Roest Duster

  • Barrabas

    Inderdaad je zou al de natte vochtigheid van de zee moeten voelen en ook in andere wagens moeten optreden.

    Vliegroest bestaat dat, uit gelijk welke metaaldeeltjes en komt dat alleen via bedrijven.

    Wordt dat dan verspreid via de wind zoals die geel/oranje zandkorrels in een Mistral en andere Sirroco's.

    De volgende wagen ga ik ook alvast Dinitrollen (bestaat dat nog) zoals vroeger op mijn Niva's (zero roest).

    Brian, prettig is anders maar toch succes gewenst met de behandeling en geniet van het mooie weer.

  • Hans

    Mijn MCV van 4 jaar oud gaat 2 a 3 keer per jaar door de wasstraat.

    Heb hem nog nooit in de autowas gezet.

    Staat 10 uur per dag naast een trambaan en dicht bij de zee.

    Ben na bovenstaand bericht ook maar wezen kijken of er roest was te ontdekken.

    Gelukkig niets te vinden ook niet onder de rubbers.

    Na de laatste gang door de wasstraat zag de MCV er weer uit als nieuw.

  • peter stupers

    Ben ik toch bang voor de kwaliteit plaatstaal die voor jou auto gebruikt is daar moet iets mee mis zijn.

    Gr. Peter.

  • Richard (Blue Thunder)

    Hallo,

    Wel even schrikken dit bericht! Auto gelijk gecontroleerd, en idd in de dakgoot is bij 1 las puntje de lak er al af en aan de andere kant de (kit) naad gescheurd over meer dan 10 cm! Onze duster heeft ook een wax oil behandeling gehad als lak bescherming. Verder ziet hij er nog tip top uit. Maar ik zal het binnenkort nog eens goed controleren. Wordt vervolgd….

    Groeten Richard

  • atienwouter

    Hallo,

    Ik heb net weer een kritisch onderzoek gedaan, maar kan echt niets vinden.

    Brian, heb jij die foto's nog gemaakt ?

    Want ik snap echt niet wat voor roestvorming bedoeld wordt.

  • bvh079

    We zijn inmiddels een jaartje verder. De plaatsen waar ik allemaal roest heb ontdekt:

    - Achterklep t.h.v. derde remlicht

    - Dorpel achterklep t.h.v. rechter achterlicht

    - Rand onder rubberen strip onder motorkap t.h.v. parafaan (terugkerend probleem)

    - Rand onder motorkap waar het motorkapslot aan is bevestigd (ben even de naam kwijt) op div. plaatsen

    - “Vlieg”roest op de flanken links/rechts

    - Roest in dakgoot rechts t.h.v. bevestiging dakrails

    - Roest rubber rechter achterdeur

    - Roest motorkap binnenzijde naast haak van motorkapslot

    - Voorschermen onder de motorkap ter hoogte van de bevestiging van het scherm. Het gaat om het scherm en de boutjes zelf.

    De auto is afgelopen jaar nog zeker zes keer teruggeweest om dit te laten herstellen. Omdat ik mijn geduld met de dealer en Renault Nederland redelijk opgeraakt is besloten de auto naar de schadeafdeling te brengen van het bedrijf waar ik werk. Het is inmiddels zo hoog opgelopen dat de dealer, AutoHaag Zeeuw Zoetermeer, heeft gezegd dat ik maar een andere dealer moet zoeken en dat zij niet meer aan de auto gaan werken. Afijn, dat krijgt nog een staartje.

    De constatering van onze schadeafdeling is dat er op de flanken inderdaad sprake is geweest van vliegroest in het spoor van het water dat afkomstig is van de wielen. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld het slijpsel van de remschrijven of iets dergelijks.

    De overige oorzaken zijn WAARSCHIJNLIJK te herleiden aan een onvoldoende corrosiebescherming van het plaatstaal van de auto in de fabriek in combinatie met een onvoldoende dikke laklaag. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat de witte kleur, Blanc Glacier, per definitie een zwakkere lakkleur is van Renault.

    Voor het beeld, het zijn roestplekken varierend van het formaat forse broodkruimel tot randen van ongeveer een centimeter.

    Gezien het feit dat de volgende problemen ook nog aan de orde zijn geweest:

    - Slecht aanslaan van de motor, hiervoor is de BDP-sensor vervangen

    - Inhouden van de motor bij optrekken en schokken van de motor, geen idee wat eraan is gedaan maar op mijn werk, een dealer van een ander merk, hebben ze dat eruit gekregen

    - Het extreem trillen bij het op laten komen van de koppeling bij kouder weer

    - Olielekkage binnen 11.000 kilometer (slechte afdichting van het motorblok)

    - Doorgebroken hoogteverstelling van de bestuurdersstoel

    - Rafelen van de vloerbedekking in de gehele auto

    - Rafelen bekleding achterbank

    - Het regelmatig niet openspringen van de achterklep bij het ontgrendelen van de auto

    - Het resoneren van de uitlaat (dealer zegt niks te horen)

    - Het kraken van de nieuwe bestuurdersstoel (dealer zegt niks te horen)

    - Het kraken van de achterklep bij het openen

    - De hendel voor het ontgrendelen van de motorkap schaaft lak weg onder de motorkap

    Heeft mij doen besluiten dat dit de eerste en direct de laatste Dacia is voor ons.

    Overigens, lakgarantie is voorbij, Renault laat het niet vallen onder doorroesten van binnenuit “want het zit aan de buitenkant” en de roest komt op de motorkaprand (die al vier keer is behandeld) gewoon weer terug.

  • stitch0709

    Go ik vind dit echt jammer voor je. Ik heb in januari mijn Duster ingeruild voor een nieuwe duster na 3 jaar en 50.000 km .

    Het enige puntje dat ik na 3 jaar had was beschadiging van motorkap opentrekhendel . Iets wat een kwestie van afstelling was, (was ook bij nieuwe Duster verkeerd afgesteld.)

    Omdat ik geen reacties leer van anderen met hetzelfde probleem, denk ik dat je een toevalstreffer hebt gehad(maandagmorgenauto, testauto, auto uit beginfase ??????)

    Jammer dat hierdoor jou gevoel voor Dacia zo is verpest.

    Succes verder.

    groet wim

  • bvh079

    De auto is van december 2011. De auto was toen alweer anderhalf jaar te koop.

    Ik heb ook zomaar het gevoel dat dit niet het laatste is wat deze auto gaat mankeren…

  • GeorgesL

    Dit verhaal doet me wat denken aan een schadegeval dat op een raffinaderij gebeurde,zowat 35 jaar geleden,toen ontsnapte door een lekkende flens een grote hoeveelheid so3 (zwaveltrioxide) en alle metalen structuren en gebouwen, maar ook de auto's die op 40 meter op een parking stonden vertoonden na een langere periode roestschade terwijl die metalen structuren en auto's die boven de wind stonden niets mankeerden, het was pas later dat men de schade aan de auto's met dit gebeuren linkte…

    Verscheidene eigenaars bleven last hebben van weerkerende roest, ook ik met een nieuwe Ford Taunus ,de autoschade ,schoonmaken en volledig nieuwe laklagen, is uiteindelijk vergoed door de verzekering.

    In ieder geval niet veralgemenen,dat kan pas wanneer je enkele eigenaars vind die hetzelfde probleem hebben, spijtig voor U natuurlijk maar ik zou de wagen bij een garage aanbieden en grondig laten schoonmaken en herspuiten,verkopen is ook mogelijk maar dat zal niet veel opleveren in de huidige staat.

  • Barrabas

    Duster is toch pas van April 2010 in verkoop.Afgeragde off-road demowagen?