel meer wrijvingsweerstand.
2e. Gebruik de auto nooit binnen de bebouwde kom!
Reden? Elke keer remmen en optrekken vreet energie (lees brandstof)
3e Trek op als een slak en schakel tussen de 1500 en 2000 toeren alweer over naar de volgende versnelling.
Reden? Hoe verder je het gaspedaal moet intrappen hoe hoger het verbruik. De hoogst mogelijke versnelling tijdens het rijden drukt het toerental en dus het verbruik.
4e Ga niet de auto(snel)weg op.
Reden? De luchtweerstand neemt toe met het toenemen van der snelheid. Voorbeeld: Van 80 naar 120 km/u, verdubbeld de luchtweerstand. Moet je toch de snelweg op? Rij dan niet harder dan 90 km/u of - nog beter- ga achter een vrachtauto hangen.
1;18 is dus haalbaar! Rij je dan nog voor je plezier? Nee natuurlijk niet! Het resultaat is dat je met je Stepway - of welke niet te grootte auto- in de praktijk 1 op 14 á 15 rijdt.
Hallo Eduard
Fabrieksgegevens zijn nooit echt haalbaar.
Onze eerste MCV was een 1.6 16 klepper, die zou volgens de folder 1 op 16 moeten halen.
In de praktijk was dit echter na ± 55000 km 1 op 13, en dit vond ik niet gek want wij zijn niet echt het nieuwe rijden type.
Na de MCV kwam er een Sandero 1.2 16 klepper, die haalde ongeveer 1 op 15 over ± 45000 Km., op zich ook niet slecht.
Momenteel rijden wij een nieuwe MCV 0.9 Tce en deze verbruikt na ± 8500 Km ongeveer 1 op 16 en daar hoeven wij niets bijzonders voor te doen.
Ik denk dat in de zomer minder verbruikt word als in de winter dus de 1 op 20 uit de folder zullen we nooit halen.
Op de verbruiksmonitor van Autoweek staan veel Dacia's en kan je een aardig beeld krijgen wat een auto in de praktijk ongeveer verbruikt.
Groetjes
Jan
Wij zijn net terug van vakantie, dikke 3000 km gereden met onze Stepway uit 2010. Verbruik op snelweg 1000 km met 130-140 km gereden: 1:10, idem met 100-110 km 1:12 en 1000 km binnenwegen in Tsjechië gem. 60-80 km: 1: 14,5. Niet echt zuinig, maar ik zit er niet mee. Verder is het gewoon een uitstekende auto met weinig problemen en storingen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?