Logan MCV 2 lijst met problemen groeit alleen maar

  • Michiel

    Hallo,

    Ik ben sinds 8 maand eigenaar van een nieuwe Logan MCV. In het begin deed de auto het goed, maar al na korte tijd een paar problemen.

    Graag zou ik willen weten of deze problemen herkenbaar zijn en of er oplossingen voor zijn gevonden door de dealer.

    Tot nu toe ben ik 4 keer terug geweest, maar veel meer dan “We zullen er naar kijken” krijg ik niet.

    Linker voordeur sscheef afgehangen met lakschade tot gevolg (Opgelost)

    Eerste probleem was al vanaf dag 1, linker voordeur scheef afgehangen, hierdoor raakte deze met de punt de achterdeur met lakschade tot gevolg. Auto terug gebracht in de veronderstelling dat dit gespoten zou worden, blijkt dat ze met een lakstiftje bezig zijn geweest. Super lelijk en niet droog, kon het er zo weer afvegen! Opnieuw een afspraak moeten maken voor schadeherstel.

    Wijzer van kilometer teller heeft eigen wil (Opgelost)

    Ging vanzelf omhoog/omlaag bij stationair. Na contact tussen dealer en Dacia is besloten de complete teller unit te vervangen.

    Nu heb ik voor 13 November een nieuwe afspraak staan voor onderstaande lijst met problemen:

    Airco problemen

    • Al 3 keer voor terug geweest, maar geen oplossing

    • Koelt slecht (slechter als voor de laatste reparatie)

    • Soms hard schurend /krakend geluid bij aanzetten airco 's ochtends

    • Airco schakelt contant aan/uit (elke 5 tot 10 seconden) Hierdoor geen constante uitblaas temperatuur, telkens warm/koud

    • Aanschakelen compressor meer voelbaar als voorheen. Als ik op cruisecontrol rijd zakt de snelheid telkens een paar km/h in en regelt de snelheid weer bij. Erg irritant.

    • Het valt mij op dat de ventilator nooit aangaat als de airco aanstaat. Ook niet in erg warm weer.

    Incidenteel hard tikkend geluid vanuit motorruimte

    • Ik heb er een filmpje van gemaakt

    • Meerdere keren gehoord na koude start

    • Ook hoorbaar binnen in de auto

    • Regelmatige harde tik, ongeveer 2 keer per seconde

    Incidenteel hevig trillende motor na koude start

    • Voelt alsof 1 cilinder niet goed meedoet

    • Extra goed merkbaar als je iets gas geeft

    • Toerental schommelt

    Regelmatig bokkende motor bij rustig optrekken

    • Vooral voelbaar in 2de versnelling

    • Zowel op gas als op benzine

    • Auto trekt tot 2500 toeren normaal op, houdt dan iets in en begint te bokken

    Cruisecontrol houdt snelheid niet constant

    • Bij heuvels zakt de snelheid vaak in (5-10 km/h) waarna de auto vanzelf abrupt gas bij geeft.

    • Als ik direct na optrekken de snelheid vast zet zakt de snelheid ook vaak in waarna de auto vanzelf abrupt gas bij geeft.

    • Als airco aanslaat zakt snelheid op cruisecontrol telkens in.

    Krakende achterklep

    • Kraakt bij drempels, hobbels en klinkerwegen

    Regelmatig rammelende rechter voordeur

    • Niet altijd, komt vooral voor bij koudere temperatuur

    • Rammelt bij drempels, hobbels en klinkerwegen

    • Rammelt soms ook bij bepaald toerental (2100 toeren)

    • Rammel is weg als ik her raam iets omlaag zet

    Roest aan onderstel

    • Delen in voorwielophanging volledig onder de roest (niet behandeld?)

    • Aandrijfassen voor gedeeltelijk verroest

    • Wielen voorkant zaten compleet vast door roest aan wielnaaf

    • Remtrommels achter gedeeltelijk verroest

  • Michiel

    Nog een paar punten welke mij opvallen aan mijn Logan MCV.

    Ik heb de hill start assist nog nooit zien werken. Meerdere keren weg gereden op een helling, maar auto rolt gewoon terug.

    Verder erg snel condens op de ramen. Ontwaseming duurt erg lang.

  • Thei

    Roest en krakende delen is een kwestie van goed behandelen en vastzetten/afstellen.

    Hill assistent,ik trap de rem flink in en dan blijft de auto ca 2 sec op de rem staan of ik moet binnen die 2 sec optrekken,dat gaat dan gewoon.

