LPG

• bissyboy

janolifant schreef:

>

> Geen LPG omdat je motor de 30000km niet kan halen door de

> hogere verbrandingstemperatuur met LPG, gevolg: kleppen

> totaal versleten na circa 150000 a 20000km en waarschijnlijk

> de koppakking eruit…

ik heb twéémaal een nieuwe diesel gereden voor ik LPG reed en wat denk je na 40.000 Km. koppakking er door na 65.000 Km. zelfde probleem , uitleg garage , te weinig lange afstanden rijden ?

> Bijna drie keer zo vaak LPG tanken als Diesel op dezelfde

> afstand…..

hier vind ik dat je overdrijft vraag één hoeveel verbruik je nu met je diesel , 6 L./ 100 Km. ? maal drie is 18 L. dat was een verbruik van een 3.0L. motor 4 X 4 aangedreven , neem nu nog 10L/100Km. voor een 1.6L. MCV .

>

> LPG niet verkrijgbaar bij onbemande tankstations.\

> Buitenland vaak een drama , zonder je gasgids boek vind je

> geen lpg tankstation. Reserve wiel in de bagageruimte is

> minder “funny”.

hoeveel keer heb je al lek gereden en een wiel vervangen (ik persoonlijk één keer in 30jaar) en je kan altijd op benzine verder indien geen LPG station in de buurt

>

> Ik heb meerder flinke explosies meegemaakt met de LPG

> installatie en dat was niet leuk om mee te maken…….

er moet ieder jaar een keuring van de instalatie gebeuren op de staat van de aansluitingen en een tank moet voorzien zijn van een overdruk ventiel tegen ontploffing

>

> Diesel rijdt veel en veel relaxter dan benzine of gas je kan

> met een minimale toerental overal komen met 1700 rpm levert

> de diesel al maximale koppel :-)

als je gewoon meerijd met het overige verkeer kun je dat best ook met een benzine (LPG) motor , waarom 4000 rpm draaien als je niet moet versnellen , is voor niets nodig .

>

> Dat zijn mijn persoonlijke bevindingen, niet iedereen heeft

> zoveel pech met gas als janolifant die iets te vaak last

> heeft van de “wet van murphy” ;-)

dat waren mijn persoonlijke antwoorden over mijn ervaringen tussen DIESEL en LPG

zo zie je maar dat ieder voor zich moet uitmaken wat hij verlangt van zijn motor en de rijstijl er mee

het is niet kwalijk bedoeld maar iedereen kan al eens pech hebben zoals ik met dieselwagens.

>

> HAVE FUN met je DACIA en tot 25 mei :-)

• Frank16V

Wij rijden zo'n 8000 km per jaar. Gas is dus niet interessant. Fijn gevoel trouwens: over 10 jaar heeft onze auto nog maar 80.000 km gereden!

Zakelijk verslind ik op jaarbasis het tienvoudige van de privé-kilometers, met een diesel wel te verstaan.

• janolifant

Hallo Bissyboy :-)

Mijn reactie was op deze vraag van:

Auteur: pilo (—.adsl-surfen.hetnet.nl)

Datum: 17-04-2008 22:22

Verheugend dat LPG rijders zo enhousiast zijn.

Jammer dat NIET LPG rijders niets melden.

Er zijn vast wel redenen waarom ze GEEN LPG willen.

Daar ben ik erg benieuwd naar.

============ (dus de puur nadelen LPG opsommen :-) ============

Met de kangoo moesten we om de 350km de gastank vullen en ik heb de motor echt niet over de kop gedraaid schijnbaar kon de 1.2. motor niet goed tegen (LPG-G3) gas met alle ellende van dien. verdamper stuk kleppen stuk koppakking eruit en enorme knallen waar ik zelf als een dove kwartel met 100km/h heel goed kon voelen en niet amused mee was…ik dacht echt dat de motorkap er vloog zo hard was dat! alle slangen weer aandrukken en rijden maar weer…jakkes….

Ik noemde PUUR de nadelen op (niet de voordelen die somt iedereen al op.. ;-) Met de Dacia haal ik soms de 1000km op de tank…

Dus bijna 3x zovaak tanken is niet overdreven, de dacia kan 60 liter diesel stouwen de kangoo net 43 liter lpg….(netto!) onderbouw.

