Biedt onderzijde Duster voldoende bescherming tegen roest?

  • uul

    Veel ,,spuitplezier,,DeWachter. En spuit je het beeld van Coen Moulijn niet onder want die staat er vlakbij. Succes met je mooie DUSTER en veel veilige KM.

    Uul.(tu)

  • Ben

    Vroeger heb ik professioneel auto’s getectyleerd; de uitrusting bezit ik nog steeds, maar gebruik ik niet meer.

    De laatste jaren heb ik 16 auto’s, waaronder 3 geheel nieuwe, tegen roesten behandeld.

    Mijn streven bij de nieuwe auto’s was dan steeds dat de antiroest-behandeling na aanbrengen vrijwel niet zichtbaar was.

    Vroeger gebruikte je op de onderzijde een grote hoeveelheid “underbody-coating”; een zwarte, dikke, enigszins elastische teerachtige coating. Daarmee spoot je dan de wielkasten en alle hoeken en gaten flink mee in. In veel minder dikke uitvoering verkrijgbaar in (zwarte) spuitbus onder de naam “Bodysafe”van Valvoline.

    Daarnaast werden alle holle ruimten ingespoten met ML. (ook in (witte) spuitbussen van Valvoline verkrijgbaar) Al is het meestal minder nodig dan vroeger; eigenlijk is dit nog hetzelfde gebleven.

    Het is echter niet meer noodzakelijk om op de onderzijde van moderne auto’s grote hoeveelheden zwarte plakkerige coating te spuiten. Het wordt ook op dit prikbord nog wel voorgesteld, maar als de elastische rubberachtige fabrieks-coating intact is, is het m.i. niet nodig daarover deze zwarte laag te spuiten. Vaak komt het dan nog steeds niet op de punten waar het nog wel nodig is; zoals puntlasnaden. Ook in de wielkasten is het veelal niet nodig.

    Ik ben de onderzijde zeer selectief, met gebruik van verschillende technieken, gaan aanpakken. Door de ervaring vanaf 1999 (kan ik niet anders zeggen dan dat het succesvol blijkt.

    Ik gebruik verschillende materialen:

    1. Bodysafe spuitbus van Valvoline (zeer beperkt)

    2. Bodysafe met zachtharig kwastje.

    3. ML spuitbus van Valvoline.

    4. ML met zachtharig kwastje.

    5. Tectyl Glashelder (rode) spuitbus van Valvoline. (gebruik ik het meeste)

    6. Elastische anti-steenslag coating spuitbus van Valvoline. (vergelijkbaar met de grijze fabriekscoating)

    6. Zwarte verf als extra deklaag.

    7. Hammerite. (doet het het beste op blank staal)

    De onderzijde van de auto bestaat globaal uit 6 verschillende materialen.

    1.Onbehandelde zeer zware –gietstalen- delen. (fusee’s, aandrijfassen, lagerblokken, remtrommels enz)

    Behandeling:

    Je kunt het gewoon laten roesten; er gebeurd niets mee. Het is vaak bij nieuw al roestig.

    Hier kun je ook heel goed Hammerite gebruiken. Ik zou hier geen spuitbus gebruiken; het is dan vrijwel ondoenlijk om te voorkomen dat er coating op remdelen en rubberhoezen enz. terecht komt.

    2. De grote plaatdelen, wielkasten en kokerbalken enz. in de fabriek behandeld met een grijsachtige elastische coating.

    Behandeling:

    Deze laag hoeft –in principe- niet extra voorzien te worden van een coating.

    Er zijn echter wel aandachtspunten; nl. waar plaatstaal op elkaar gepuntlast is, heeft deze coating de neiging open te gaan staan. (onder portieren bv.) Hier kun je ML in spuiten (na droging na een nog keer) daarna eventueel op deze punten Bodysafe of elastische coating spuiten.

    Hetzelfde geldt voor allerlei beugels en strippen die op de bodem gepuntlast zijn.

    Deze zijn aan de buitenzijde wel met elastische coating behandeld in de fabriek.