    Alle andere problemen denk ik dat de aircopomp/drukregeling de dader is,als de airco inkomt zakt je toerental iets,het vermogen van de motor is dan ook wat minder.Denk dat ook de drukregelaar stuk is en de airco elke keer vol inkomt.

    Het tikken 2x per sec duidt daar ook op.

    Ik zou evt in overleg met Dacia Nederland naar een andere dealer gaan,want bij je eigen dealer komen hun er niet uit en dat ie onkunde van hun.

    Dit is mijn conclusie uit wat jij schrijft………………………..voor een juiste diagnose zou ik jou auto moeten zien en horen,maar het is zeker allemaal op te lossen.

  • Michiel

    Gisteren de auto teruggekregen na 2 dagen reparatie. 

    Krakende achterklep opgelost (Slot en stootdoppen gesteld)

    Krakende deur opgelost (Handvat in de deur zat niet goed genoeg vast)

    Bokkende motor bij optrekken in 2de versnelling niet opgelost (Ze hebben geen idee waardoor het komt. Een andere nieuwe logan bij de garage heeft precies het zelfde probleem, maar anderen weer niet. Ze gaan nu in overleg met Dacia)

    Airco, geen defecten kunnen ontdekken, vergeleken met een andere nieuwe logan en deze gedraagt zich precies het zelfde.

    Roest aan onderstel blijkbaar normaal bij renault/dacia want alle andere logans/sandero's en captur's bij de dealer hebben het ook.

    Tikkend geluid is maar heel af en toe, zij hebben het niet gehoord en kunnen er dan blijkbaar niets mee.

    Zelfde geldt voor het lopen op 2 cilinders bij koude start. Paar keer gehad, maar nu al een hele tijd niet meer.

    Ook geen foutmeldingen in de computer trouwens.

    Al met al weinig uitgevoerd in 2 dagen, wordt inderdaad tijd voor een second opinion bij een andere dealer/vestiging.

  • Michiel

    theo

    Dat bokken/schokkerig herken ik nu wel,heb er even op gelet vandaag,mijn MCV van 8-2018 en mijn vorige MCV van 4-2017 beide op LPG,deden het ook evenals een MVC op LPG van vrienden van 2016.

    Het zijn kleine stootjes,denk zelf dat het te maken heeft met de zuinige afstelling.

    Bij de mijne gebeurt het bij ca 3200 toeren en ook in de 3e versnelling,als ik dat toerental vasthoud,dus iets eerder of later overschakelen en dan is het verdwenen.

    Bij mij doet hij het zowel op benzine als op gas. Het zijn geen kleine stootjes, soms zo sterk dat ik gas moet loslaten of koppeling indrukken. Ook is het al vanaf iets meer dan 2000 toeren.

    Ik heb dit probleem pas sinds kort, hij heeft het meer dan een half jaar zonder stoten gedaan.

  • Thei

    Op benzine heb ik er geel last van en zo erg alsjij nu omschrijft ook niet.

    Lijkt dat er met de ontsteking wat mis bij jou auto.

    Op afstand is het moeilijk exact te beoordelen,maar een dealer zal alles na moeten lopen om achter de oordzaak te komen en te verhelpen.

  • Michiel

    Vandaag heb i bericht gehad van de garage. Ze hebben contacht gehad met renault (dacia). Ik moet terugkomen voor het bokken/haperen.

    Was een bekend probleem, de brandstof druk wordt nagekeken en er is sinds kort een Software Update beschikbaar voor oa dit probleem.

  • Thei

    Laat straks even weten of die update werkt.

  • Michiel

    Zal ik doen. Afspraak gemaakt voor 11 december.

    De oplossing voor de krakende achterklep was trouwens maar van korte duur, ze hebben alleen maar een stukje tape om het stangetje bij de deurvanger gedaan, dat is nu natuurlijk alweer los. 

    Ook nog iets nieuws, tijdens het schoonmaken van de binnezijde van de auto viel het mij op dat de bestuurdersstoel al behoorlijk aan het slijten is, Het zitvlak zit al vol met pluizen. 

    Wordt allemaal dus 11 december nagekeken.

  • Michiel

    De auto is bij de garage geweest.

    Update van het motormanagement heeft geholpen. Geen bokken meer. Ook is de gasreponse veranderd. De auto rijdt soepeler en reageert minder nerveus op het gaspedaal. Lijkt een prima update dus.

    Slotmechaniek van de achterklep is vervangen, zat teveel speling op. 

    Zitvlak van bestuurderstoel vertoonde inderdaad overmatige slijtage. Nieuwe bekleding is besteld, maar heeft een lange levertijd (4-6w weken)