Interval op ruitenwisser achter.

  • Jubbels

    Tja, dan eerst ff de voeding van de print halen en dan pas de voeding uitschakelen:P

  • wout nicolasen

    Bij de plaatsing van een potentiometer,al of niet gecombineerd, moet in iedergeval een liniair type zijn,nooit een volume regelaar, want deze is logaritmisch en daardoor zeer moeilijk in te stellen.

    succes en groeten uit Beieren Duitsland.

  • koekoek

    Goedemorgen Opa Rene

    Wat een mooi en duidelijke omschrijving heeft u gemaakt betreft de vertraging op de binnen verlichting ,mijn vraag is heeft u ook zo.n mooi voorbeeld over de interval van de achterruitwisser , deze accessoire mis ik regelmatig omdat de achterruit veel regen en dakwater vangt.

    Bijvoorbaat dank

    Groet Dirk

  • Jubbels

    Dat heb ik enige tijd geleden al gemaakt.

    zie hier: http://dacia.startpagina.nl/prikbord/10245533/interval-op-ruitenwisser-achter#msg-10245533

  • DerRudy

    Weet iemand waar het relais zit van de achter-ruitenwisser, waarom vraag ik dit:

    Van de week de garage opgeruimd en kwam daar een interval relais tegen, voor de kenners relais nummer 99.

    Misschien heeft onze Daas dezelfde constructie toegepast als VW (onze Daas is tenslotte ook een Volkswagen).

    Ik heb nl mijn oor te luisteren gelegd maar ik hoor geen relais ‘klikken’.

    mgr

    Ruud

  • Opa rené

    @ koekkoek

    Ik heb een unit gemaakt met diverse schakelingen erin.

    één ervan is een interval met VASTE interval tijd van ongeveer 20-30 sec.

    Wilt u een variabele interval, kunt u het schema van Conrad gebruiken.

    Dit is de schakeling die door Jubbels is gebruikt.

    Als het wat beter weer gaat worden ga ik de unit inbouwen in de Sander basis.

    Verder ben ik nog bezig met een wens van u, dagrijlicht voor in de koplamp.

    Per lamp hoeft er maar één draad te worden aangesloten, ook is er GEEN relay nodig.

    Hierover kom ik later nog terug.

    René

  • Jubbels

    Volgens mij gebruikt Dacia geen relais.

    De ruitenwissermotor wordt rechtstreeks gevoed vanuit de rw-schakelaar.

  • koekoek

    Hallo tech(tu)neut Rene bedankt voor de info .

    groet Dirk

  • Jubbels

    Vandaag lekker weertje in Limburg dus ik dacht, laat ik de intervalschakeling inbouwen.

    Met dank aan de site van René heb ik ter hoogte van de motorkapontgrendeling het tapijt teruggeslagen en zag meteen de kabelboom zitten. Over een lengte van 10 cm de textielbescherming van de kabelboom gehaald. Het moest een witte kabel zijn, echter er was één dikke witte kabel (is voor achterruitverwarming) en twee middel witte kabels.

    Met de universeelmeter en een prikpen gezocht welke kabel ik moest hebben. Zoals altijd eerst de verkeerde.

    De juiste kabel doorgeknipt. De kant die naar de ruitenwisserschakelaar gaat aan de plus van de intervalschakeling en het middencontact van het relais vastgemaakt. De andere kant van de witte draad (die naar de wissermotor gaat) aan het maak-contact van het relais vastgezet.

    Aan een draad heb ik een ringetje gesoldeerd, dit ringetje onder de schroef die de zekeringhouder op z'n plaats houdt.

    Dit heb ik als massa voor de intervalschakeling gebruikt. Even met de 2 potmeters afregelen en het werkt prima.

    De maaktijd van het relais heb ik op 1 seconde gezet en de pauze op 20 seconden. Hierdoor elke 20 seconden een zwiep.

    De intervalschakeling had ik in een plastic doosje ingebouwd en dit doosje past precies achter het deksel van de zekeringhouder, het zakt zover weg dat de zekeringen gewoon bereikbaar zijn.

    Wat nog op het programma staat: gecombineerde wis-was installatie en trekhaak er onder zetten. Trekhaak is al binnen.

    Met het monteren van de trekhaak breng ik ook park distance control aan.

  • Avaka

    Hier een lang gekoesterde wens ten uitvoer gebracht: eindelijk heb ik een interval op de achterwisser.

    Het is dezelfde schakeling als hierboven al eerder genoemd. Werkt inderdaad goed als je de afstelling klaar hebt. Die afstelling is erg gevoelig. Met name de inschakel duur van het relais is amper af te stellen. Uiteindelijk heb ik dat opgelost door C1 een grotere waarde te geven. In de rommel doos vond ik nog een C'tje met een waarde van 470microF (waar zit het mu teken op een toetsenbord?). Met potmeter P1 op stand nul geeft dat exact een inschakel puls van 1 seconde. Precies goed dus. De duur van de pauze heb ik op 30 seconden ingesteld.

    Het schakelingetje heb ik op een stukje hout geschroefd (sigaren doosje) en daarna in getaped met zwarte plakband. Om het relais heen heb ik wat geluids demping aangebracht. Het relais klikt nogal hard namelijk. Het geheel heb ik gemonteerd achterop het stuk geluids demping dat boven de pedalen zit. Het asje van de pauze instelling steekt door het materiaal heen zodat je dit makkelijk kan bereiken om eventueel een andere pauze lengte te kiezen. De foto's maken het wel duidelijk denk ik.

    Het printje zit vast geschroefd dwars door de isolatie heen en in het hout van het sigarendoos dekseltje. Als massa heb ik hetzelfde schroefje gebruikt als Jubbels heeft gedaan. Namelijk het schroefje dat onderaan het zekeringen houdertje zit. De witte draad heb ik opgelast op dezelfde plek in de kabelboom als eerder beschreven is. Er blijken een 6-tal witte draden te lopen. Een hele dikke, een aantal erg dunne en 2 middenmaatjes. Het iets dunnere witte middenmaatje blijkt de juiste draad te zijn. Ook hier uiteraard eerst de verkeerde gekozen………. :)

    NB: Overigens kleeft er ook een ‘nadeel’ aan deze interval regeling: Als je achter wilt wiswassen maakt de wisser uiteraard ook maar 1 slag per 30 seconden. Nu is dat vrij makkelijk te verhelpen door gewoon de wisser een paar keer achterelkaar aan en uit de zetten (nadat je voldoende water hebt opgebracht). Elk nadeel heb zijn voordeel zullen we maar zeggen………