    Maar door dode hoeken en schaduw-effect zit er waar de strip op elkaar zit geen bescherming. Daar kun je prima ML in spuiten en eventueel zo’n punt afdekken met een dikke coating.

    Dit zijn echt de punten waar de moderne auto nog steeds problemen geeft; na een jaar of 8 kan hier gemakkelijke een gat ontstaan.

    3. Plaatstalen delen in de fabriek voorzien van een dun laagje zwarte lakverf. (Wieldraagarmen, veerpoten, schokdempers, veren, de beugel van het reservewiel, de plaat onder de motor). (Hierop ontstaan bij de montage al vaak kleine beschadigingen die soms al bij aflevering roesten ).

    (Bij Dacia vaak al –alleen- vanaf de onderkant behandeld met zwarte “ Bodysafe”-achtige coating)

    Behandeling:

    Ter keuze:

    Je kunt deze delen voorzien van een extra verflaag (met de kwast)

    Je kunt er ook –met beleid- ML op aanbrengen met de spuitbus.

    Of –ook met beleid- Tectyl glashelder met de spuitbus. Dit beschermt iets minder maar het blijft erg mooi.

    Je zou er Bodysafe op kunnen spuiten, goede bescherming, maar wel wat grof en vaak onhandig bij aanraken (reparatie of je wiel pakken). Het komt ook op delen waar je het liever niet op wilt hebben; snaren, rubber, remmen enz, Afplakken is lastig.

    Met het gebruik van een zachtharige gebogen kwast heb ik goede ervaring.

    Ook ML gebruik ik met kwast.

    4. Van een glanslaagje (verzinkt) voorziene aansluitingen en nippels van remleidingen enz.

    Behandeling:

    Hierop breng ik met spuitbus of kwastje een paar maal een laagje ML aan.

    Lekker tussen de naadjes en schroefdraad laten vloeien.

    5. Van kunststof-coating voorziene rem- en brandstofleidingen.

    Behandeling:

    Bij Dacia zijn deze leidingen aan de onderzijde grotendeels behandeld met een zwarte

    coating. Door schaduwwerking enz. zit er vaak geen coating op de bovenzijde en bij de klemmen enz. Juist daar waar zout en vuil zich ophoopt zit niets.

    Je kunt deze vooral dus op de plaatsen waar nog niets zit, behandelen met bodysafe of ML. Vooral bij klemmen en beugels is een spuitbus ML handig; lekker vol laten vloeien. Dit is best lastig; anders had men het in de fabriek wel gedaan.

    6. Aluminium delen.

    Behandeling:

    Op deze delen ontstaat een onschuldige witte oxidatie. Behandeling met Tectyl

    glashelder laat ze glimmen voor jaren.

    [u]Resumé:[/u]

    Nadat ik onze Sandero op deze wijze behandeld had, was dat niet zichtbaar. De onderzijde

    zag er zelfs mooier uit. Ik behandel dus alleen en zeer selectief alleen de kritieke plaatsen met

    verschillende technieken. Je bent er wel een paar dagen mee bezig. Ik heb het direct voor wij gingen rijden

    aangepakt.

    Nogmaals: mensen kijk uit met de spuitbus. De ontstane smeerboel is nog het minst erge!

    Ik ken gevallen van mensen die in hun poging de veerpoot en wielkast te beschermen, door de openingen in

    de kap van de distributie gespoten hadden en zo een nieuwe distributie moesten! Kapotte schijfremmen,

    niet meer werkende ABS; je hebt het zomaar voor elkaar.

    In ieder geval hoop ik dat jullie wat aan mijn verhaal hebben!

    Heel veel succes!

    Groetjes,

    Ben

  • Ben

    Even een aanvulling:

    2. De grote plaatdelen, wielkasten en kokerbalken enz. in de fabriek behandeld met een grijsachtige elastische coating.

    Behandeling:

    Deze laag hoeft –in principe- niet extra voorzien te worden van een coating.