Ik had niet over verbruik ik had over hoevaak je moest tanken op een tankvulling :-)

By the way kangoo 1 op 10 met LPG dacia 1 op 17,5 met diesel…

Je mag op veel plaatsen OFFICIEEL niet komen met een gastank uit veiligheids eisen…. denk aan ondergrondse parkeerplaatsen en meer plekken…

Je boft met je lekkebanden ik heb echter wel in 750.000km minimaal 12 maal lek gereden (motorfiets inclusief) zoiets als een horlogeband pennetje weet mijn band wel te treffen….. Zoals ik al vaker aangaf: Je bent dicht bij de wet van Murphy of niet…

Niet persoonlijk bedoeld, maar dit is mijn ervaring met LPG….om niet snel meer terug te stappen….zeker nu we meer dan 30000km per jaar prive rijden… ;-) En zo lang mogelijk willen doorrijden :-)

• bissyboy

hoi jan

ik begrijp uw afkeuring van LPG als je slechte ervaringen hebt meegemaakt , maar wat je bedoeld met die knallen onder de motorkap heb ik nooit ondervonden , zal wel te maken hebben met de afstelling van de vergasser .

nog veel dacia plezier of het nu diesel of lpg is als het maar plezierig blijft

vriendelijke groet Jaak

• janolifant

Jaak::

lekkende kleppen icm defecte verdamper..

hierdoor backfire!

griezelig hoor.

Ik gun iedereen plezier met zijn Dacia:-)

HAVE FUN

Jan

• pilo

Beste Jan Olifant.

Wat heb jij een ellende meegemaakt.!!!

Zelf rij ik nu 40 jaar met LPG (zo'n ruim 1,5 miljoen km.) en geen problemen gehad.

Nu zijn de laatste tijd de gasinstallaties verbeterd en ook de automotoren.

De 1.6 16V heeft al bewezen een zeer geschikte motor te zijn voor gas. Renault geeft 3 jaar garantie als je LPG rijdt en durft dat rustig te verlengen naar 6 jaar.

De diesel MCV is voor mij geen optie geweest omdat ik hem te licht vind en ik heb begrepen dat hij uit het assortiment gaat.

Dan blijft, als je voldoende km's maakt, alleen LPG over.

Je eerdere opmerking over moeite met het vinden van een gasstation klopt niet helemaal. Er zijn in Nederland 2200 gasstations en in Duitsland en vooral in Frankrijk wordt LPG snel populair. Het vinden van een gasstation is daar geen probleem. Bovendien kun je met de 70 ltr. gastank en 50 ltr. benzine als het moet ca. 1400 km rijden.

• janolifant

Als de diesels zo onbetaalbaar blijven in NL wordt zoals er nu naar uitziet de volgende auto een LPG maar dan met een 1.6 motor. De 70 pk diesel dacia vind ik persoonlijk niet te licht, sterker nog het heeft de meeste koppel (=trekkracht) van alle dacia motoren:-) ik rij vrij steile hellingen met gemak met 2000 rpm op…

Dat kan je niet met LPG of benzine. Maar ja ik kreeg een bonus ivm 25 jarig dienstverband en daar konden we bijna de meerprijs van de toenmalige diesel prijs betalen. Dus zoals er NU naar uitziet zal het wel de laatste diesel worden.. Hopelijk kunnen we tien jaar van onze meest luxe (airco, parksensor) en meest fijnste wegligging (niet gevoelig voor vrachtwagen sporen was een grote verademing!) MCV zonder al te veel pech genieten :-)

• Meliorn

die Olifant toch! Volgens mij kan je makkelijk een boek schrijven over je auto verhalen..

• Rob

LPG met de standaard 1.4 motor zou pas een doorbraak zijn in prijs: voor rond de 12:500 Euro een MCV Basis op LPG !!!

• Jaapaap (H@ns)

Een collega van mij heeft deze combinatie (sedan uitvoering)

Er zit wel een zgn druppelaar ingebouwd

Doordat hij sindskort in Duitsland woont is dit geen enkel probleem