Distributieriem vervangen ??

  • oscar54

    Distributieriem van een Logan MCV 1,6 16v moet volgens instructieboek vervangen worden na 100.000km of 5 jaar,

    wat het eerste komt.

    Als je hem niet vervangt kan hij breken met als gevolg dat het motorblok waarschijnlijk goed voor de schroothoop is.

    Normaal gesproken kan hij nog wel iets langer mee dan 5 jaar of 100.000km, maar zekerheid voor alles.

    Als je hem laat vervangen, laat dan ook meteen de waterpomp vervangen, want als de waterpomp stuk gaat, moet door de demontage ook de getande riem weer vervangen worden. Meestal gaat de waterpomp zo'n 6 a 7 jaar mee.

    Groeten, Oscar.

  • Paul035

    Bij mijn Dacia Logan MCV Lauréate 1.6 16v uit januari 2008 zijn zojuist de distributieriem en waterpomp vervangen, naar aanleiding van een controlebeurt bij kilometerstand 75.356 en een leeftijd van 5 jaar.

    Voor het vervangen werd in rekening gebracht: 209,30

    AW test voertuig: 45,50

    AW. waterpomp vervangen: 85,50

    Distributie set: 128,71

    Waterpomp: 99,02

    Dop: 4,66

    Dop: 8,76

    Accessoire riem set: 77,00

    Poelie: 139,67

    Verder is er nog 15 Euro aan klein materiaal in rekening gebracht bij deze beurt, waarbij ook wat andere reparaties zijn uitgevoerd. Met de 21% BTW erbij van tegenwoordig kwam ik voor het verhaal distributieriem + waterpomp uit op ongeveer €980,-. Dit was bij Garage Stam in Hilversum.

    In totaal was ik voor de 75.000 km beurt bijna €1600,- kwijt, hierbij zat ook het repareren van de uitlaatophanging (als ik het zo lees een vaker voorkomend euvel bij MCV's), het vervangen van de middendemper, het vervangen van een portierschakelaar (waarschuwingslampje deur open ging telkens zo maar voluit aan), 2 nieuwe banden en een nieuw lampje voor mijn derde remlicht.

    Kortom; die distributieriem is een heel dure grap.

  • Riche 55

    Hallo

    Ik begrijp helemaal niets van die intevallen , neem nu die 4 jaar zowiezo interval , nog afgezien van

    de 90000 km termijn voor de MPI 1.6 dit lijk mij nog te begrijpen , maar de gebruiksduur termijn van 4jaar

    ik zou wel eens willen weten waar dat op gebaseerd is ?? , riemen zijn tegenwoordig erg sterk

    Mijn DACIA 1.6 Mpi NU 7 jaar oud 72.000 km ,eerste riem nog , geen rare geluiden ook nog !!!

    Groet Riche55

  • HenkM

    Die tijdsinterval is toch logischer als je denkt. Het materiaal degradeert niet alleen door het gebruik maar ook door tijd. Zo zal bv een autoband ondanks genoeg profiel scheurtjes gaan vertonen na verloop van tijd.

    Een riem waarschuwt niet voordat deze kapot gaat, hij knapt gewoon op enig moment met een hoop motorschade tot gevolg.

    De aandrukrollen of waterpomp kunnen wel voor bijgeluiden gaan zorgen (niet desastreus) maar normaliter gaan deze langer mee als de riem.

    7 jaar met een riem is een risico maar ieder zijn feestje. Het risico op een schade 10 maal groter als de prijs van een vervangen riem zou het mij niet waard zijn.

  • Barrabas

    (tu) En kan je meteen een nieuwe Dacia aanschaffen.

  • Paul035

    Je kunt ook telkens een nieuwe Dacia aanschaffen zodra de asbak vol is, dat scheelt weer een hoop gedoe (tu)

  • DerRudy

    Voor het vervangen van de distributieriem ben ik vorige week (niet naar de dealer) maar naar onderstaande link gegaan:

    Ben je voor een complete distributie (spanrollen/multiriem/distributieriem/waterpomp/koelvloeistof etc etc) klaar voor rond de € 495,- incl BTW en s.morgens brengen en na ca 3 uur zit je weer in je autootje.

    mgr

    Ruud

  • Barrabas

    Asbak van mijn Jaguar is duurder.

  • Barrabas

    (tu) Dat lijkt er al meer op.

  • Paul035

    Je kunt een Dacia ook zien als een goedkoop alternatief voor een Rolex, daarmee vergeleken is het een voordelig geprijsd klokje waar je nog een beetje mee kunt rijden ook :D