    Er zijn echter wel aandachtspunten; nl. waar plaatstaal op elkaar gepuntlast is, heeft deze coating de neiging open te gaan staan. (de kokerbalk onder portieren bv.) Hier kun je ML in spuiten (na droging na een nog keer) daarna eventueel op deze punten Bodysafe of elastische coating spuiten.

    Ik bedoelde hier de kokerbalk aan de onderzijde!

    Groetjes,

    Ben

  • uul

    (tu)Ben. Bedankt.

  • DeWachter

    Wow Ben dat is nog ns uitgebreid geweldig man!!!..nog wat foto's erbij, hoesje eromheen en je kunt het uitbrengen als Daciaboekwerk :)

    Wat jij onder punt 4 & 5 beschrijft is dat het stukje wat je bij mij op foto nr 3 en 4 ziet? (nippels en remleidingen?)

    ML inspuiten bij de kokerbalk (onder portieren) moet je dan ergens een gaatje zien te vinden?

    https://lh3.googleusercontent.com/_80d4Xu7GXus/Tblx63xmgsI/AAAAAAAAACU/3okYyucWsdo/s800/P1010296.JPG

    Heb trouwens nog zo'n blik met Tectyl Bodysafe gevonden(kan beter schilderen dan spuiten :) ) in de kast van een jaar of 5-6 oud bijna vol is dat spul nog een beetje goed te gebruiken na zo'n tijd?

    Heb nog wat foto's genomen en het lijkt erop dat het portier aan de binnenzijde is behandeld:

    https://lh5.googleusercontent.com/_80d4Xu7GXus/TbmCHEtXygI/AAAAAAAAACc/PozCp5Q6E74/s800/P1010306.JPG

    En bij deze foto (is dat een kokerbalk?) zie je ook bij de gaatjes dat er bruine resten (ML) ? zitten..goed nieuws dus? (zwarte stuk aan de rechterkant is kunstof)

    https://lh6.googleusercontent.com/_80d4Xu7GXus/TbmCHxCRKBI/AAAAAAAAACg/U0n5NG531_8/s800/P1010308.JPG

    @uul, Doe altijd voorzichtig met Coen in de buurt! :)-D

  • Ben

    Hallo De wachter,

    Bedankt voor je compliment! Door tijdgebrek toch nog wat vlug gedaan en dan denk je later het had toch nog even beter gekund, maar goed; het is bruikbaar.

    Ja, inderdaad punt 4 en 5 zie je inderdaad op jouw foto 3 en 4. Wat ik bedoelde met een paar maal bestrijken met ML van schroefdraad en naadjes zou ook kunnen op de spoorstang op foto 2 onderaan. Als de auto een keer uitgelijnd moet worden is dat ook vrij van roest.

    Bij mijn verhaal ging ik er van uit dat de (alle) holle delen inderdaad al in de fabriek goed behandeld zijn. En zo te zien is dat bij jou zeker het geval. Dat is bij een Dacia eigenlijk altijd wel in orde! Ik heb bij onze Sandero nergens de holle delen behandeld.

    Ook bij de onderzijde van de portieren is goed schoonhouden en in de was zetten m.i. voldoende.

    Zo te zien (op de foto van de onderkant naast de plastic kap) is hier de grijze elastische coating helemaal dicht en hoef je er dus niets aan te doen.

    Wat ik bedoelde is dat de op elkaar gepuntlaste (dorpel-)delen (bv. het randje waar de ML sporen te zien zijn) wel eens wat openstaan en daardoor voortdurend capilair water opzuigen. De elastische coating staat dan wat open en in zo'n gluifje spuit ik dan wat ML in en vervolgens elastische coating of dikke zwarte coating. (net wat je wil)

    Dit kan ook op andere plaatsen het geval zijn. Ook blijft op scherpe kanten de elastische coating niet goed dekken en het kan op zo'n plek gaan roesten.

    Op jouw foto van de deur zie je dat ze daar ook de puntlasnaad met kit hebben afgedekt; daar hoef je dus niet te spuiten.

