Buitentemperatuurmeter

  • middelsluis

    Er staat me iets bij over een draadje over een buitentemperatuurmeter in een Dacia Logan. Kan het alleen niet vinden. Nu is dat overigens niet de vraag.

    Gaarne een advies.

    Waar kan ik, bij een Sandero, het beste de (draadloze) zender verstoppen? Iemand, nuttige, suggesties?

    bvd

  • Toine

    Het draadje dat je bedoelde is vermoedelijk de volgende:

    http://dacia.startpagina.nl/prikbord/7310563/locatie-sensor-buitenthermometer#msg-7310563

    s6

  • Avaka

    In de praktijk blijkt dat een draadloze zender te veel massa heeft. Het ding houdt dus heel lang zijn eigen temperatuur vast. Bijvoorbeeld: als de auto in de zon heeft gestaan duurt het heel lang voor de juiste temperatuur aangegeven wordt. Domweg omdat de massa tijd nodig heeft om op de juiste temp te komen. Uiteindelijk heb ik zelf een bedraad exemplaar gemonteerd. Een type met zo'n piepklein opnemertje aan het eind. Deze reageert wel snel. Heb de draad achter het hemeltje en via de deurrubbers naar buiten geleid. Het opnemertje zit met een stukje dubbelzijdige tape op de middelste deurstijl geplakt. Idealiter zou de opnemer eigenlijk rechtstreeks in de rijwind moeten zitten. Maar ja da's geen gezicht. De buiten thermometer wijkt dus wel iets af van de werkelijk heersende temperatuur.

  • toine60

    Avaka,

    Ik vraag me af of jou redenering met de afwijking wel klopt. Rijwind is meestal koeler dan de normale stilstaande temperatuur op een plek in de schaduw. Ik ben nu best wel getriggerd en vroeg het me al wel eens eerder af waar de meeste wagen hun sensor verstopten. Ik ga nog wat verder graven en laat wel wat weten.

  • Avaka

    Een opnemer méét de werkelijke temperatuur. Geen gevoels temperatuur. Het is geen mens. :)

    Daarom heeft oa Renault de voeler vaak onderaan de rechter spiegel zitten, een klein beetje uitstekend, dus in de rijwind.

  • HenkM

    En in bv een 1998 Laguna werkte deze sensor perfect :-) .

  • toine60

    Avaka,

    ik ben het met je eens dat een sensor geen mens is, gelukkig maar. Afhankelijk van de afbuiging zorgt rijwind voor een lagere temperatuur, zet bv maar een ventilator op een temperatuurmeter gericht. De temperatuur zal naar beneden afwijken. In de winter is dit veel ergen en noemen we het windchill. Bij winterse windchill gaat het niet alleen over een (ge)voelstemperatuur, maar ook de uitwerking van de veel lager uitvallende temperatuur op mens en materiaal. In de zomer heb je een soortgelijk iets, alleen is het dan minder merkbaar omdat de lucht al warm is. Als voorbeeld wil ik ook nog wel iets van “vroeger” en wat je in de armere streken van het oostblok nog tegenkomt noemen blik- en flessenhouders aan de spiegel van vrachtwagens. Dit was toendertijd de manier om je drinken koel te houden.

    Op spiegels (en meerdere delen van auto's) heb je plaatsen waar een soort van luchtledige of vacuum is. Hier heeft de (rij)wind geen invloed.

  • middelsluis

    Avaka, even offtopic. Wel heel netjes gedaan.

  • toine60

    Ten behoeve van het qachteraf aansluiten van climat control wordt gebruik gemaakt van een buitentemperatuurzender. Het volgende heb ik hierover gevonden:

    De buitentemperatuur sensor zit bij de oudere types(golf en passat) in het rechter rooster in de voorbumper. Op de meest rechtse foto is dit goed te zien hoe ik hem ingebouwd heb. Nieuwere types hebben de sensor onder de paravan (plastic afdekking) ter hoogte van de ruitenwissermotor zitten. Een golf 3/Passat oud type met boordcomputer heeft standaard zo’n buiten temperatuur sensor. Maar wanneer de bestaande draad eraf wordt genomen en wordt vervangen door de draad vanaf de climatronic, zal de buitentemperatuurstand in de boordcomputer vervallen. Dit is op zich geen probleem omdat nu de buitentemperatuur constant in het climatronic display wordt weergegeven.

    Avaka, je hebt het inderdaad mooi weggewerkt en geplaatst met duidelijke foto's.

  • Avaka

    Dank voor de complimenten! B)

    Het is overigens een temperatuur-metertje bij de Praxis vandaan. Was niet echt goedkoop, 18 Euro dacht ik. Geeft binnen temperatuur, buiten temperatuur, min en max gemeten waarde en er zit een vorst alarm op (uitschakelbaar). Helaas is het display niet verlicht.