Onderhoudsbeurt

  • Boogie

    Hoi daciasten

    Ben vanmorgen met mijn Logan MCV 1.4 voor een 10.000 km beurt naar de dealer geweest.

    Er is 1 oliefilter en olie en een pollenfilter vervangen.

    Ik moest Eur 193 betalen,ik vind dat veel want bij mijn vorige auto een Mazda 2 betaalde ik nooit meer dan tuusen 100 en 130 euro.

    Zijn er mensen die ook zoveel betalen voor zo een beurt.

  • pd3jcw

    mijn 1e, 10.000 km, beurt (weliswaar voor een Duster) was 65 euro. Dit was meer een controle beurt dan dat er daadwerkelijk onderhoud werdt gepleegd.

  • peterh

    Boogie,

    Bij Dacia is het onderhoud alsvolgt:

    15.000 km of 1 jaar controlebeurt deze kost € 65.00

    30.000 km of 2 jaar kleine onderhoudsbeurt € 186.00

    45.000 km of 3 jaar controlebeurt € 65.00

    60.000 km. of 4 jaar groot onderhoud €

    afhankelijk van type motor enz. raadpleeg je dealer.

    Overigens kan je in je onderhoudsboekje veel terug vinden met betrekking tot onderhoud/controle beurten

    Bij onze Sandero 1.6MPi is het onderhoud zeer redelijk. We hebben nu bijna 90.000 km. gereden zonder abnormale hoge kosten.

    Nog nooit zo'n goede en voordelige auto gereden!

    Overigens let ik altijd op bij het brengen van de auto, dat men het juiste onderhoud uit gaat voeren.

    Ook het onderhoudskaartje wil nog wel eens niet correct ingevuld worden.

    De onderhouds indicatoren bij Renault regeld dit zelf en bij Dacia moet dit middels een ouderwets smeerkaarje worden ingevuld.

    Succes,

    Groet uit Alphen aan den Rijn

    Peter en Margot

  • remcora

    Dat bedrag betaalde ik voor een grote beurt bij 60.000 km. Het meeste gaat in olie en filters zitten. Ik zou maar terug gaan naar de garage of je verhaal halen bij dacia nederland.

  • RichardMCV

    193 euro is wel erg veel.

    Je geeft aan: “een 10.000 km beurt”. Bij de benzineversies ligt de interval op telkens 15.000 km. Dat klinkt dus alsof je te vroeg het onderhoud hebt laten uitvoeren aangezien je zegt een 1.4 te hebben.

    Echter volgens het boekje dien je het onderhoud in ieder geval jaarlijks uit te voeren, ongeacht de km-stand. In dat geval zou je het normale tarief van 65 euro moeten betalen voor de servicebeurt bij 10.000 km. Bij een servicebeurt wordt (volgens het boekje de olie alleen bijgevuld indien nodig, dus niet vervangen). Alleen bij een kleine of grote onderhoudsbeurt wordt de olie inclusief filter vervangen.

    Daarbij geef je aan dat het pollenfilter ook is vervangen. Dan wordt het wel interessant om de werkelijke km-stand (en bouwjaar) van je MCV te weten. Voor zover ik weet wordt dient deze namelijk pas na 60.000 km of 2 jaar vervangen te worden…..

    maar.. 65 euro voor de beurt, 12 euro voor het pollenfilter… oftewel ongeveer 120 euro voor olie en een filter? Ergens klopt er hier iets niet…

    Met vriendelijke groet,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • Boogie

    Hoi

    Mijn Logan MCV 1.4 is net 2 jaar geworden en heeft 10.000 km gelopen.De olie en het oliefilter zijn vervangen en dus ook het pollenfilter

  • frans5

    Hallo Mensen .

    Ik lees verschillend berichten over meerdere type Dacia,s , ik ben laatst bij de dealer geweest om te vragen of mijn Duster met km stnd 15.000 en 1 jaar oud, een beurt moest hebben omdat ik geen problemen met de evt garantie wil hebben als deze beurt zou worden overgeslagen.

    De Dealer vertelde mij dat pas na 2 jaar of 30.000 km de Duster zijn eerste onderhoudsbeurt zou krijgen.

    Uiteraard is dat dan olieverversen met filter en evt andere filters.

    Mijn dealer is Indumij te Roosendaal, dus waarom er zoveel verschil moet zitten in de onderhouds intervals en de prijzen? dan zou ik toch een andere Dacia dealer zoeken, of een niet merkgebonden garage welke goedkoper zijn en met behoud van de garantie.

  • RichardMCV

    Tsja, dan is het bedrag van 193 euro wel te verklaren. De dealer houd zich dan precies aan het onderhoudsschema. Hierin staat immers een KM-stand OF een tijdslimiet aangegeven.

    Hoewel je je kunt afvragen wat een pollenfilter, olie en oliefilter te lijden hebben gehad aangezien er maar 10.000 km gereden is, kun je de dealer strikt genomen dan niets

    verwijten. Immers, de auto is 2 jaar dus dient er een kleine beurt uitgevoerd te worden (km-stand is dus dan niet relevant). deze voorwaarden staan ook in de garantiebepalingen.

    Blijkbaar rij je maar 5.000 km per jaar. Komend jaar zit je dan (strikt genomen) al bij 15.000 km aan een grote beurt….

    Met vriendelijke groet,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • HenkM

    Bij de 2 jaar oude Sandero 1.2 16V (< 10.000 km) van mijn schoonmoeder vond de dealer het NIET nodig om olie en filters te vervangen (garantie geen probleem).

    Auto wordt wel geregeld (niet door schoonmoeders) op wat langere trajecten goed warm gereden.

  • jaap

    Bij mijn sandero is een 30.000km beurt gedaan olie , olie filter en intieur filter ,alles nagekeken volgens onderhouds ,

    boekje bedrag euro 153.45 bij bovag garage .

    Zo ver er garantie nog opstaat moet deze gewoon door dealer worden vergoed