    Echter nogmaals op de onderzijde gepuntlaste beugels ed. goed behandelen met ML. Als er vocht onder of tussen de dikke elastische coating komt, gaat het roesten. Op het plaatstaal zit alleen maar een grondlaagje verf. Dus op plaatsen waar men met de grote spuit in de fabriek niet bij kan, zoals onder beugels ed., kan vocht en zout intreden.

    Vol laten vloeien met ML en daarna bespuiten met een dikke coating.

    De wachter, je moet je voorstellen dat het steeds om details gaat; de grote vlakken zijn goed behandeld en geven nooit problemen. Het zijn meestal plaatsen waar je moeilijk kunt spuiten.

    Als je de onderzijde inspecteert zie je vanzelf waar extra aandacht gevraagd wordt.

    Ook zie je op jouw foto 3 en 4 dat men bij de bevestiging van de beugel van het res.wiel en de remleidingen de elastische coating om de bevestiging van deze zaken mogelijk te maken, niet heeft aangebracht. Hier zou je wat Bodysafe of elastische anti-steenslag kunnen spuiten. Na de nippels ed. eerst met ML te hebben behandeld; vanzelf! Op deze plaats is spuiten goed mogelijk. Denk wel om je remslangen.

    Jouw bus Bodysafe is nog wel goed, denk ik!

    Het spul is niet zo gemakkelijk met kwast te verwerken; je moet in ieder geval een slappe langharige kwast nemen. Anders strijk je er teveel weer af. Ik combineer het altijd met het gebruik van ML. Dat vloeit goed in de holten enz.

    De wiel-triangel aan de voorzijde is aan de bovenzijde alleen behandeld met zwarte lak. De onderzijde is meestal in de fabriek al bespoten met een soort Bodysafe. (Doet alleen Dacia!) Daar zou je Bodysafe in combinatie met ML kunnen gebruiken.

    Als je met een spuitbus ML werkt valt het afplakken wel mee en anders met Glashelder op de zwartgelakte delen; het scheelt allemaal! Deze materialen werken wat netter.

    Het is een beetje je gevoel volgen en de onderzijde goed observeren.

    Het is al een tijd geleden dat ik foto's op internet zette, toen had ik een onlinefotoboek.

    Ik zou mijn verhaal kunnen illustreren met foto's als dat niet te veel tijd en moeite kost. Hoe doe je dat op prikbord? Graag hoor ik dat!

    Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!

    Groetjes,

    Ben

  • uul

    Inderdaad een zeer goede uitleg van Ben.Ben Ben zijn Daas tegengekomen bij de Dacia van……..Ben ook benieuwd naar een foto van de Duster van DeWachter. Hoop jullie te treffen op 22 mei.Mijn Sandero Cross vind je ook bij de Dasia van.Uul.

    Allebei de groeten van Uul(tu)

  • DeWachter

    Hoi Ben,

    Foto's zeggen vaak meer dan woorden, je kunt foto's uploaden via http://tinypic.com of http://imageshack.us/

    Ik heb zelf Google Picasa gebruikt omdat je zo makkelijk meerdere foto's kunt selecteren en uploaden (je kunt altijd een bericht tikken op prikbord en dan eerst klikken op Bekijken zodat je kunt zien of de foto's werken)

    Picasaweb is gratis en heel makkelijk te activeren als je al bijv een Gmail account hebt. (laat maar weten mocht je er niet uitkomen) Tinypic en imageshack hebben als voordeel dat je geen google account nodig hebt.

    Ik heb nav jouw verhaal alvast een “todo” lijstje gemaakt door de plekken te markeren met het spul wat er (denk ik ) op hoort zover ik dat snap uit jouw uitleg. (ik hoop dat het klopt, zoniet dan hoor ik het heel graag)

    Klik op de foto's voor grotere versies

    TODO 1:

    https://lh4.googleusercontent.com/_80d4Xu7GXus/Tbm4s1bz56I/AAAAAAAAADI/-cBLWsKFFVg/s800/todo2.jpg

    TODO 2:

    https://lh5.googleusercontent.com/_80d4Xu7GXus/Tbm03o6VsJI/AAAAAAAAACw/0FE68IehM7I/s800/todo3.jpg

    TODO 3:

    Hier had ik even geen idee of ik hier nog iets moet doen (heb maar wat verschillende zaken aangegeven met A, B en C)

    https://lh5.googleusercontent.com/_80d4Xu7GXus/Tbm02Ho_XWI/AAAAAAAAACo/tqR8v3TXPXs/s800/todo4.jpg

    TODO 4: Hier nog een foto van de motorkap ook hier zijn tips nog welkom.

    https://lh4.googleusercontent.com/_80d4Xu7GXus/Tbm04ip8UFI/AAAAAAAAAC0/dxPvBtHtR2c/s800/todo5.jpg

  • DeWachter

    uul Schreef:

    ——————————————————-

    > Inderdaad een zeer goede uitleg van Ben.Ben Ben

    > zijn Daas tegengekomen bij de Dacia van……..Ben

    > ook benieuwd naar een foto van de Duster van

    > DeWachter. Hoop jullie te treffen op 22 mei.Mijn

    > Sandero Cross vind je ook bij de Dasia van.Uul.

    > Allebei de groeten van Uul(tu)

    Sooooowww! Uul, potdorie wat een mooie bak man!

    Ik heb op het daciaforum.org wat foto's geplaatst..is nu nog vrij “kaal” maar dat gaat nog wel veranderen denk ik. (http://www.daciaforum.org/viewtopic.php?f=9&t=733 )

    Ik kom nog geregeld op Zuid aangezien m'n ouders daar nog wonen dus ik weet nu op wie ik nu moet letten (tu)

  • Ben

    Hallo De wachter,

    Bedankt voor je tips m.b.t. de foto's.

    Naar aanleiding van je foto's een paar opmerkingen.

    Je kunt er flexibel mee omgaan; ik pak ook vaak wat het handigs is, beetje proberen.

    TODO 1.

    Groene pijltjes; ML is helemaal goed. Kan ook ML met kwastje of anders voorzichtig met “sprietje” spuiten.

    Paarse pijl; het inwendige, bouten, klinknagels en lasnaden enz. eerst met ML en dan bv Bodysafe.

    Rode pijtjes; Hammerite oké, helemaal rechts op foto, fusee en uiteinde aandrijf as kan ook. (met kwast!)

    Denk ook om de bouten van de veerpoot en triangel; eerst een beetje ML en dan na droging bv. Bodysafe (denk om kwetsbare delen en rubber)

    Denk ook om remleiding aansluiting bovenin (ML) en de veerpoot (ML of Glashelder)Remmen goed afdekken!

    TODO 2.

    Gaat goed!

    De groene leiding kan ook alleen met ML; deze leidingen roesten niet snel. Eigenlijk alleen bij beschadiging. Bij de bevestigingen (klemmen) en nippels wel altijd een paar maal met ML behandelen.

    Op de bodem hoeft geen extra Bodysafe.(verticale rode pijl)

    De beugel van het reservewiel een extra laagje verf geven.

    TODO 3.

    Alleen als je bij de korte rode pijltjes A en B een naadje ziet een paar keer ML erop spuiten zodat het in de naad kan trekken, anders hoef je niets te doen.

    (Bij sommige merken zie je hier drie lagen metaal op elkaar en die staan dan allemaal een beetje open; dat is dan snel verrot!)

    Bij C hoeft er niets te gebeuren.

    TODO 4.

    De blanke (aluminium-) delen en Airco-) leidingen en aansluitingen enz.met zachtharig kwastje voorzien van Tectyl Glashelder. Je spuit dan steeds een kleine hoeveelheid in de dop en gebruikt dat met een kwastje.

    Veerpoot boveneinde ed. behandelen met een beetje ML.

    Veel succes.

    Groetjes,

    Ben